آهنی: تعاملات تهران و پاریس در آینده مثبت است

سفیرکشورمان در پاریس با اشاره به ظرفیت بالایی برای رایزنی ها بین تهران و پاریس آینده تعاملات دو کشور را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، علی آهنی در گفت‌وگو با فصلنامه پاریس - تهران در پاسخ به این سئوال که فرانسویان امروزه چه برداشتی از ایران دارند؟ گفت: نزدیک سه قرن از آغاز مناسبات رسمی بین ایران و فرانسه می‌گذرد و عمق نگاه دوستانه و احترام متقابل دو ملت ایرانی و فرانسوی ناشی ار تمدن و فرهنگ قدیمی و غنی دو کشور است. همکاری‌های علمی، دانشگاهی و فرهنگی درازمدت بین دو ملت، این ذهنیت مثبت را تقویت کرده است.
وی ادامه داد: طبق نظر آقای فابیوس وزیر سابق امورخارجه، «فرانسویان همواره مجذوب ایران و به ویژه میراث فرهنگی و جایگاه این کشور در تاریخ علم و اندیشه هستند و دانشجویان ایرانی نیز شگفتی آفرینند؛ آنها معرف تصویر ایران در دانشگاه های فرانسه هستند و خوش می درخشند».
سفیر کشورمان در پاریس گفت: خیلی مهم است که از این عوامل برای تقویت اعتماد و توسعه روابط دوجانبه استفاده شود. فرانسه هرگز رفتار استعماری نسبت به ایران نداشته است. مردم ایران خاطره استقبال فرانسه از امام خمینی(ره) رهبرکبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذارجمهوری اسلامی ایران را حفظ کرده‌اند.
وی ادامه داد: متاسفانه، سیاست زدگی افکار عمومی و فضای منفی ایجاد شده علیه ایران در غرب، به دلایل سیاسی و موضوع پرونده هسته‌ای، فضای آنچنان سنگینی را موجب شد که حتی اندیشمندان و متفکرین فرانسوی دیگر جرأت نکردند نظرات مثبت خود در مورد ایران را مطرح کنند.
آهنی ادامه داد: لابی‌های صهیونیستی و برخی رژیم‌های عرب، تلاش کردند با دامن زدن شدید به یک ایران هراسی، تصویر دروغینی از ایران تحت عنوان کشوری به اصطلاح سلطه گر و خشن ارائه نمایند. خوشبختانه، توافق هسته ای 14 ژوئیه 2015 بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 1+5، زمینه مناسب را برای روشن شدن حقیقت ایجاد کرد.
سفیر کشورمان در رابطه با اینکه آیا این مسئله در برداشت ایرانیان از فرانسه تاثیر داشته است؟ افزود: ما شاهد استقبال بیشتری از سوی محافل فرانسوی و امیدواری آنها به تقویت همکاری‌ها بین ایران و فرانسه هستیم.
وی ادامه داد: مردم ایران همچنین از توسعه همکاری‌ها با فرانسه استقبال می‌کنند. با این حال برای مردم ایران سخت است که آزادی عمل یک عامل مخرب روابط دوجانبه فرانسه - ایران را درک کنند که همانا حضور گروهک تروریستی و فرقه گرای مجاهدین خلق در فرانسه است. این فرقه با سابقه تروریستی و خشونت، مسئولیت سنگینی در ترور بیش از 12.000 شهروند ایرانی بیگناه دارد.
این دیپلمات کشورمان با اشاره به همکاری گروهک تروریستی منافقین با رژیم صدام حسین در قتل عام ایرانیان طی جنگ ایران - عراق، گفت: این همکاری باعث شد افکار عمومی ایران آنها را همانند جاسوسان فرانسوی که در زمان اشغال فرانسه توسط آلمان نازی، با هیتلر همکاری می کردند تلقی کنند.
وی ادامه داد: این فرقه تروریستی که هیچ حمایت و جایگاه مردمی در ایران ندارد و به دلیل «رویکرد خشونت آمیز و غیردموکراتیک و اعمال فرقه ای، صرف نظر نکردن از خشونت و تلاش‌هایش برای ارائه اطلاعات غلط» توسط مقامات فرانسوی، مورد نکوهش واقع شده است؛ از تسهیلات و امکانات فرانسه سوءاستفاده و بدون هیچ گونه کنترلی توسط نهادهای مالی، مبالغ زیادی هزینه و علیه روابط فرانسه و ایران عمل می کند.
آهنی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به جایگاه جامعه فرانسوی در ایران خاطرنشان کرد: فرانسویان مقیم ایران حدود هزار نفرند. آنها از شرایط زندگی خود در ایران بسیار راضی و خوشحال هستند و بر میهمان نوازی مردم ایران اذعان می کنند. با رشد همکاریهای دوجانبه، بایستی تعداد آنها به شدت افزایش یابد.
سفیر کشومان در پاسخ به این سئوال که نظر شما در مورد ایرانیان مقیم فرانسه چیست؟ خاطرنشان کرد: ایرانیان مقیم فرانسه که گفته می شود بالغ بر هفتاد هزار نفرند، در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و علمی حضور فعالی دارند و همواره به فرهنگ و قوانین فرانسه احترام گذاشته اند. تعداد دانشجویان ایرانی در فرانسه که طی سالهای گذشته، به پائین ترین سطح خود رسید نیز بایستی شاهد افزایش زیادی باشد.
وی در رابطه با روابط بین ایران و فرانسه به ویژه از زمان رفع تحریم‌های اتحادیه تصریح کرد: متاسفانه فضای رسانه ای درخصوص موضوع هسته ای ایران، اثر منفی زیادی بر مناسبات دو کشور گذاشت. طی دو سال اخیر با اراده دو طرف؛ تبادل هیأت ها پیگیری شد و پس از دیدار روسای جمهور در نیویورک در سالهای 2014 و 2015 و سپس به دنبال توافق هسته ای، مناسبات دو کشور وارد فصل جدیدی شد که تحولات عمده ای را در پیش داشت.
وی ادامه داد: سفر رسمی آقای فابیوس وزیر امورخارجه سابق فرانسه به ایران پس از توافق هسته ای و سفر هیأت 150 نفره مدف (شورای کارفرمایان فرانسه) تحت ریاست آقای لوفول (سخنگوی دولت و وزیر کشاورزی، صنایع غذایی و جنگل) و همراهی آقای فکل دبیر دولت مسئول تجارت خارجی، گردشگری و فرانسویان مقیم خارج) به تهران و نیز سفر رسمی آقای لارشه رئیس سنای فرانسه به ایران، تحولات عمده ای بود که با سفر رسمی رئیس جمهور روحانی در تاریخ 27 و 28 ژانویه 2016 و امضاء 35 تفاهم نامه و قرارداد، نقطه عطفی در روابط بین دو کشور ایجاد شد.
سفیر کشورمان در پاسخ به اینکه این روابط بر چه پایه هایی ساخته می شود؟ توضیح داد: در بعد سیاسی، ظرفیت بالایی برای رایزنی ها و همکاری ها در ابعاد دوجانبه و چندجانبه برای کمک به حل بحران های منطقه ای و یافتن راههایی برای حل موضوعات مهم جهانی وجود دارد. با امضای یادداشت تفاهم گفت‌وگوی سیاسی، مسیر جدید و چشم انداز مثبتی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: برای یک روابط اقتصادی مستحکم، این روابط باید بر اصول مشارکت و همکاری پایه گذاری شود. بنابراین مصمم هستیم تا شرکت های دو کشور را به همکاری بلند مدت بخصوص از طریق سرمایه گذاری مشترک و انتقال فناوری تشویق کنیم. در ابعاد علمی و فرهنگی، تقویت همکاری هایی که از گذشته نیز وجود داشته، در دستورکار روابط قرار دارد و از نگاه مثبت دو طرف بهره مند است.
سئوال دیگر از سفیر کشورمان این بود که چالش های پیش روی این روابط و عوامل مهم موفقیت آن کدامند؟ او در پاسخ گفت: چالش مهمی که روابط دوجانبه را تحت الشعاع قرار داده، عدم اعتماد بین طرفین بوده است.
وی ادامه داد: افزایش تماس ها و تبادلات و تعمیق رایزنی ها در سطوح و ابعاد مختلف، در رفع این مانع، تقویت اعتماد متقابل و اصلاح نگاه های غیرواقع بینانه و غیرسازنده به ارث مانده از گذشته، ضروری و اجتناب ناپذیر است. چالش مهم دیگر؛ وجود عوامل اخلالگر، لابی ها و گروههای فشار مخالف بهبود روابط فرانسه و ایران است.
این دیپلمات کشورمان مهمترین عوامل برای موفقیت روابط را قبل از هر چیز تقویت اعتماد متقابل از طریق استمرار و تعمیق رایزنی های مشترک دانست و افزود: سپس باید یک نگاه و رویکرد واقع بینانه تر و سازنده تر به روابط دوجانبه داشته باشیم و از عوامل اخلالگر و لابی هایی که تلاش می کنند فضا و افکار عمومی را مسموم سازند، فاصله بگیریم.
وی ادامه داد: رفت و آمد متقابل خبرنگاران برای انعکاس واقعیت های میدانی به افکار عمومی دو طرف، باید تسهیل شود. از طرفی باید برای شناساندن فرهنگ و تمدن هر کشور با برگزاری نمایشگاه ها و ابتکارات فرهنگی تلاش کرد. نهایتا بایستی تبادلات علمی را تقویت و تبادل گردشگر بین دو کشور را تسهیل کنیم.
وی همچنین در مورد چالش ها در زمینه اقتصادی بین دوکشور تاکید کرد: قوانین و تصمیمات فراسرزمینی آمریکا که به بانک ها و شرکت های فرانسوی تحمیل شده است، مانع از تحرک آنها در ایران می شود.
وی ادامه داد: یک اقدام هماهنگ فرانسه و سایر کشورهای اروپایی برای ایجاد اطمینان در شرکت ها و بانک های فرانسوی و رفع نگرانی آنها در برابر مجازات های احتمالی آمریکا ضروری است. از طرفی ما شاهد احتیاط بیش از حد بانک ها و شرکت های فرانسوی در همکاری با ایران هستیم.
آهنی خاطرنشان کرد: برای موفقیت در این زمینه باید تلاش برای شناساندن تولیدات و ظرفیت های صادراتی و همکاری های صنعتی دو کشور آغاز کنیم و سپس شرکت های دو کشور را به همکاری مشارکتی و ورود به سرمایه گذاری مشترک تشویق نماییم. با اختصاص خطوط اعتباری برای تامین مالی پروژه های مختلف در ایران توسط شرکت های فرانسوی نیز بایستی موافقت شود.
آهنی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی کدام همکاریها در اولویت هستند و چگونه طی 10 سال اخیر تکامل یافته اند؟ طرح ها و برنامه های سفارت در سالهای 2016 و 2017 چیست؟ خاطر نشان کرد:در سفر رسمی رئیس جمهور روحانی به فرانسه، 35 سند همکاری به امضا رسید.
وی ادامه داد: برخی از آنها سندهای پایه و مرجع برای همکاریهای دراز مدت بین دو کشور هستند؛ همانند نقشه راه همکاریهای دوجانبه، تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و همچنین اسناد همکاریهای بهداشتی، علمی، دانشگاهی، گردشگری و میراث فرهنگی. برای اجرای آنها، پیگیری جدی دو طرف ضروری است و وظیفه سنگینی متوجه سفارت های ایران و فرانسه است تا با سازمانها و وزارتخانه های ذی ربط در کشور مقابل همکاری و تحقق آنها را در هماهنگی با پایتخت خود برنامه ریزی می کنند.

آهنی گفت: در حوزه فرهنگی، طراحی و برگزاری یک فصل فرهنگی در دو کشور و برگزاری نمایشگاه های تاریخی یا مرتبط با میراث فرهنگی را می توان پیش بینی و در سال 2017 اجرا کرد.
وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی هم ، مبادلات سالانه تجاری از 5 میلیارد یورو به کمتر از 500 میلیون یورو کاهش یافت. با این حال، با توجه به تنوع اقتصادی و صنعتی ایران، منابع انرژی و معدنی و ذخایر مهم مواد اولیه اش و توانمندی های صنعتی فرانسه، فرصت های وسیعی از همکاری و مشارکت بین دو کشور به صورت دوجانبه و یا سه جانبه وجود دارد.
سفیر کشورمان در پاریس افزود: در این راستا، همکاریها در زمینه صنعتی (به خصوص صنعت خودرو)، در زمینه گاز، نفت و پتروشیمی، انرژی های پاک (شامل انرژی هسته ای، خورشیدی و بادی)، کشاورزی، دامپروری و ماهیگیری، حمل و نقل، صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی، هتلداری، گردشگری، مسکن، شهرسازی و محیط زیست دارای اولویت است.

وی با بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای، فرانسه به دلیل رویکرد جدیدش، موفق شد قراردادهای مهمی با شرکت های ایرانی به ویژه در بخش های خودروسازی، هوانوردی، انرژی، کشاورزی، ماهیگیری و حتی هتلداری منعقد کند گفت: باید خاطر نشان کرد که غنا و قدمت روابط فرهنگی و علمی بین دو ملت، امروز عامل مهم دیگری برای تقویت دوستی و بهبود فضای روابط است.
وی گفت: میزان تبادل دانشجویان، محققین و اساتید دانشگاهها عملا به سطح صفر و تعداد دانشجویان ایرانی در فرانسه به کمترین حد خود رسیده است. بنابراین، اولویت ما احیاء تبادلات علمی و دانشگاهی و تقویت تبادل دانشجو و استاد است.

302/300

کد خبر: 707844

وب گردی

وب گردی