گسترش ارتباطات علمی میان دانشگاه شیراز و دانشگاه های فرانسه

در سفر رئیس دانشگاه شیراز به فرانسه درخصوص گسترش ارتباطات علمی میان این دانشگاه و برخی دانشگاه های فرانسه بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این سفر که معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی نیز حضور داشتند. از دانشگاه های سوربن پاریس، دانشگاه های گرونوبل و دانشگاه استراسبورگ بازدید به عمل آمد و نحوه همکاری آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه شیراز با دانشگاه های مذکور مورد بررسی قرار گرفت.

در دیدار رئیس دانشگاه شیرازبا رئیس دانشگاه استراسبورگ(University of Strasbourg)، زمینه های تحقیقاتی مشترک به ویژه در علوم انسانی، شیمی و بیولوژی مولکولی بیان گردید.

همچنین درملاقات هیات دانشگاه شیراز با پروفسورKerm معاون بین الملل دانشگاه استراسبورگ ، دکتر ارشاد به معرفی دانشگاه شیراز پرداخت و درخصوص همکاری در زمینه های علوم انسانی، حقوق، گسترش زبان فارسی، گسترش زبان و ادبیات فرانسه ، باستان شناسی و ... بحث و تبادل نظر شد و در نهایت تفاهم نامه بین دو دانشگاه به امضا رسید.

به گفته دکتر سیدمحسن تقوی، در بازدید از دانشگاه استراسبورگ درباره کنفرانس با همکاری ایران(دانشگاه شیراز) ،‌فرانسه( دانشگاه استراسبورگ) و آلمان ، در اواخر اکتبر سال 2017 هماهنگی های لازم صورت گرفت .

معاون آموزشی دانشگاه شیراز افزود : دربازدید از بخش فارسی و مطالعات ایرانی دانشگاه استراسبورگ، که عمده فعالیت آن گسترش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان است، مقرر گردید یک نفر از اساتید دانشگاه شیراز جهت گسترش کرسی زبان فارسی به این مرکز اعزام شود و علاوه بر آن کتاب ها و منابع مورد نیاز آن مرکز را تا حد امکان توسط دانشگاه شیراز تأمین شود.

دکتر تقوی اظهار داشت : با توجه به نوگشایی رشته زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه شیراز در سال 95 ، دانشگاه استراسبورگ با اعزام اساتیدی از بخش زبان و ادبیات فرانسه آن دانشگاه ، با دانشگاه شیراز در جهت گسترش و توسعه زبان فرانسه ، در زمینه برنامه ریزی، برنامه درسی، کتب مورد نیاز و منابع همکاری می کنند.

وی ادامه داد : اساتید فرانسوی اعزام شده علاوه بر تدریس زبان فرانسه روش های نوین آموزشی را جهت اعضای هیأت علمی جوان دانشگاه شیراز به صورت کارگاه ارائه خواهند داد .

معاون آموزشی دانشگاه شیراز تصریح کرد : از مرکز مطالعات حقوقی و اسلامی دانشگاه استراسبورگ هم بازدید به عمل آمد و مقرر شد برای ایجاد رشته های بین رشته ای مانند "حقوق و مطالعات اسلامی"، "حقوق و محیط زیست"، "حقوق و اقتصاد" و ... ، اساتیدی در رشته های فلسفه، اصول ،کلام و فقه، از دانشگاه شیراز به این مرکز اعزام شوند.

دکتر تقوی بیان داشت : همچنین در بازدید هیات دانشگاه شیراز از دانشگاه استراسبورگ، درباره فرستادن دانشجویان دکتری در دوره های فرصت مطالعاتی 6 تا 9 ماهه از دانشگاه شیراز به دانشگاه استراسبورگ ، مذاکرات صورت گرفت.

دانشگاه استراسبورگ (University of Strasbourg) دارای بیش از 46 هزار دانشجو در رشته های مختلف می باشد که حدود 2 هزار 500 نفر از آنان، دانشجوی دکتری می باشند.

این دانشگاه بر اساس رتبه بندی های جهانی در سال 2015 در جایگاه 241قرار دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز اظهار داشت : در سفر به فرانسه از دانشگاه های موجود در گرونوبل Grenobele شامل دو دانشگاه Grenobele University (INP)و Grenobele University (ALPE) بازدید به عمل آمد و با این دانشگاه فرانسوی نیز تفاهم نامه همکاری مشترک به امضا رسید.

تبادل استاد و دانشجو، بهره گیری از امکانات مشترک برای انجام پروژه های علمی و برگزاری دوره های کوتاه مدت ؛ از مهمترین محورهای این تفاهم نامه ها بود.

دکتر تقوی گفت : همچنین از مرکز gipsa-lab (در دانشگاه گرونوبل) توسط هیئت دانشگاه شیراز بازدید به عمل آمد و درباره همکاری در زمینه های مختلف نظیر Image processing، signal processing ، signal control، networked control system، کنترل ترافیک و ... بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

این دو دانشگاه جزء 50 دانشگاه برتر اروپا از لحاظ نوآوری و خلاقیت به شمار می روند.

بازدید غیررسمی از دانشگاه سوربن در پاریس (Sorbonne University)، دیگر برنامه سفر هیات دانشگاه شیراز به فرانسه بود.

در نشست مشترک هیات اعزامی از دانشگاه شیراز با معاون روابط بین الملل دانشگاه سوربن و رئیس دانشکده حقوق این دانشگاه ؛ طرفین از امکانات و توانایی های یکدیگر سخن گفتند و مقرر شد بستر مناسبی فراهم گردد تا در زمینه های مختلف مانند رشته های حقوق، علوم انسانی، علوم اجتماعی، حقوق و اقتصاد، حقوق و علوم اجتماعی ، همکاری و استفاده از امکانات و کتابخانه ها و منابع دانشگاه سوربن ، اعزام دانشجوی دکتری و اعزام استاد از آن دانشگاه به دانشگاه شیراز ؛ همکاری های دوجانبه گسترش یابد.

دانشگاه سوربن (Sorbonne University) با بیش از یکصد سال قدمت ،‌ برترین دانشگاه کشور فرانسه است و دارای رتبه جهانی 35 ، رتبه 6 در اروپاست.

201

کد خبر: 708084

وب گردی

وب گردی