همراهی مجلس برای بهبود تولید و تجارت فرش

برای بررسی مشکلات هنر- صنعت فرش دستباف ایران و رسیدن به راهکارهای اجرایی برای رفع کاستی های این بخش نشستی در محل هیات رییسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران ، مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی در این نشست با تأکید بر لزوم رفع مشکلات در هنر- صنعت فرش کشور گفت: مسائل مختلفی که در بخش تولید تا صادرات فرش وجود دارد که باید رفع شود.
وی ادامه داد: پیشنهادهای فعالان هنر- صنعت فرش در حوزه‌های مختلف مانند موانع گمرکی و نیز تسهیل صادرات باید بررسی شود.
پزشکیان افزود: با توجه به جمع آوری بیش از 200 امضا برای تکشیل فراکسیون فرش در مجلس شورای اسلامی، زمینه برای بررسی طرح های حمایتی مجلس از این هنر- صنعت فراهم است و بهتر است با تشکیل کمیته مشترکی متشکل از مجلس، نهادهای دولتی ذیربط در صنعت فرش و فعالان بخش خصوصی مرتبط با صنعت فرش و با محوریت مرکز ملی فرش، زمینه برای مطرح شدن مشکلات این حوزه و راهکارهای تقویت این هنر- صنعت فراهم ‌شود.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس تمامی حمایت‌های لازم را برای تقویت هنر- صنعت فرش و صادرات فرش انجام خواهد داد و اگر اصلاحات قانونی برای انجام این مهم لازم باشد توجهات لازم را مدنظر قرار خواهد داد.

در این نشست رییس مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد : فرش را نباید تنها از منظر ارزآوری نگاه کرد و باید نقش آن در اشتغال زایی و دیگر ابعاد فرهنگی و هنری نیز معرفی شود.
حمید کارگر از آمادگی مرکز ملی فرش ایران برای تشکیل جلسات مشترک و رسیدن به طرحی جامع برای حمایت از همه فرایندهای تولید تا تجارت فرش دستباف ایران خبر داد تا طرح یادشده در مجلس شورای اسلامی ارایه و مصوب شود.
وقف چی نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: باید بررسی‌های کارشناسی برای علل کاهش صادرات و ضعف در تولید و تجارت فرش انجام شود و البته راهکارهایی نیز برای کاهش هزینه‌های تولید باید مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: مجلس تمامی تلاش خود را برای تقویت صنایع دستی و هنر- صنعت فرش و صادرات این محصول انجام خواهد داد.
ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: بنده سال‌هاست که با صنعت فرش آشنایی دارم و مشکلات این حوزه را درک می‌کنم.
وی ادامه داد: مشکلات صنعت فرش به مسائل بخش گمرک محدود نمی‌شود و این صنعت از بافت تا صادرات با مشکلاتی روبرو است.
نماینده مردم کاشان با تأکید بر لزوم توجه به مشکلات بیمه فرشبافان گفت: باید طرحی برای حمایت از صنعت فرش دستباف کشور آماده شود و تمامی جوانب در این طرح لحاظ شود.
کرباسیان رییس کل گمرک کشور نیز در این نشست گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم را برای تسهیل کار صادرکنندگان فرش دارد و در این زمینه آماده همکاری است.
کرباسیان افزود: موضوع واردات قطعی فرش‌های دستباف اعم از نو یا مستعمل ایرانی برگشتی، بدون اعمال ماده 65 قانون گمرکی و با معافیت از ثبت سفارش و پرداخت حقوق ورود و ارزش افزوده با نظر مساعد گمرک به مجلس شورای اسلامی ارایه می شود.
گفتنی است در این نشست کریمی(رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران) و برخی دیگر از فعالان این هنر- صنعت به بیان دیدگاه ها و مشکلات حوزه فعالیت خود پرداختند.

402

کد خبر: 707840

وب گردی

وب گردی