فرانسوا فیون می خواهد مارگارت تاچر فرانسه شود

فرانسوا فیون در حال تبدیل شدن به شگفتی‌ساز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است. او یک کاتولیک جمهوری‌خواه است که تمایل فراوانی به سیاست‌های لیبرالی داشته و در گذشته حضور در سمت نخست‌وزیری دولت سارکوزی را تجربه کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی‌ان‌ان، بسیاری فرانسوا فیون را مارگارت تاچر فرانسه می دانند.

فرانسوا فیون، کاندیدای ریاست جمهوری فرانسه از حزب جمهوری‌خواه این کشور است که اخیرا موفق شد با پیشی گرفتن از سارکوزی، ژوپه و لوپن به نفر اول حزب در انتخابات درون حزبی بدل شود.

تنها چند هفته قبل فیون یکی از گزینه‌هایی محسوب می‌شد که پیروزی او در انتخابات درون حزبی نیز بسیار بعید به نظر می‌رسید و کمتر کسی پیش بینی می‌کرد او بتواند بهتر از سومین گزینه حزب خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه باشد. اما درخشش غیرقابل پیش‌بینی او در برنامه‌های تلویزیونی باعث شد تا به یکباره به بخت اول جمهوری‌خواهان فرانسه برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بدل شود.

خانواده و بخشی از سوابق مهم فرانسوا فیون

فرانسوا فیون 62 ساله در خانواده ای کاتولیک و سختگیر در غرب فرانسه و در شهر سارت متولد شد. پدر او در دفتر اسناد مشغول به کار بود و مادرش معلم تاریخ بود.

او در 27 سالگی به عنوان شهردار سمور انتخاب شد و به این طریق توانست پلکان ترقی را بپیماید. او در سال 2007 موفق شد نخست وزیر سارکوزی شود.

با اینکه او در گذشته نخست وزیر فرانسه بوده است، اما به دلیل شخصیت جنجالی سارکوزی، فیون به دلیل داشتن شخصیتی آرام به حاشیه رفت و کمتر فرصت خودنمایی یافت.

در عین‌حال این شخصیت آرام می‌تواند به ضرر نخست‌وزیر سابق فرانسه باشد و از جذابیت‌های او برای رای‌دهندگان بکاهد.

فیون در سال 2003 به قانون عدم منع همجنس‌گرایی که توسط دولت اولاند به رفراندوم گذاشته شد، رای منفی داد.

او از جناح راستی‌های محافظه‌کار کاتولیک و عضو تشکیلات سازمان کاتولیک فرانسه است و سه سال قبل در تظاهرات ضد همجنس‌گرایان که توسط کاتولیک‌ها ترتیب داده شده بود، شرکت داشت.

او از علاقه‌مندان به مسابقات اتومبیل‌رانی است و حتی یکبار در برنامه تلویزیونی تاپ گِر به عنوان میهمان حضور یافت.

برنامه‌های فرانسوا فیون برای آینده فرانسه

او می گوید قصد دارد به قانون 35 ساعت کار در هفته پایان دهد، یارانه دولت برای کاهش هزینه‌های عمومی را حذف کند، قانون مالیات بر ثروت را قطع کند و با کاهش میزان مهاجرت به فرانسه، دوازده میلیارد برای بهبود امنیت، شرایط دفاعی و توسعه عدالت در فرانسه سرمایه‌گذاری کند.

روزنامه فرانسه در کاور خود با نشان دادن نصویری تلفیقی از فرانسوا فیون و مارگارت تاچر لیبرال، او را به بانوی آهنین بریتانیا تشبیه کرد و نوشت: بدون شک او از نخست‌وزیر سابق بریتانیا الهام گرفته است. یکی از نمونه‌های این الهام گرفتن فیون از تاچر، تصمیم او برای حذف نیم میلیون شغل مدنی در فرانسه است.

فیون معتقد است باید روابط دوستانه‌ای با روسیه برقرار کند و اخیرا از ولادیمیر پوتین و سیاست‌های او تمجید کرده است. این دست نظرات فیون می‌تواند جایگاه او را در میان افراط‌گرایان پوپولیست جناح راستی را بهبود بخشد. طیفی که پیشبینی می‌شود در آینده نزدیک قدرت را بدست گیرد و اروپا را همچون آمریکا در شوک فرو برد.

یکی از دلایل پیشرفت چشمگیر او، اتخاذ برخوردی مناسب در قبال موضوع دولت اسلامی داعش بوده است. به ویژه پس از انتشار کتابی به عنوان شکست دادن تروریست اسلامی که نشان از جدیت او در قبال مبارزه با داعش بود.

اقبال بالای فرانسوا فیون برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

این اقدامات و برنامه‌ها باعث شد او به یکباره معادلاتی را که نشان از کاندیداتوری سارکوزی، ژوپه و لوپن برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود برهم بزند. معادلاتی که نشان می‌داد تا چند هفته پیش، لوپن به علت مدرن‌تر بودن بسیار موفق‌تر از ژوپه عمل کرده است و سارکوزی به دلیل تجربه ناموفق در اداره فرانسه، شانس بالایی نخواهد داشت.

فیون موفق شد اعتباری را در حزب خود کسب کند که هیچکدام از رقبای رادیکال او تا امروز نتوانسته در کسب آن از فیون بهتر عمل کند. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد لوپن در بهترین حالت ممکن رقابتی سخت برای پیروزی در انتخابات درون حزبی خود پیش رو دارد.

طبق آخرین نظرستجی‌های انجام شده، 44% از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌های حزب جمهوری‌خواه فرانسه به فیون، حدود 28% درصد به ژوپه و حدودا 20% درصد به سارکوزی رای داده‌اند.

303/300

کد خبر: 708180

وب گردی

وب گردی