هرآنچه در حوزه فرهنگی واحد تهران شمال می گذرد/از شرکت‌های دانش بنیان فرهنگی و هنری تا ترجمه شاهنامه به زبان اسپانیایی

عباس علی قیومی گفت:در بخش فعالیت های دانش بنیان پیش بینی می شود ما تا بهمن ماه امسال یکی از واحدهای پیشرو در این زمینه باشیم.

عباسعلی قیومی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در گفت و گو با ایسکانیوز در رابطه با فعالیت های انجام شده در این واحد گفت:بطور کلی فعالیت های معاونت های دانشجویی و فرهنگی از جمله این معاونت به واسطه یکسری اسناد بالا دستی و بخش نامه هایی است که از حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی سازمان ارسال می شود که بر اساس آنها محور های مختلفی برای فعالیت های فرهنگی دانشجویی تعریف می شود اما بدین معنا نیست که ما فقط به همان محورها اکتفا کنیم و در قالب چهارچوبی که ابلاغ شده عمل کنیم بلکه اختیار عمل و ابتکار عمل نیز به ما داده شده است. تمام تلاش این معاونت تا الان این بوده است که کار را بر مبنای نیاز سنجی که انجام می شود از بین عناصر دانشگاه از جمله، کارکنان، دانشجویان و هیات علمی و واگذاری کار به این عناصر انجام دهد.

او در ادامه اذعان کرد: در گذشته کمتر در حوزه های کارکنان و هیات علمی کار های فرهنگی انجام شده بود،اکنون به حوزه کارکنان و هییت علمی تمرکز بیشتری به بخش فرهنگی داربم و کانون های فرهنگی، هیات های اساتید و کانون های کارکنان تشکیل شده و بیشتر سعی کردیم نقش نظارتی داشته باشیم تا این که وارد امور تصدی گری و اجرای برنامه شویم واجرای برنامه را بیشتر بر عهده حوزه های دانشجویی، کارکنان و هیات علمی سپرده ایم به این دلیل که آنها خود بهتر میتوانند نیاز را تشخیص بدهند، سپس برنامه را به ما ارائه می دهند و ما با بررسی، نیاز را غنی می کنیم، مجوز برگزاری برنامه را صادر کرده و برنامه هارا نظارت و پشتی بانی می کنیم و سپس بودجه لازم را اختصاص می دهیم، این روال کلی کاری است که در دانشگاه ازاد در این واحد دانشگاهی اجرا م یشود و این ادغام معاونت دانشجویی و فرهنگی که صورت گرفته بسیار بر این انجام موثر بوده زیرا خود در حوزه دانشجویی نیز عهده دار مسولیت هستم و می توانم از پتانسیل های دانشجویی در حوزه دانشجویی، خصوصا در حوزه هایی مثل کارورزی و غیره استفاده کنم که این مشارکت و فعالیت از سوی دانشجویان خیلی خوب در حال انجام است.

وی افزود: جمله فعالیت های برجسته ای که در این سه عنصر یعنی کارکنان، هییت علمی و دانشجویان انجام گرفته ابتدا طرح های پژوهشی بوده که انجام دادیم زیرا می خواستیم بر مبنای پژوهش ها، مطالعات میدانی و علمی کار فرهنگی را انجام دهیم. در ابتدا نقشه جامع فرهنگی واحد و سند اجرایی آن نقشه جامع را با همکاری تعدادی از دانشجویان دکتری و هییت علمی تیمی را تدوین کرده و سند اجرایی آنرا نیز به اسناد بالا دستی تدوین کردیم و سعی کردیم در این چندسال حداقل چهارچوب اصلی را به عنوان یک نمای شماتیک و یک الگو یک راه بردی داشته باشیم که مسیرمان منحرف نشود و حداقل بعضی از فعالیت ها به سرانجام برسد و نیمه کار رها نشود. این تدوین نقشه اصلی ترین فعالیتی بود که ما در ابتدا انجام دادیم.

قیومی با اشاره به این موضوع که این واحد مسئولیت کارگروه نماز استان تهران را برعهده دارد،گفت: بررسی هماهنگی ها، نظارت ها، پایش ها و پیگیری های اقدامات و برنامه های کل واحد هایی که در استان تهران در حوزه نماز انجام می شود به کمک دانشجویان و هییت علمی نظارت میشود.همچنین تا به حال در این دانشگاه چندین کرسی آزاد اندیشی علارقم محدودیت هایی که این کرسی ها دارند و در برخی موارد بعضی از اساتید و دانشجویان نمی توانند وارد نقد بشوند برگزار شده است و سعی کردیم بر اساس ضوابت و بخش نامه هایی که دریافت شده است و با هماهنگی هایی که انجام شده و اطمینان خاطری که به هییت علمی،دانشجویان و مخاطبان داده شده این کرسی ها را برگزار کنیم.

او همچنین اشاره کرد: ما تصمیم گرفتیم کارگاه ها و دوره های توانمند سازی فرهنگی،هنری و اجتماعی در این واحد را به دلیل این که گروه مدیریت فرهنگی هنری در سه مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری در حال فعالیت است ایجاد کنیم تا کانون ها،مسئولین کانون ها،کارشناسان فرهنگی،مدیران فرهنگی، اعضای هییت علمی، تشکل ها و غیره بتوانند در عمل کارهای مفیدی را انجام بدهند.همچنین کانون های دانشجویی، نشریات، تشکل ها و هییت های خیلی زیادی در این واحد به کمک دانشجویان و هییت علمی ایجاد شده است.

وی افزود:خوشبختانه کانون فرهیختگان هییت علمی دانشگاه آزاد تهران شمال به تازگی شروع به کار کرده است و فعالیت ها و اقدامات عملی آن درچند جلسه انجام شده است.همچنین نشریات دانشجویی از دیگر فعالیت هایی هستند که ما به دنبال آن هستیم و به دنبال آن در حوزه دانشجویان دکتری چند کانون بسیار فعال داریم که چندی پیش طی مراسمی با موضوع ارزش گذاری اثار هنری از اندیشمدان فرهنگی و هنری خارجی دعوت شده بود. به طور مثال از سوییس پیتر فیشر در مراسم حضور داشت که با استقبال زیادی از طرف دانشجویان مواجه شد و به دلیل این که در دانشگاه کمتر به پدیده و موضوع هنر پرداخته میشود و دانشجویان با این موضوع بیگانه اند وقتی چنین موضوعی برگزار م یشود بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیار تاثیر گذار است.ماهم سعی می کنیم در کنار این مراسم هنری به فعالیت فرهنگی خودمان به آن هدف فرهنگی که داریم در قالب فیلم، یک سخنرانی و یا یک کلیپ نزدیک شویم تا بتوانیم فعالیت های خود را در حوزه فرهنگی انجام داده باشیم.

قیومی ادامه داد: تئاتر، شب شعر، ترجمه کتاب از دیگر فعالیت های این واحد است. ما کانونهای تئاتر و موسیقی، فعال کردیم تا بتواند اثرات بهتری را روی دانشجویان بگذارد. ما بیش از 30تا40کنفرانس علمی، فرهنگی و ادبی برگزار کردیم و با بازخوردهایی که از دانشجویان دریافت کردیم منجر به مقالات، کتاب‌ها، جزوات درسی که دانشجویان در رشته‌های مختلف به آنها نیاز دارند شد، در حوزه‌های دانشجویی، اردوهای علمی و آموزشی، سیاحتی و زیارتی بسیاری در این واحد برپا می‌شود، از آنجا که دانشجویان علاقه زیادی به این اردو ها دارند میتوانیم در این اردوها تاثیرات بسیاری از لحاظ فرهنگی داشته باشیم.

وی افزود: کارهای بنیادین بسیاری در این واحد انجام شده که میتوان به این موارد اشاره کرد، ترجمه شاهنامه به زبان اسپانیایی برای اولین بار در کشور، ایجاد خانه فرهنگ و سلامت، کانون ارتباط خانواده و دانشگاه و یک مرکز مشاوره دانشجویی. گروه روانشناسی که وظیفه مشاوره های فرهنگی، مذهبی و دینی هیات علمی، کارمندان و دانشجویان را برعهده دارد هر روز در دانشگاه مستقر هستند.

او در پایان گفت: چشم‌اندازی که ما برای اینده از سال گذشته برنامه ریزی کرده ایم به شرح ذیل است، شرکتهای دانش بنیان فرهنگی و هنری که پیش بینی میشود ما تا بهمن ماه امسال یکی از واحدهای پیشرو در این زمینه باشیم که بتوانیم شرکت‌های دانش بنیان فرهنگی و هنری را راه اندازی کنیم.ما با بنیاد استعدادهای درخشان و با باشگاه‌ پژوهشگران جوان تفاهم‌ نامه‌هایی را امضا کردیم و دانشجویان زیادی نیز طرح‌های خلاقانه‌ و ایده‌های بسیار نو در مورد تاسیس این شرکت‌های دانش بنیان فرهنگی و هنری ارایه دادند که انشالله به زودی شروع به فعالیت می کنند و چون مجوز مرکز رشد توسط معاونت دانشجو فرهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد صادر شده است ساختمان آن مجهز شده و به زودی فعالیتش را در این واحد آغاز خواهد کرد.

504500

کد خبر: 708690

وب گردی

وب گردی