عرصه و حریم کهنه قلعه مشکین شهر و سنگ نوشته ساسانی تعیین شد

ضوابط و مقررات عرصه و حریم آثار تاریخی کهنه قلعه شهرستان مشکین شهر و سنگ نوشته ساسانی "باغ نوروز" در کمیته تعیین حرایم دفتر ثبت آثار تاریخی به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، منصور عالیقدری سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان با بیان این مطلب گفت: محوطه کهنه قلعه واقع در محدوده بافت شهر مشکین شهر با مصالح لاشه سنگ، ملات های آهکی و خشت به ارتفاع پنج متر در پشته غربی رودخانه خیاوچای و ضلع شمالی ورودی شهر از سمت جاده اردبیل طراحی و ساخته شده است.

منصور عالیقدری با بیان اینکه در کنار ارزش فرهنگی، تاریخی کهنه قلعه، وجود کتیبه ساسانی در 150 متری گوشه شمال شرقی بیش از پیش بر اهمیت آن افزوده است، اظهار داشت: در محتوای متن کتیبه که در دهه 1340 شمسی خوانده و ترجمه شده از ساخت قلعه در سال 337 میلادی در طول شش سال توسط نرسه هرمز حاکم ساسانی منطقه سخن به میان آمده است.

وی هدف از تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی کهنه قلعه شهرستان مشکین شهر و سنگ نوشته ساسانی "باغ نوروز" را حمایت قانونی از اثر و کاهش تخریب و آسیب آن عنوان کرد و افزود: تعیین حرایم آثار تاریخی فرهنگی و محوطه های تاریخی نه تنها در حمایت قانونی اثر نقش اساسی داشته، بلکه موجب کاهش تخریب ها و آسیب های اثر نیز خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به ثبت ملی کهنه قلعه و کتیبه آن در سال 1345 به ترتیب با شماره های 618 و 619 در فهرست آثار ملی کشور، یادآور شد: همچنین دو فصل کاوش در محوطه قلعه در سال های 1367 و 1366 صورت گرفته است.

کد خبر: 708323

وب گردی

وب گردی