تجهیزات انتقال شبکه مخابراتی نوری بومی‌سازی شد

مهندسان کشورمان موفق به بومی‌سازی تجهیزات مخابرات نوری با هدف تامین بخشی از هزینه‌های مورد نیاز برای اجرای پروژه ملی «توانا» با موضوع طراحی، تولید و فروش تجهیزات و ارائه خدمات سیستم‌های انتقال DWDM شدند.

به گزارش ایسکانیوز، طرح تولید تجهیزات انتقال شبکه مخابراتی در طول 21 ماه با هدف تامین بخشی از هزینه‌های مورد نیاز برای اجرای قرارداد با موضوع طراحی، تولید و فروش تجهیزات و ارائه خدمات سیستم‌های انتقال DWDM در قالب پروژه ملی «توانا» انجام گرفته است.

از نقاط مثبت این طرح، دانش کاملا بومی ساخت تجهیزات است که اشتغال برای حدود ٥٠ نفر از نخبگان کشور در این حوزه (شبکه‌های مخابراتی، الکترونیک و نرم‌افزار) را به دنبال داشته و باعث کاهش حدود ٧٠ درصدی خروج ارز از کشور شده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا)، این طرح پیرو قرارداد منعقد شده با شرکت ارتباطات زیرساخت در قالب پروژه «توانا» (شامل ۱۰۰ شهر نیمه شرقی کشور) با هدف استقرار تجهیزات مخابرات نوری با ظرفیت ٤٠٠ گیگابیت بر ثانیه و قابل توسعه به ٨٠٠ گیگابیت بر ثانیه و با سیستم مدیریت شبکه به صورت کلید در دست (Turnkey) با حمایت ٣٠ میلیارد ریالی صندوق حمایت از صنایع الکترونیک (صحا) انجام شد.

علویان، مدیرعامل شرکت مجری طرح با اشاره به اینکه این محصول، یک محصول زیرساختی برای انتقال انبوه اطلاعات از طریق فیبر نوری است، تصریح کرد: این محصول قادر است اطلاعات با سرعتGbps٤٠٠ با استفاده از یک زوج فیبر نوری را با استفاده از تکنیک‌های بسیار مدرن و پیشرفته انتقال دهد و تا برد حداقل ١٥٠ کیلومتر نیاز به تقویت‌کننده بین راهی ندارد. به دلیل تکنولوژی بسیار بالای این محصول، ارزش افزوده زیادی برای کشور دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به تعداد محدود تولیدکنندگان این محصول در دنیا، امکان صادرات بیشتر به سایر کشور ها نیز فراهم شود.

علویان خاطرنشان کرد: با افزایش درخواست انتقال اطلاعات در بستر شبکه‌های کامپیوتری و مخابراتی در دنیا و محبوبیت تبادل اطلاعات در بین اقشار جامعه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی متنوع، بازی‌های کامپیوتری، تلویزیون‌های مبتنی بر پروتکل اینترنتی و امکان انتقال فایل‌های چند رسانه‌ای، نیاز به افزایش پهنای باند توسط سرویس دهنده‌های مخابراتی و اینترنتی به شدت افزایش پیدا کرده و زیرساخت‌های قبلی پاسخگوی این حجم انبوه تبادل اطلاعات نبوده و حرکت به سمت افزایش ظرفیت تبادل اطلاعات توسط شرکت‌های مخابراتی – زیرساختی اجتناب ناپذیر است و اگر مسیر حرکت شرکت‌ها به این سمت نباشد، با مشکلات حاد و عدم رضایت مشتریان مواجه خواهند شد.

مدیرعامل شرکت مجری طرح تصریح کرد: شرکت‌های مذکور برای انتقال اطلاعات بین ایستگاه‌های خود و یا سایر شرکت ها در داخل شهرها، بین شهرها و نیز بین کشورها نیاز به یک مسیر مطمئن و با ظرفیت بالا دارند. این نیاز صرفا با بهره‌برداری از آخرین تکنولوژی‌های موجود با استفاده از کابل فیبر نوری که سریعترین و با ظرفیت‌ترین و مطمئن‌ترین روش ممکن است، حاصل می‌شود. انتقال اطلاعات از طریق فیبر نوری نیاز به تجهیزات خاصی دارد که بتواند با یک زوج از فیبر نوری انبوهی از اطلاعات را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کند. جدیدترین روش این انتقال DWDM نام دارد.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 708436

وب گردی

وب گردی