مشروح سخنان وزیر کشور درباره حوادث حله و سمنان و گزارش به رهبری

وزیر کشور از ارائه گزارش در حوزه آسیب‌های اجتماعی به مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه سال آینده خبر داد و درباره حوادث اتوبوس زائران در حله و قطار سمنان توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه هشتاد و پنجمین جلسه شورای اجتماعی کشور و در جمع خبرنگاران گفت: این جلسه پس از ملاقات و ارائه گزارش به مقام معظم رهبری برگزار شد که در آن دستگاه‌های اجرایی گزارش‌هایی از عملکرد خود در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی ارائه کردند.

او همچنین به ارائه گزارش به مقام معظم رهبری در این حوزه اشاره کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی در این جلسه گزارش‌های مفصلی از اقدامات خود در مقابله با آسیب‌های اجتماعی ارائه و روسای قوا نیز نظرات خود را در این خصوص اعلام کردند. رهبر معظم انقلاب نیز فرمایشاتی راهگشا و هدایت‌گر داشتند. همچنین موظف شدیم در شش ماه آتی جلسه دیگری در حضور مقام معظم رهبری داشته باشیم و گزارش عملکرد خود را با رویکرد انجام کارهای فوق‌العاده خدمت ایشان ارائه کنیم. این جلسه در اردیبهشت‌ماه سال 1396 برگزار خواهد شد.

رحمانی‌فضلی در هشتاد و پنجمین جلسه شورای اجتماعی کشور، تاکید کرد: ظرف دو هفته آینده دستگاه‌های ذی‌ربط در امر مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید برنامه‌های فوق‌العاده خود برای شش ماه آینده را ارائه کنند. در این برنامه‌ها باید بر استفاده از ظرفیت NGOها تاکید جدی شود.

دستگاه‌های ذی‌ربط در امر مقابله با آسیب‌های اجتماعی، ماموریت‌هایشان مشخص و مقرر شده موضوعات و شاخص‌های تعیین شده مورد پیگیری قرار گیرد. دستگاه‌های همکار در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز مشخص و مقرر شده که در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی براساس وظایف تعیین شده اقداماتی را انجام دهند.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: دو موضوع ریشه‌یابی آسیب‌های اجتماعی و جریان‌سازی و جذب مشارکت مردم در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی مورد تاکید مقام معظم رهبری بود. برهمین اساس دو کمیته مفصل که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلفی تشکیل خواهد شد تا به صورت مستقل این دو حوزه را به صورت جدی مورد پیگیری قرار دهند تا با برنامه‌ریزی، ریشه‌یابی علت بروز آسیب‌های اجتماعی و جریان‌سازی برای جلب مشارکت‌های اجتماعی در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی فعالیت کنند. بی‌تردید جلب مشارکت مردم در مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی می‌تواند گام موثری باشد.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن انتقاد از آنچه که در فضای مجازی کشور در حال رخ دادن است، گفت: متاسفانه بی‌بند و باری و ولنگاری در فضای مجازی بسیار افزایش یافته و حتما باید با این موضوع برخورد شود. متاسفانه آبرو، سوابق و... افراد در این فضا به بازی گرفته شده، لذا در این خصوص نیاز به تذکر نیست و باید حتما برخورد مناسب انجام شود. در این راستا نیز هرجا مشکلی ایجاد شد، بنده به عنوان وزیر کشور برای بستن صفحاتی که چنین رویه‌ای را دارند، حمایت جدی خواهم کرد.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: این مناسب نیست حرفی توسط شخصیتی زده شود و پس از آن صدها مسخره‌بازی برای آن در این صفحات نوشته شود. این شیوه یعنی هزینه شخصیت‌ها. نباید به اعتماد عمومی لطمه وارد شود، قطعا حریم‌های اخلاقی و آبروی افراد خط قرمز است.

او در پاسخ به سوالی درخصوص عملیات تروریستی حله و پیگیری دولت جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به اینکه این عملیات تروریستی در کشور عراق انجام شده است، به طور جدی در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفته تا پیگیری شود. همچنین رییس جمهور نیز نامه‌ای در این خصوص نوشته‌اند تا با همکاری کشور عراق این موضوع به صورت دقیق مورد پیگیری قرار گیرد.

وزیر کشور ادامه داد: قبل از برگزاری مراسم اربعین اعلام آمادگی کرده بودیم که درخصوص تامین امنیت زائران کشورمان، با کشور عراق مشارکت داشته باشیم اما این کشور پذیرفت که امنیت را خودش تامین خواهد کرد. در سنوات گذشته نیز این کار را به صورت مناسبی انجام داده است اما در مسیرهای فرعی با توجه به خلاءهایی که وجود داشته و با توجه به ناکامی‌ها، دشمن از این فرصت استفاده کرده و دست به عملیات تروریستی زده است. بی‌تردید این حادثه برای ما دلخراش بوده چراکه خانواده زوار چشم‌انتظار این افراد هستند. تلاش می‌کنیم مصوبان این حادثه مشخص و با آنها برخورد شود و در مراحل آتی نیز امنیت آنها برقرار شود.

رحمانی‌فضلی درخصوص کاهش دمای هوا در استان‌های شمالی و بروز مشکلاتی از جمله قطعی گاز در این استان‌ها گفت: پس از بارش برف به ویژه در مازندران عمده مشکل، گاز بود چراکه این استان در انتهای خط گازرسانی قرار گرفته و در این استان فشار گاز پایین است. البته گازرسانی به میزان مصرف و تولید وابسته است اما از مراحل اولیه بروز این مشکل، همه عوامل دست به کار شدند و تمهیداتی همچون بازنگری مصرف گاز کارخانه‌ها و یا حتی تعطیلی بعضی از آنها انجام شد.

او تاکید کرد: تلاش شد با مدیریت نیروها، گاز به استان‌های شمالی برسد اما با توجه به مسدود شدن راه در برخی نقاط این فعالیت‌ها دچار مشکل شد. 120 گروه در استان مشغول به کار شدند تا برق‌رسانی و گازرسانی را انجام دهند.

وزیرکشور ضمن انتقاد از برخی اطلاع‌رسانی‌های نادرست در این خصوص افزود: همه کسانی که می‌توانستند اطلاع‌رسانی کنند به جای کمک به موضوع متاسفانه مشکل را برجسته می‌کردند قطعا چنین شیوه‌ای کمکی به رفع مشکل نمی‌کرد. باید در مواقع بحران دست به دست یکدیگر بدهیم تا مشکل حل بشود و بعد از حل مشکل می‌توان از مسوولان سوال کرد و با آنها درخصوص نحوه عملکرد صحبت کرد. بی‌تردید برجسته کردن حوادث روی روحیه مردم تاثیرات منفی خواهد داشت.

حضور گروه‌های تروریستی در ایران بیشتر نشده است

وزیر کشور با تاکید بر اینکه حضور گروه‌های تروریستی در کشورمان پررنگ و بیشتر نشده است، افزود: نیروهای ما با سلطه‌ای که دارند و با رصد دقیق توانسته‌اند گروه‌های بیشتری را شناسایی و با آنها برخورد کنند. اخیرا نیز گروه تروریستی در شرق کشور قصد انجام عملیات داشت که توسط نیروهای کشورمان شناسایی و با آنها برخورد شد.

رحمانی‌فضلی درخصوص حادثه قطار سمنان نیز گفت: مسوولان در این خصوص توضیح داده‌اند عوامل مدیریت بحران نیز در آنجا حضور پیدا کرده‌اند. مقرر شده است از همه ظرفیت‌های استان برای رفع بحران استفاده شود ولی متاسفانه بروز چنین حوادثی در روحیه مردم اثر نامطلوب دارد. باید تلاش کنیم تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنیم.

700/703

کد خبر: 707988

وب گردی

وب گردی