سرانه فضای آموزشی برای هر دانشجو از مرز 10 متر مربع عبور کرده است/ ایستگاه‌های تله‌کابین علوم و تحقیقات نام‌گذاری شدند

معاونت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی هم‌چنان مثل سه سال گذشته به پروژه‌های عمرانی سراسر کشور سرکشی می‌کند، به مشکلات واحدها حضوری رسیدگی می‌کند و هم‌چنان پیگیر تامین محیط مناسب برای دانشجویان است.

به گزارش ایسکانیوز، اگرچه پروژه‌های متعدد عمرانی در زمان او به سرانجام رسیده اما گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی به صورتی است که هم‌چنان پروژه‌های مهم دیگری هم در جریان باشد. گفت‌وگوی آنا با محسن هاشمی را درباره این پروژه‌ها می‌خوانید:

* پروژه‌های تمام‌شده و در دست اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر در چه وضعیتی هستند؟

دانشگاه آزاد اسلامی در طول 34 سالی که فعالیت خود را آغاز کرده است، نزدیک به 20میلیون مترمربع فضای مسقف، محوطه، حصارکشی و پروژه‌های نیمه‌تمام را در اختیار دانشجویان قرار داده است و پروژه‌های نیمه‌تمام حدود 900هزار متر مربع است.

از زمان ورود دکتر میرزاده به دانشگاه آزاد اسلامی، حدود 2/5میلیون مترمربع پروژه ساختمانی در حال ساخت وجود داشت که به دلایل مختلفی از جمله تورم ناشی از یارانه‌ها و تورم ناشی از افزایش نرخ ارز، دچار مشکل با پیمانکاران بود و اکثرا به حالت توقف درآمده بودند. چراکه پیمانکاران درخواست تعدیل داشتند و نمی‌توانستند با قیمت‌های ثابت، پروژه‌ها را به اتمام برسانند و با توجه به مشکلاتی که به وجود آمده بود، تصمیم‌گیری نشده بودند، در نتیجه پروژه‌ها اکثرا به توقف رسیده بودند.

در اولویت اول تصمیم‌گیری شد با برنامه‌ریزی برای اتمام پروژه‌های اولویت‌دار و بالای 50درصد پیشرفت اقدام کنیم. با نظر به مصوبه کمیسیون معاملات و با استفاده از بخش‌نامه‌هایی که از سوی دولت ابلاغ شده بود و در دانشگاه آزاد اسلامی هم منطبق شد، خوشبختانه در 3 سال گذشته 80درصد این پروژه‌ها به اتمام رسیده است.

در حال حاضر نزدیک به 600هزار مترمربع پروژه در حال ساخت داریم که 30درصد آنها زیر 20درصدی هستند و دانشگاه تصمیم گرفته است با عنوان پروژه‌های بدون نیاز ادامه ندهد. پس آنچه در آینده ساخته می‌شود، حدود 600هزار مترمربع پروژه است که باید در طول امسال و سال آینده تمام شوند.

خوشبختانه واحدهای دانشگاه در حال پیگیری هستند و امیدواریم که هر سال با 600هزار مترمربع پروژه مسقف این امکان فراهم شود که پروژه‌های نیمه‌تمام دانشگاه اکثرا در اختیار دانشجویان قرار گیرد، یعنی در دوره 4 ساله دانشگاه پروژه‌های نیمه‌تمام دانشگاه را به حداقل برسانیم.

در طول 3 سال گذشته هم حدود 200 هزار مترمربع پروژه جدید شروع شد که اکثرا در بخش طراحی و انتخاب پیمانکار هستند و نیمی از آن‌ها نیز شروع شده است که در وضعیت مناسبی قرار دارند.

* برون‌سپاری هتل فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در چه مرحله‌ای است؟

دانشگاه آزاد اسلامی امکانات وسیعی از جمله خوابگاه‌های دانشجویی و مهمان‌سرای استادان را دارد که قبلا زیاد از آنها استفاده می‌شد ولی امروزه به دلیل بومی‌شدن پذیرش دانشجو و استاد، از آن‌ها استفاده بهینه نمی‌شود و همین، این امکان را به دانشگاه می‌دهد که از این ساختمان‌ها در بخش گردشگری استفاده کند. دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل آن که در بیش از 250 نقطه امکانات خوابگاهی دارد، توصیه شده است تا در نقاطی که از این خوابگاه‌ها برای دانشجو استفاده نمی‌شود، در بخش گردشگری وارد شوند. از جمله، خوابگاهی که در واحد علوم و تحقیقات که در گذشته با هدف خوابگاه ساخته شده و به یک هتل تبدیل شده است و در حال اجاره درازمدت آن هستیم.

اخیرا مزایده و فراخوانی اجاره هتل 300 اتاقه دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات با هماهنگی با سازمان گردشگری برای موافقت اصولی به عنوان هتل، اجرا شد و خوشبختانه تعدادی در این فراخوان شرکت کردند و در حال واگذاری به بهترین پیشنهاد هستیم. امیدواریم در 20 روز آینده این امکان فراهم شود و قرارداد واگذاری آن منعقد شود هر چند که تا پایان سال برای تجهیز هتل زمان لازم است و امیدوارم بهار سال 97 این هتل بتواند مسافرگیری کند و این درآمد برای دانشگاه تکیه به شهریه را کم‌تر کند.

* سیستم حمل‌ونقل کابلی واحد علوم و تحقیقات تا کی راه‌اندازی می‌شود؟

در واحد علوم و تحقیقات اختلاف ارتفاع از پایین واحد تا هتل فرهیختگان چیزی در حدود 400 متر و فاصله‌ای که باید دانشجویان در کل سایت تردد کنند حدود 7 کیلومتر است که این توسط شبکه اتوبوسرانی انجام می‌شود. این نوع حمل‌و‌نقل به چند دلیل مناسب نیست، پرسنل زیاد، هزینه بالای آن، فاصله اعزام اتوبوس‌ها و معطلی دانشجویان، شیب زیاد و خطرپذیری در برگشت اتوبوس‌ها و ... نامناسب بودن این نوع حمل و نقل را نشان می‌دهند و مجموعا یک وسیله حمل و نقل محیط‌زیستی هم نیست و باعث آلودگی می‌شود.

به همین دلیل با کمک استادان دانشگاه و کارشناسان معتبری که در بدنه دانشگاه هستند، این موضوع بررسی شد. چون دانشگاه 4 سایت دارد اگر این سایت‌ها با روش علمی، یعنی حمل و نقل کابلی (تله‌کابین) متصل شوند، فاصله کل سایت‌ها حدود 1800 متر می‌شود، یعنی فاصله 7هزار متری به 1800 متر کاهش می‌یابد و دانشجویان در 8 دقیقه ایستگاه اول تا آخر را طی می‌کنند.

این سیستم برقی است و هر 13 تا 15 ثانیه یک کابین حرکت می‌کند و دانشجویان و استادان بدون معطلی سوار می‌شوند. این سیستم کاملا مطمئن است و در هر سایتی هم یک ایستگاه وجود دارد. ایستگاه‌های این سیستم نام‌گذاری شده است، ایستگاه اول دانشگاه علوم و تحقیقات، ایستگاه دوم فرهنگ، ایستگاه سوم فناوری و ایستگاه چهارم گردشگری نام‌گذاری شده است و امیدوارم تا زمستان امسال اولین آزمایش‌های سیستم حمل‌ونقل کابلی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شود و در حال حاضر در 80درصد پیشرفت قرار دارد.

* طرح‌های تجمیع در دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه طرح تجمیع واحد الکترونیک به چه صورتی انجام می‌شوند؟

با توجه به اینکه واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی گسترش خوبی پیدا کرده دانشگاه تصمیم‌ گرفته است در واحد مجازی که الان حدود 15هزار دانشجو دارد، در زمین‌های متعلق به واحد علوم و تحقیقات با ورودی کاملا مجزا، ساختمان جداگانه‌ای برای این واحد بسازد. در حال حاضر طرح آماده تصویب شده است و زمین آن هم تعیین شده است و ریاست دانشگاه هم دستور ساخت را صادر کرده‌اند و به مناقصه گذاشته شده است، در آینده نتیجه مناقصه مشخص می‌شود. 20 هزار مترمربع فضای ساختمانی است و دو سال ساخت آن زمان می‌برد.

خوشبختانه جز تهران غرب، بقیه طرح‌های تجمیع در مسیر خود قرار گرفته‌اند اما طرح تجمیع پزشکی هم به دلیل کمبود نقدینگی واحد علوم پزشکی سرعت مناسبی ندارد.

* سرانه فضای آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر چقدر است؟

سرانه فضای آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی مناسب است. خوشبختانه براساس استاندارد وزارت آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی در وضع مناسبی است. سرانه دانشگاه از مرز 10مترمربع برای هر دانشجو عبور کرده است. در مجموعه وزارت علوم اگر دانشگاه پیام‌نور را در نظر بگیریم سرانه پایین است و اگر دانشگاه پیام‌نور را در نظر نگیریم سرانه فضای آموزشی در دانشگاه‌های دولتی زیرمجموعه وزارت علوم هم مناسب‌تر است. استاندارد بین‌المللی برای هر دانشجو از فضای آموزشی، ورزشی، فرهنگی، رفاهی و ... 17 مترمربع است. استاندارد ایران 15 مترمربع است و دانشگاه آزاد اسلامی براساس طرح راهبردی 10 متر مربع را در نظر گرفته است.

برنامه‌ دانشگاه این است که به سوی تحصیلات تکمیلی حرکت کند و روی فعالیت‌های دانش‌بنیان متمرکز شود. بنابراین احداث آزمایشگاه‌ها و گرفتن استادان مجرب و رفتن به سوی کیفیت برنامه‌ای است که در دولت تدبیر و امید و با ریاست دکتر میرزاده دنبال می‌شود و تابه حال موفق هم بوده است. طرح ساها که آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی را به هم پیوند زد و اطلاعات گسترده‌ای را در اختیار محققان قرار داد، رشته‌های تحصیلات تکمیلی جدید و جذب بیش از 5 هزار عضو هیات علمی نشان از افزایش کیفیت در این دانشگاه دارد.

200

منبع: آنا

کد خبر: 708641

وب گردی

وب گردی