دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر به حداکثر بهره برداری از بودجه های پژوهشی خود رسیده است

مهدی اخباری گفت:با توجه به تاکید دکتر میرزاده در راستای توسعه طرح های برون دانشگاهی و کسب درآمدهای غیر شهریه ای در کنار فعال کردن مولفه های مختلف از جمله گروه های پژوهشی- هسته های پژوهشی- مراکز تحقیقاتی- شرکت های اقتصادی دانش بنیان برای توسعه فعالیت های دانشجویی در این راستا و بخصوص جهت دهی پایان نامه ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی در جهت حل مسائل و مشکلات جامعه و صنعت، ضمن افزایش تعداد مقالات در سال های اخیر، کارایی طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویی ارتقاء چندین برابری یافته است. در واقع دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر به حداکثر بهره برداری از بودجه های پژوهشی خود رسیده است.

مهدی اخباری، رییس واحد کاشان دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت و گو با ایسکانیوز با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی کاشان دانشگاهی بسیار بزرگ و کیفیت گرا در شهری با قدمت هزاران سال تمدن، فرهنگ، علم و تجارت است گفت: بی شک آنچه پس از رویداد تاسیس خردمندانه و با برکت دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ بیش از سه دهه ای آن جلوه می کند، آفت و زخم هایی بود که در طی یک دهه اخیر، دامن گیر این درخت تنومند شده است. مجموعه این دشمنی ها که همگی بر مبنای کینه های سیاسی و یا منفعت طلبی بوده است، اداره این دانشگاه را با مشکلاتی صدچندان روبرو ساخته و یقینا مدیریت چنین شرایطی را بسیار پیچیده تر از دوران رشد و بالندگی اولیه آن قرار می دهد. همزمانی عوامل تاثیر گذار دیگری همچون کاهش متقاضیان ورود به دانشگاه، ضعف بنیه اقتصادی مردم در گذر از صدمات تحریم های ظالمانه، افزایش و رشد قارچ گونه و بی ضابطه موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیره نیز شرایط را بسیار حادتر نموده و در طی سالیان اخیر می توانست صدمات جبران ناپذیری را بر این مردمی ترین سازمان تشکیل یافته پس از انقلاب اسلامی، وارد نماید. در چنین شرایطی، خوشبختانه یک بار دیگر دستان توانا و خردمندان دور اندیش و دلسوز نظام، به یاری شتافته و با انتخاب فردی با تجربه، وفادار، عالم و انقلابی، دری تازه به روی دانشگاه گشودند. الحق و الانصاف ایشان نیز با تمام قدرت، پدرانه و دلسوزانه، تلاش که نه، جنگیدند و با استفاده از افرادی توانا و درد آشنا، افق هایی روشن به روی همه واحدهای دانشگاهی، گشوده اند که البته یکی از قدیمیترین و خوش نام ترین آن ها، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان است. دانشگاهی بسیار بزرگ و کیفیت گرا در شهری با قدمت هزاران سال تمدن، فرهنگ، علم و تجارت. شهری که در طی صدها سال گذشته همواره مهد تشیع محسوب شده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در طی سال های سقوط، به سرعت از واحدی توانمند، ابتدا در سال 1390 به دانشگاهی زیان ده و سپس در سال 1391 به دانشگاهی زیان ده با عدم توان پرداخت حقوق، مبدل شده بود. در سال 1392 در این واحد دانشگاهی رشته های امید به آینده در دل کارکنان گسیخته و با کاهش تعداد دانشجو به کمتر از نصف، اوضاع مداوما رو به وخامت می گذاشت. خوشبختانه از سال 1393 با تلاش های مجاهدت گونه مسئولین این دانشگاه و در راس آن ها جناب آقای دکتر میرزاده و همچنین کوشش و همدلی ایجاد شده در این واحد دانشگاهی، وضعیت واحددر سال 1394 با یک درجه رشد به حالت زرد و اکنون در وضعیت سبز به سر می برد، به گونه ای که کلیه بدهی های واحد تا پایان تابستان 95 تسویه شده و نظم و همدلی در کارکنان مجددا نمود یافته است.

رییس واحد کاشان خاطر نشان کرد: در بخش آموزش و پژوهش نیز خوشبختانه شاخص رشد علمی – اقتصادی و دانشجویی در این واحد دانشگاهی در بین تمام واحدهای استان، رتبه اول را به خود اختصاص داده و در سال گذشته نیز با توصیه های آینده نگرانه، اقدامات ره گشا و پافشاری ریاست عالی دانشگاه، با رشد فراتر از انتظار درآمد های غیر شهریه ای، معاونت پژوهشی واحد کاشان به عنوان " واحد برتر" در ایران شناخته شد.در نهایت می توان گفت که تلاش، ارشادات و راه گشایی های جناب آقای دکتر میرزاده، ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، نه تنها برکات فراوانی را برای واحد سبب گشته که مهمتر و صادقانه تر از آن، ادامه حیات علمی – پژوهشی – اقتصادی واحد را موجب شده است.

اخباری ادامه داد: با توجه به تاکید دکتر میرزاده در راستای توسعه طرح های برون دانشگاهی و کسب درآمدهای غیر شهریه ای در کنار فعال کردن مولفه های مختلف از جمله گروه های پژوهشی- هسته های پژوهشی- مراکز تحقیقاتی- شرکت های اقتصادی دانش بنیان برای توسعه فعالیت های دانشجویی در این راستا و بخصوص جهت دهی پایان نامه ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی در جهت حل مسائل و مشکلات جامعه و صنعت، ضمن افزایش تعداد مقالات در سال های اخیر، کارایی طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویی ارتقاء چندین برابری یافته است. در واقع دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر به حداکثر بهره برداری از بودجه های پژوهشی خود رسیده است.

او عنوان کرد: در واحد دانشگاهی کاشان فعالیت های بسیاری در حوزه های علمی و پژوهشی انجان شده است که این فعالیت ها شامل: هدایت دانشجویان در مرحله پروژه نهایی به مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان و مراکزی همچون شهید فهمیده و دفتر فناوری ریاست جمهوری و غیره برای اخذ موضوع تز، مصوب شدن پیشنهاد واحد در شورای پژوهشی استان در خصوص در نظر گرفتن یک نمره پژوهشی تشویقی در مورد پایان نامه های مورد حمایت صنعت که منجر به عقد قرارداد با واحد دانشگاهی شود، با توجه به توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه از سال95 در مقطع دکتری، تفاهم نامه های لازم جهت ایجاد دفتر پژوهشی دانشگاه در صنایع بزرگ کاشان، برای اساتید و دانشجویان دکتری، در حال ایجاد است که در این راستا تفاهمات اولیه با "سایپا کاشان" و شرکت "مهفام جام" انجام شده است، ایجاد آزمایشگاه های پژوهشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و عضویت این دانشجویان در ستاد طرح های برون دانشگاهی و همچنین ترغیب دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای استفاده از تسهیلات مرکز رشد، جهت تجاری سازی محصولات، ایجاد دفتر تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه با نام مرکز شهید فهمیده در دانشگاه که دانشجویان در راستای پروژه‌های دفاعی و پروژه های کسر خدمت در کل منطقه کاشان، از این دفتر رسمی وزارت دفاع استفاده می کنند(لازم به ذکر است این دفتر در کل ایران تنها دفتر خارج از مرکز استان است که در واحد دانشگاهی نیز مشغول به فعالیت است)و همچنین می توان به انعقاد قراردادهای ایجاد شتاب دهنده در حوزه بازی سازی و IT/ICT با بخش خصوصی جهت حمایت از فعالیت ها در این حوزه و بخصوص در بخش نرم افزار در راستای پایان نامه های تحصیلات تکمیلی اشاره کرد.

وی یادآور شد: پیرو جهت گیری دانشگاه براساس اسناد بالادستی نظام و تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان و تجربه تمام دانشگاه های موفق خصوصی در سطح دنیا، ادامه حیات علمی – اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سایه توجه به این مهم امکان پذیر خواهد بود.اهمیت این موضوع هنگامی بیشتر روشن می شود که بدانیم تولید علمی بعضی از دانشگاه های دنیا، از تولید ناخالص ملی کشور مان بیشتر است. لذا در سالیان گذشته جهت‌گیری واحد برای ایجاد زیرساخت ها و تحقق این هدف در سالیان آینده، بوده است. این اقدامات جهت ایجاد فرایندی برای ایجاد زمینه تلاقی دانشگاه به عنوان محلی بین پژوهشگران- سرمایه گذاران- صنعت و جامعه انجام می شود.

رییس واحد کاشان با بیان این نکته که طرح های اقتصادی دانش بنیان از مسیر دانشگاه به جامعه عرضه خواهد شد ادامه داد: از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در این راستا میتوان به مواردی همچون: نوشتن آیین نامه هسته های پژوهشی و پیشنهاد آن به استان و تایید آن و عضویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این هسته ها از سال 93 و تبدیل بعضی از مراکز فعال با توجه به پتانسیل های منطقه و واحد به مرکز تحقیقات، که از جمله آنها می توان به "مرکز تحقیقات فرش- معماری و انرژی- بازی سازی- آب و فاضلاب) اشاره کرد، در حوزه علوم انسانی اولین شرکت دانشگاهی شمال استان اصفهان تحت عنوان آتاو "آموزش تحول آوید" در دانشگاه با افتتاح رسمی از مسئولین کشوری و منطقه انجام شد. این شرکت قراردادهایی را در زمینه علوم انسانی با ادارات و صنایع منطقه دارد و در ضمن مجوز کلینیک کسب و کار منطقه را از وزارت کار و رفاه اجتماعی دارا است که خود مسیری برای حرکت جامعه و سرمایه گذاران به سمت دانشگاه است، در زمینه طرح های موردی نیز چند طرح اقتصاد دانش بنیان در زمینه شرکت های خدمات آزمایشگاهی(عمران) و شرکت مشاوره دانشگاهی(اولین شرکت مشاوره جامع در سطح منطقه) در حال برنامه ریزی و انجام است، در زمینه سرمایه گذاری و تبدیل علم به ثروت در دانشگاه با توجه به توان مندی های بخش خصوصی در کنار دانشگاه با بخش خصوصی قرارداد ایجاد شتاب دهنده Accelarutor/It/Ict تحت نام "غیاث الدین جشمید کاشانی" بسته شده که در چند ماه آینده افتتاح می شود. این مرکز راهی برای جذب ایده ها و سرمایه گذاری در حوزه بازی سازی و It و Ict بوده که لازم به ذکر است با سرمایه گذاری کم، دارای بازگشت سرمایه بالا است.

وی در پایان گفت: همانگونه که ذکر شد با راه گشایی های ریاست عالی دانشگاه در بخش های مختلف جذب اساتید متخصص و همچنین مذاکرات نفس گیر و اخذ مجوز در وزارت خانه های ذیربط و غیره، توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در طی 2 سال گذشته، رشد بی سابقه ای داشته است. لازم به ذکر است که تنها در مقطع دکتری، تعداد رشته – مقطع های واحد از تنها یک مورد، (دکتری ادبیات) به 9 مورد و در تمام رشته هایی که واحد در اغلب آن ها سابقه ای سه دهه ای دارد، رسیده است. برای واحدی چون کاشان و پس از سی و سه سال فعالیت، یک چنین رشدی شبیه معجزه بوده و موجبات رشد علمی اساتید و دلگرمی کلیه کارکنان و امیدواری سیل مشتاقان تحصیلات تکمیلی را در منطقه، فراهم آورده است. لازم به ذکر است که تعداد دانشجویان دکتری بیش از 300 درصد و تعداد دانشجویان ارشد در این واحد، بیش از 70 درصد رشد داشته است.

200/202

کد خبر: 708371

وب گردی

وب گردی