جام باشگاه‌های کتابخوانی زمینه‌ساز ترویج کتابخوانی است

عزت‌الله الوندی گفت: آشنایی کودکان و نوجوانان با مقولات تازه و نو در جام باشگاههای کتابخوانی، صددرصد برای آنها جذابیت دارد و اگر متوجه شوند کتابخوانی فضای این آشنایی را برای آنها فراهم می‌کند، جذب آن خواهند شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی فعالیت‌های ترویج کتابخوانی، عزت‌الله الوندی نویسنده‌ی ادبیات کودک و نوجوان که به مناسبت جشن تولد باشگاههای کتابخوانی به شهر رشت سفر کرده بود، با اعلام این مطلب افزود: حداقل کاری که باشگاههای کتابخوانی می‌تواند انجام دهد، قراردادن بچه‌ها در مسیر کتابخوانی است؛ و اگر فضای رقابتی وجود داشته باشد، انگیزه پیدا می‌کنند و لایۀ زیرین این انگیزه، ترویج کتابخوانی است.

الوندی با اشاره به استقبال مسؤولان و کودکان و نوجوانان شهر رشت از برگزاری جام باشگاههای کتابخوانی گفت: استقبال کودکان و نوجوانان از آیین گشایش جام باشگاهها خیلی خوب بود. من و آقای توزنده‌جانی با بچه‌ها دربارۀ کتابخوانی حرف زدیم و داستان خواندیم. ایشان داستان ناتمامی برای بچه‌ها خواند و از آنها خواست که آن را کامل کنند. این بخش از برنامه خیلی مورد توجه بچه‌ها قرار گرفت.

وی دربارۀ حضور نهادهای مرتبط با کتابخوانی در جشن تولد باشگاههای شهر رشت گفت: در این برنامه نماینده‌هایی از نهاد کتابخانه‌ها، ادارۀ ارشاد، آموزش و پرورش، کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت و صنف کتاب‌فروشان حضور داشتند که حامیان اصلی جام باشگاههای کتابخوانی در این شهر هستند.

او با اشاره به کتابگردی کودکان و نوجوانان در شهر گفت: ما ابتدا به کتابفروشی «جنگل» شهر رشت رفتیم که در آنجا از کودکان و نوجوانان استقبال گرمی شد و خیلی از آنها کتاب خریدند. سپس از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر رشت، به کتابخانۀ «باران» رفتیم که مختص کودکان و نوجوانان بود و طراحی مناسب و منابع خوبی داشت.

الوندی دربارۀ ماهیت تشویقی برگزاری طرح‌های ترویجی نظیر جام باشگاههای کتابخوانی گفت: وقتی اعضای باشگاههای کتابخوانی با دیگر همکلاسی‌های خود تبادل نظر می‌کنند، اثر غیرمستقیم اما انکارناپذیری بر ترغیب آنها به کتابخوانی خواهد داشت.

جام باشگاههای کتابخوانی اسفند ماه سال جاری، همزمان با معرفی پایتخت کتاب ایران، برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

502

کد خبر: 708546

وب گردی

وب گردی