دانشجویان برای مقابله با اضطراب امتحان به دفاتر مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی  مراجعه کنند

یکی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه گفت:یکی از بهترین راه حل ها برای مقابله با اضطراب آن است که دانشجویانی که اضطراب دارند از دفاتر مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنند زیرا دفاتر مشاوره در دانشگاه ها فعال هستند و دانشجو می توانند با مراجعه با آن و با کمک یک روانشناس تمریناتی را انجام دهد تا این اضطراب کاهش پیدا کند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مریم کدخدایی باتوجه به نزدیکی فصل امتحانات درباره اضظراب در دانشجویان و دانش آموزان به ایسکانیوز گفت: اضطراب امتحان نوعی از اضطراب است که فرد طی آن نسبت به عملکرد خود در جلسه امتحان دچار تردید می شود و توان فرد را در این امتحان کاهش می دهد.اضطراب می تواند مانع یادآوری یا بازیابی اطلاعات درون حافظه آن ها شود بنابراین شخص مضظرب باید یاد بگیرد که چگونه با این اضطراب مقابله کرده و آن را کاهش دهد.

وی ادامه داد : روش های بسیاری برای مقابله با اضطراب وجود دارد که برخی از آن ها نیازمند تمرین در کنار یک مشاور متخصص است در این زمینه من معتقدیم یکی از بهترین راه حل ها آن است که دانشجویانی که اضطراب دارند از دفاتر مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنند زیرا دفاتر مشاوره در دانشگاه ها فعال هستند و دانشجو می توانند با مراجعه با آن و با کمک یک روانشناس تمریناتی را انجام دهد تا این اضطراب کاهش پیدا کند همچنین باید توجه داشت خدمات مشاوره در تمامی دانشگاه ها برای دانشجویان رایگان است و هیچ هزینه ای را برای آن ها در پی نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به یکی از روش های کاهش اضطراب افزود: یکی از روش هایی که برای کاهش استرس و اضطراب به دانشجویان توصیه می شود، ایجاد آرامش عضلانی است که فرد طی آن باید یاد بگیرد چگونه آرامش را در عضلات خود ایجاد کند .زمانی که ما دچار اضطراب می شویم به طور ناخودآگاه عضلات خود را منقبض می کنیم ، ممکن است یکی بر فک خود فشار بیاورد و یک فرد دست های خود را مشت کند و هر کس واکنش مختص به خودش را داشته باشد.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی لازم است ابتدا عضلات آرام شوند و در این زمینه لازم است یک مشاور آرامش عضلانی یا ریلکسیشن را به صورت گام به گام به فرد آموزش دهد و با او تمرین کند تا فرد بتواند زمانی که دچار اضطراب می شود از این روش برای ایجاد آرامش در بدنش استفاده کند.

دکتر کدخدایی با اشاره به تاثیر تفکرات منفی در افزایش اضطراب گفت: گاهی ممکن است اضطراب ناشی از افکار منفی فرد که از خودگویی های منفی یا پیش بینی های منفی خود نشات می گیرد باشد به عنوان مثال پیش خود می گوید من می دانم که این امتحان بسیار دشوار است و نمی توانم از پس آن بر بیایم یا ممکن است من این واحد درسی را نتوانم پاس کنم! قطعا زمانی که فرد چنین پیشگویی هایی را دارد و تمامی آن ها نیز منفی است در حلسه امتحان تمامی نکاتی را که یاد گرفته است فراموش می کند.

وی ادامه داد: در این زمینه لازم است فرد خودگویی های منفی خود را مثبت کند و با یک مشاور تمریناتی را انجام دهد که خود گویی های منفی به مرور مثبت شود و بتواند آن ها را تحت کنترل خود درآورد.

این استاد دانشگاه درباره عدم داشتن اطلاعات کافی دانشجویان در واحد درسی خاص گفت: ممکن است اضطراب برخی از دانشجویان ناشی از نداشتن اطلاعات کافی در زمینه واحد درسیشان باشد . دانشجویانی که بنا به هر دلیلی غیبت های مکرری دارند و سر کلاس حضور پیدا نمی کنند در زمان برگزاری امتحان اضطراب بیشتری را تجربه می کنند .

وی اضافه کرد: دانشجو باید توجه کند اولین و آخرین جلسه کلاس از مهم ترین جلسات محسوب می شود زمانی که دانشجویان غیبت می کنند از اطلاعات کافی در زمینه واحد درسی خود بهره مند نمی شوند و نمی دانند چه مطالبی در کلاس مطرح شده است و زمانی که جزوه را مطالعه می کنند باز هم متوجه مطالب ذکر شده نخواهند شد پس لازم است دانشجویان در کلاس حضور مرتب داشته باشند و از نکات مهم درسی یادداشت برداری کنند.

دکتر کدخدایی در ادامه گفت: یکی از نکاتی که می تواند در این شرایط کمک بسیاری به دانشجویان کند این است که از خود استاد مربوطه نحوه مطالعه برای واحد مورد نظر درسیشان را جویا شوند که از چه طریق می توان درس شما را یاد گرفت و در امتحان نمره خوبی را کسب کرد. یک مدرس زیست شناسی تنها می تواند روش مطالعه درس خود را بیان کند که چگونه باید آن را یاد گرفت و به حافظه سپرد، یک مدرس ریاضی فقط می تواند که نحوه صحیح مطالعه ریاضی را به دانشجویان و دانش آموزان آموزش دهد ، در این زمینه بهتر است دانشجویان از استاد مربوطه خود بخواهند نحوه مطالعه صحیح واحد درسی را به آن ها آموزش دهد.

وی با اشاره به اضطراب دانشجویان به دلیل عدم وجود زمان کافی برای مطالعه گفت: در برخی از موارد اضطراب دانشجویان ناشی از کمبود وقت کافی در جهت آمادگی لازم برای امتحانات است این دانشجویان ممکن است تا زمان امتحان درس مورد نظرشان را مطالعه نکرده باشند و آن را به شب امتحان موکول کرده باشد. من همیشه به دانشجویان خود می گویم ممکن است در شب امتحان بتوانید مطالب را یاد بگیرید اما یادگرفتن مطلب با حفط کردن آن برای بازیابی اطلاعات پیش از امتحان بسیار متفاوت است.

وی اضافه کرد: مطالب درسی باید به مرور به حافظه سپرده شوند زیرا حافظه بلند مدت گنجایش نامحدودی دارد و گنجایش اطلاعات با حجم بالایی را دارد اما باید بدانیم نمی توان در یک زمان محدود اطلاعات زیادی را وارد حافظه بلند مدت کرد و انتظار داشته باشیم در جلسه امتحان این اطلاعات را به خوبی به خاطر بیاوریم. به حافظه سپردن اطلاعات نیاز به تمرین مکرر دارد باید توجه داشت که شب امتحان رمان مناسبی برای این کار نیست بلکه می توان برای مرور کردن دروس از آن استفاده و نقایص را بر طرف کرد.

700/701

کد خبر: 708672

وب گردی

وب گردی