ظریف: فوت کاسترو یک فاجعه برای جنبش‌های آزادی‌بخش است

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که صبح امروز در محل اقامت سفیر کوبا در تهران برای امضای دفتر یادبود فیدل کاسترو حضور پیدا کرده بود، اظهار کرد: فوت فرمانده فیدل کاسترو یک فاجعه برای جنبش‌های آزادی‌بخش به ویژه جنبش‌های آزادی‌بخش در آمریکای لاتین است.

به گزارش ایسکانیوز، این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در این مراسم که سفیر کوبا در تهران نیز حضور داشت، گفت: من یکبار دیگر از طرف خودم و مردم ایران به مردم و دولت کوبا و خانواده فیدل کاسترو تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد: در سفر اخیر آقای روحانی به کوبا این فرصت را داشتیم که با فرمانده فیدل دیداری داشته باشیم. در گفتار ایشان هنوز نگرانی برای کوبا و جهان سوم بود و ایشان بر ضرورت همبستگی کشورهای در حال توسعه برای مقابله با استکبار و تلاش برای رهایی از دست سلطه‌گران تاکید داشتند.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: ما معتقدیم یاد و خاطره فیدل کاسترو به عنوان رهبری آزادی‌بخش باقی خواهد ماند.

وی در این مراسم خطاب به سفیر کوبا در تهران ادامه داد: یکبار دیگر تقاضا می‌کنم که مراتب تسلیت جمهوری اسلامی ایران را به آقای رائول کاسترو، مردم و دولت کوبا و خانواده آقای فیدل کاسترو ابلاغ نمایید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در همین زمینه تصریح کرد: من به شما اطمینان می‌دهم که دوستی و روابط بسیار صمیمانه و محکمی که بین ایران و کوبا بوده، ادامه خواهد داشت و امیدوارم این مصیبت (فوت فیدل کاسترو) برای مردم کوبا قابل تحمل باشد.

در ادامه این برنامه ولادیمیر آندره گونزالس کسادا، سفیر کوبا در تهران نیز در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به ویژگی‌ها و خصوصیات رهبر انقلابی کوبا گفت: ما امیدواریم روابط دو کشور بیش از گذشته گسترش پیدا کند و اراده دو کشور در همین راستاست.

این دیپلمات ارشد کوبایی همچنین با تشکر از مقامات جمهوری اسلامی ایران به خاطر همدردی‌شان با ملت و دولت کوبا و از دست دادن فیدل کاسترو خطاب به ظریف گفت: در همین چارچوب تشکر مرا به مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران برسانید.

مدیرکل آمریکای وزارت خارجه نیز محمدجواد ظریف را در این مراسم همراهی می‌کرد.

رهبر انقلابی کوبا روز شنبه در سن 90 سالگی فوت کرد و بنا بر اعلام سفارت کوبا در تهران از امروز تا چهارم دسامبر در سفارتخانه این کشور دفتر یادبودی برای گرامیداشت فیدل کاسترو گشایش یافته است.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 708481

وب گردی

وب گردی