ربطی:ساختار ورزش کشورمان اشتباه است/ رسول خادم رییس فدراسیون است نه خزانه دار/ در ورزش ما رابطه ها جای ضابطه ها را گرفته است

محمد رضا رمضان پور - دبیر سابق فدراسیون کشتی گفت: رسول خادم رییس فدراسیون کشتی است و مسئولان باید او را حمایت کنند تا در این فدراسیون کار خود را به نحو احسن انجام دهد.

عارف ربطی در خصوص وضعیت جامعه ورزش و وضعیت کنونی کشتی با خبرنگار ایسکانیوز به گفت و گو پرداخت که در ادامه می آید:

آقای ربطی وضعیت جامعه ورزش کشورمان را چگونه می بینید؟

وضعیت جامعه ورزش ما تعریفی ندارد چرا که ساختار ورزش ما اشتباه است و باید برای درست کردن یک تصمیم اساسی گرفته شود. ما اکنون با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکنیم که یکی از آن ها نبود ثبات مدیریتی در ورزش است، این مسئله بیش از پیش ورزش کشورمان با مشکلات مواجه کرده است. در واقع مسئولان ما با هم فکری کار نمی کنند و هر کسی به عنوان مسئول یا مدیر انتخاب می شود تفکرات فردی خود را پیاده می کند و ورزش کشور را هدایت می کند اما این روش به جز ضربه به بدنه جامعه ورزش چیز دیگری ندارد. زیرا جامعه ورزش باید دارای یک برنامه بلند مدت ایده آل باشد و مسئولان هم این برنامه را دنبال کنند و به سرانجام برسانند.

متأسفانه در کشورمان مسئولان فقط متهم کردن یکدیگر را یاد گرفته اند. تا یک میدیری عوض می شود مدیر قبلی را متهم می کند و کار های او را زیر سوال می برد. چرا ورزش کشوری هم چون ایران باید چنین باشد؟ این ها همه مشکلات ورزش ایران است و باید برای این شرایط یک فکر اساسی بشود تا از این بی سر و سامانی در بیاید. ما باید به طرف ثبات در مدیریت و شایسته سالاری برویم چرا که مدیریانی که لایق هستند باید بمانند و به کار خود با قدرت ادامه دهند.

ما شاهد تأثیر ثبات مدیریتی در زمان مصطفی هاشمی طبا در کمیته ملی المپیک و محمد رضا یزدانی خرم در فدراسیون کشتی بودیم. یزدانی خرم توانست با مدیریت قوی و برنامه ریزی شده تیم ملی را به المپیک اعزام کند و در آن جا اولین مدال طلای تیم ملی کشتی در المپیک را بگیرد. این ها همه نشان دهنده این است که اگر با برنامه ریزی دقیق و ثبات مدیریتی پیش برویم میتوانیم در جهان نام دار باشیم.

در حال حاضر نه فدراسیون ها و نه سرمربیان تیم های ملی می دانند باید چه کنند، در واقع در این وادی سردرگم مانده اند و نمی دانند که چه چیزی خوب است و چه چیزی بد! تکللیف فدراسیون ها هم در این میان مشخص نیست بودجه را باید بگیرند و بعد برنامه سالیانه بدهند یا برنامه سالیانه را بدهند و بعد بودجه دریافت کنند. این ها مشکلات کوچکی نیستند و مسئولان وزارت ورزش باید چاره ای برای این موضوع بی اندیشند.

برای بهتر شدن وضعیت ورزش کشورمان باید چه کنیم؟

برای بهتر شدن وضعیت ورزش کشور ابتدا باید مسئولان اهداف خود را مشخص کنند و بعد از مسئولان برای ورزش کشور یک هدف واحد برگزینیم و آن را با اجماع مدیران لایق و شایسته جلو ببریم. مسئولان باید این را بدانند که باید برای خدمت به مردم ایران و ورزش کشورمان تلاش کنند تا بتوانند موفق باشند. در باب ورزش هم باید تکلیف ورزش را مشخص کنند که آیا می خواهند فقط ورزش قهرمانی داشته باشند یا ورزش پهلوانی و قهرمانی را درکنار هم به ثمر رسانند.

ما باید کاری کنیم تا ورزش ایرانی ماندگار شود چرا که مرام پهلوانی ایرانی بان زد عام و خاص در دنیا است. جهان پهلوان تختی بر اساس همین مرام پهلوانی تختی شد و ماندگار شد. ورزش پهلوانی وقهرمانی یک فرهنگ برای ورزش ایران است و مسئولان باید آن را حفظ کنند زیرا اگر مرام پهلوانی از میان برود ریشه ورزش کشور رو به نابودی خواهد رفت. نباید این فرهنگ را دست کم بگیریم چرا که ایران را با مرام پهلوانی می شناسند.

ما باید با برنامه ریزی دقیق و خوب باید برای ترویج این فرهنگ تلاش کنیم تا ورزش ایران جان دوباره ای بگیرد.

آقای ربطی ما مدیران ورزشی را باید چگونه انتخاب کنیم؟

ببینید ما باید در ورزش مدیرانی را انتخاب کنیم که شایسته هدایت ورزش این مرز بوم هستند اما متأسفانه در حال حاضر تنها رابطه است که مدیران را مشخص میکند. در حقیقت رابطه ها جای ضابطه ها را گرفته اند. این مسئله هم یکی مشکلات بزرگ جامعه ورزش است و بسیار ورزش کشورمان را تهدید می کند. چرا باید کسانی که کننده کار هستند و در این حوزه استخوان ترکانده اند کنار گذاشته شوند و یک عده با رابطه و باندبازی بیاید و بر کرسی ریاست بنشینند. مدیران و مسئولان ورزشی باید از بین کسانی انتخاب شوند که حرفی برای گفتن دارند و می تواندد به بهترین شکل ورزش کشور را اداره کنند.

فدراسیون ها می توانند از پیشکسوتان در این زمینه مشورت بگیرد. پیشکسوتان پدران رشته های ورزشی هستند پس باید به آن ها احترام بگذاریم و از تجربیات آن ها برای ادامه راه و هرچه بهتر شدن کشتی استفاده کنند.

نظر شما در خصوص خزانه دار شدن رسول خادم در کمیته ملی المپیک چیست؟

قطعا گرفتن چنین تصمیمی بسیار اشتباه است چرا باید رییس فدراسیون کشتی بشود خزانه دار کمیته ملی المپیک؟ رسول خادم رییس فدراسیون کشتی است و مسئولان باید او را حمایت کنند تا در این فدراسیون کار خود را به نحو احسن انجام دهد. نمی شود که یک فرد هم رییس فدراسیون فدراسیون باشد هم خزانه دار کمیته ملی المپیک و هم عضو شورای فیلا! این کار مسئولان فقط نشان دهنده این است که می خواهند به یکدیگر نان برسانند. صندلی ها را در بین خود جا به جا می کنند. به نظر شما با این وضعیت می توانیم ورزش کشور را اداره کنیم؟

کمیته ملی المپیک خزانه دار می خواهد دیوات عدالت اداری پر از خزانه دار است از آن جا چرا اقدام نکرد؟ این کار ها همه به جز ضرر برای ورزش کشورمان چیزی ندارد. برای بنده که پیشکسوت هستم قابل هضم نیست که رییس فدراسیون برود و خزانه دار کمیته ملی المپیک بشود. چرا مسئولان فقط به فکر خود هستند چرا منافع ملی را در نظر نمی گیرند؟ این ها همه سوالاتی است که قطعا برای مردم ما پیش آمده است.

مسئولان تا کی می خواهند با این کار ها ورزش کشور را از راه خود منحرف کند و به بی راهه ببرند! وقت آن رسیده است مسئولان ارشد وزارت ورزش دست به کار شوند و از بروز چنین اتفاقاتی جلو گیری کنند.

605/101

کد خبر: 708147

وب گردی

وب گردی