پژوهش باید کاربردی و فناورانه و در مسیر اقتصاد مقاومتی باشد

پژوهشگر وعضو هیات علمی واحد گرمسار ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با صنعت از طریق پژوهش های کاربردی را ضروری دانسته و می گوید: پژوهش باید کاربردی و فناورانه و در مسیر اقتصاد مقاومتی و به تبع آن توسعه پایدار کشور باشد.

رضا رزاقی محقق، مخترع، پژوهشگر، مدیر گروه مهندسی مکانیک و هوافضا و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در گفتگو با ایسکانیوز، یکی از بزرگترین دغدغه های خود را ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با صنعت از طریق پژوهش های کاربردی دانست و گفت: پژوهش باید کاربردی و فناورانه و در مسیر اقتصاد مقاومتی و به تبع آن توسعه پایدار کشور باشد.

وی که متولد 1362 و دارای دکترای مهندسی هوافضا از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است بیشترین همّ خود را در حوزه ساخت ماشین آلات و دستگاه های کشاورزی مصروف داشته و توانسته دستگاه دانه بندی سورتینگ انواع میوه با نیروی محرکه بنزین و همچنین موتور پمپ هوشمند بنزینی با قابلیت تولید برق هم زمان را تولید کند.

رزاقی با بیان اینکه اعتبار و رسالت اصلی یک دانشگاه پرداختن به موضوعات پژوهشی خصوصاً پژوهش های کاربردی و فناورانه است گفت: مسیر اقتصاد درونزا و مقاومتی و به تبع آن توسعه پایدار یک کشور نیز از ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت می گذرد و یکی از بزرگترین دغدغه ها چگونگی ارتباط صنعت با دانشگاه از طریق پژوهش های کاربردی است.

وی ادامه داد: یکی از حوزه هایی که در 2 سال اخیر بیشتر مد نظر ما بوده حوزه کشاورزی و ساخت ماشین آلات و دستگاه های کشاورزی است که در این زمینه تا به حال 2 دستگاه نوآورانه با کمک دانشجویان و دانشگاه ساخته شده که یک دستگاه مربوط به ساخت دستگاه دانه بندی ( سورتینگ ) انواع میوه با نیرو محرکه بنزین بود که در سال 1393 ثبت اختراع و دیگری دستگاه موتور پمپ هوشمند بنزینی با قابلیت تولید برق همزمان بود که می تواند کمک بسیاری به کشاورزان و باغداران جهت آبیاری زمین های فاقد انرژی برق کند.

وی در خصوص اختراعات خود می گوید: در سال 1393 توسط جمعی از دانشجویان بر روی ایده دانه بندی سورتینگ گوجه سبز کار کردیم که تا آن موقع به صورت سنتی و با دست انجام می شد و اتفاقا خیلی هم وقت گیر و هزینه بر بود و خوشبختانه توانستیم دستگاهی را بسازیم که حدود 3 تن گوجه سبز را در یک روز دانه بندی کند و این دستگاه به دلیل گام نوآورانه در سیستم لنگ و نیرو محرکه بنزینی در همان سال به شماره ثبت 85253 ثبت اختراع شد و پس از آن دستگاه را برای دانه بندی انواع میوه های مدور ارتقا دادیم.

دکتر رضا رزاقی گفت: اخیراً عمده مطالعات خود را بر روی سیستم های تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر خصوصا نیروگاه های بادی و خورشیدی متمرکز نمودم و معتقدم که کشور عزیزمان ایران دارای پتانسیل های بالقوه بیشماری در تولید انرژی های پاک خصوصا باد و خورشید است و در این زمینه آمادگی داریم تا با علاقمندان و سرمایه گذاران در این حوزه خصوصا سرمایه گذاران فعالیت های مشترکی را داشته باشیم.

وی کادر هیات علمی گروه مهندسی مکانیک و هوافضا دانشگاه آزاد اسلامی را مجرب و از اساتید جوان و خلاق دانست و گفت: این دو گروه دارای رشته های صنعتی مختلف از جمله مهندسی مکانیک در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته، مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، رباتیک در مقطع کارشناسی پیوسته و نقشه کشی صنعتی در مقطع کاردانی است و داوطلبان علاقه مند به تحصیل در این رشته ها می توانند از مقطع کاردانی تا کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار تحصیل کنند.

عضو هیات علمی واحد گرمسار ادامه داد: تجربه کشورهای توسعه یافته نشان داده که اقتصاد درونزا و پویا در هر کشوری در گرو ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت است و امیدواریم با حمایت مسئولین امر بتوانیم اعتماد سازی نموده و این ارتباط را برقرار ساخته و به 3 هدف مهم ارتقای سطح کیفی آموزشی و پژوهشی در دانشگاه، ایجاد شغل های موثر و پایدار جهت جوانان بومی شهرستان از طریق ایجاد شرکت های دانش بنیان و توانمند سازی صنایع از طریق ارتباط با دانشگاه و تبادل اطلاعات فنی و علمی دست یابیم.

وی ادامه داد: این همان هدفی است که هم در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ترسیم گردیده و هم مورد تأکید موکد مقام معظم رهبری نیز است و صد البته تحقق آن نیازمند عزم جدی و همدلی مسئولین شهرستان است.

رزاقی از آمادگی گروه مکانیک و هوافضا دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار با واحد های صنعتی شهرستان گرمسار و حومه جهت انجام پروژه های پژوهشی و کاربردی خبر داد و گفت: در این خصوص هم از کادر مجرب برخوردار هستیم و هم دارای امکانات آزمایشگاهی و پتانسیل علمی قابل قبولی هستیم.

مدیر گروه مهندسی مکانیک و هوافضای دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار تاکید کرد: شهرستان های گرمسار و آرادان به جهت داشتن شهرک های صنعتی متعدد و مختلف می تواند پایلوت مناسبی جهت ارتباط مناسب دانشگاه با صنعت از طریق انجام پروژه های کاربردی و صنعتی در کشور مطرح شود و امیدوارم که بتوانیم با برنامه ریزی مناسب و حمایت مسئولین در آینده ای نزدیک نقطه شروعی برای اینگونه فعالیت ها در سطح منطقه باشیم.

200/202

کد خبر: 708014

وب گردی

وب گردی