تشریح جزئیات "سند حمایت‌طلبی کنترل آلودگی هوا و کاهش تبعات آن"

رییس کارگروه تدوین سند حمایت‌طلبی کنترل آلودگی هوا در فرهنگستان علوم پزشکی به تشریح "سند جامع حمایت‌طلبی کنترل آلودگی هوا و کاهش تبعات آن بر سلامت" پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر نیک‌نام با اشاره به‌ضرورت تدوین این سند در فرهنگستان علوم پزشکی گفت: فرهنگستان مسؤولیت رصد کلان سلامت در کشور و همچنین حمایت‌طلبی در حوزه سلامت را برعهده دارد لذا به‌منظور پیشبرد این اهداف، 16 گروه علمی در فرهنگستان تشکیل‌ شده که یکی از آنها، گروه سلامت و همکاری‌های بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه از اواخر سال 93 موضوع آلودگی هوا و پیامدهای آن بر سلامت در دستور کار جلسات این گروه قرارگرفته است، افزود: با توجه به گستردگی موضوع آلودگی هوا کارگروهی از اسفند سال 93 تا شهریور 95 به‌منظور بحث و بررسی دقیق موضوع تشکیل و جلسات متعدد با نمایندگان سازمان‌های اصلی مرتبط با آلودگی هوا برگزار شد.

رییس کارگروه تدوین سند حمایت‌طلبی کنترل آلودگی هوا تدوین این سند را با مشارکت نمایندگان سازمان‌های مختلف ازجمله شهرداری تهران، سازمان محیط‌زیست، وزارت بهداشت، شورای اسلامی شهر تهران، پلیس راهور ناجا، شرکت کنترل کیفیت هوا، مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، برنامه توسعه سازمان ملل UNDP و پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران دانست و افزود: علاوه بر اعضای کارگروه، بیش از 30 شخصیت حقیقی و حقوقی از ارگان‌های مرتبط با کنترل آلودگی هوا با این کارگروه همکاری داشتند که حاصل این همکاری منجر به تدوین سند جامع حمایت‌طلبی کنترل آلودگی هوا و کاهش تبعات آن بر سلامت شده است.

وی با بیان اینکه این سند متشکل از چهار فصل است و در فصل اول آن وضعیت کنونی آلودگی هوا در کشور و پیامدهای ناشی از آن تبیین شده است، افزود: آخرین اطلاعات مربوط به وضعیت شاخص‌ها و عوارض آلودگی هوا بر سلامت به تفکیک عناصر مختلف تشکیل‌دهنده آن شامل ذرات معلق هوا، ازن، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد، مونوکسید کربن، پی‌ای اچ ها مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر نیک‌نام با اشاره به اینکه اسناد بالادستی در کنترل آلودگی هوا در فصل اول این سند درج‌ شده است، گفت: در این سند سیاست‌های سلامت و محیط‌زیست ابلاغی مقام معظم رهبری، دیدگاه‌های شرعی معظم له نسبت به آلودگی هوا و استفتائات بعضی مراجع و همچنین قوانین کشور در زمینه کیفیت هوا موردتوجه قرار گرفته است.

رییس کارگروه تدوین سند حمایت‌طلبی کنترل آلودگی هوا، با بیان اینکه فصل دوم سند مربوط به آسیب‌شناسی نارسایی‌های اجرایی برنامه‌های کاهش آلودگی هواست، افزود: در زمینه کنترل آلودگی هوا، برنامه‌های متعددی وجود داشته و دارد و هرچند که پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل‌ شده ولی منجر به کنترل مطلوب آلودگی نشده است که در این فصل نقاط ضعف این برنامه‌ها آسیب‌شناسی شده است.

وی افزود: در فصل دوم نقاط ضعف مربوط به برنامه‌های خودروها و موتورسیکلت‌ها، حمل‌ونقل عمومی، معاینه فنی، سوخت و بهبود فرآورده‌های نفتی، منابع ثابت، ظرفیت زیستی و مدیریت شهری و مسائل و مشکلات مربوط به مدیریت، اجرا و همکاری بین بخشی برنامه‌ها موردتوجه و بررسی قرار گرفته است.

دکتر نیک‌نام محور فصل سوم را حمایت‌طلبی، راهکارها و نقش ذی‌نفعان بیان کرد و گفت: در این فصل به توصیه‌ها و مدل‌های حمایت‌طلبی اشاره شده است.

رییس کارگروه تدوین سند حمایت‌طلبی کنترل آلودگی هوا، با اشاره به گروه‌های هدف حمایت‌طلبی و نقش آنها در آلودگی هوا گفت: این توصیه‌ها و حمایت‌طلبی از بالاترین مقامات نظام آغاز می‌شود و به تقسیم نقش مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، هیات دولت، شورای اسلامی شهر، وزارتخانه‌های مرتبط، شهرداری‌ها، قوه قضاییه، سازمان حفاظت محیط‌زیست، مردم و... در زمینه کنترل آلودگی هوا ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: یکی از توصیه‌های این سند، ایجاد کمیسیون محیط‌زیست در مجلس شورای اسلامی است با توجه به اهمیت مسائل زیست‌محیطی هنوز کمیسیون مستقلی در این رابطه در مجلس وجود ندارد.

دکتر نیک‌نام با بیان اینکه وظایف تدوین‌ شده در این سند یک قرار جمعی و موردتوافق همه سازمان‌های مرتبط است، افزود: این‌طور نیست که برنامه‌های تدوین‌شده از یک نهاد به سازمان‌های دیگر تحمیل شود بلکه نمایندگان همه نهادها هنگام تدوین آن حضور داشتند و ان‌شاء‌الله با مشارکت جمعی در مراحل اجرایی هم موفق خواهد بود.

رییس کارگروه تدوین سند حمایت‌طلبی کنترل آلودگی هوا، یکی از ویژگی‌های این سند را حضور نماینده برنامه توسعه سازمان ملل دانست و افزود: نقش حمایتی سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان‌های بین‌المللی نیز در این سند موردتوجه قرار گرفته است.

وی فصل چهارم سند کنترل آلودگی هوا را مربوط به پیشنهادهای اجرایی در این زمینه دانست و گفت: 13 پیشنهاد براساس تجربیات بین‌المللی، واقعیت‌های موجود در کشور و آخرین یافته‌های علمی در این بخش گنجانده‌شده است.

دکتر نیک‌نام «پیش‌بینی اهداف کمی در برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوا»، «توجه به رشد اقتصادی و تأثیر آن در برنامه ها»، «در نظر گرفتن ظرفیت اتمسفر برای پذیرش و ترقیق آلاینده‌های هوا»، «در نظر گرفتن چارچوب برنامه مدیریت محیط‌زیست در تدوین برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوا»، «بازنگری استاندارد ملی هوای پاک» و «تدوین و اجرای برنامه ارتقا کیفیت پایش کیفیت هوا» را از جمله پیشنهادهای اجرایی در زمینه بهبود کیفیت هوا بیان کرد.

رییس کارگروه تدوین کنترل آلودگی هوا با اشاره به تجدید چاپ سالانه این سند متناسب با شرایط آلودگی هوا تصریح کرد: خلاصه اجرایی سند جامع حمایت‌طلبی و کنترل آلودگی هوا و کاهش تبعات آن بر سلامت نیز برای دسترسی آسان مسؤولان تدوین و ترجمه انگلیسی آن‌هم انجام‌ شده و قرار است به‌منظور پیشبرد امور، جلسات ادواری در ارگان‌های مختلفی که در تدوین سند همکاری داشتند تشکیل شود.

وی افزود: امیدواریم این سند در لایحه هوای پاک که در مجلس در دست بحث و بررسی است مورد توجه قرار گرفته و نقش مکمل را ایفا کند.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 708434

وب گردی

وب گردی