نوید دهقان: قوانین ما در راستای حمایت از هنرمندان نیست

نوید دهقان گفت: متاسفانه سیاست ها در راستای حمایت از هنرمندان نیست و تمام قوانینی که در این مملکت چه برای آلبوم منتشر کردن چه کنسرت گذاشتن وجود دارد، هیچکدام در راستای حمایت از هنرمند و هنر موسیقی نیست و تمام قوانینی که وضع می شود در جهت سخت کردن کار هنرمندان است.

نوید دهقان سرپرست گروه موسیقی قمر و آهنگساز در گفت و گو با ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که چه تفاوتهایی بین اجراهای داخلی و خارجی وجود دارد گفت: تفاوت که خیلی زیاد است، یعنی در خارج از کشور معمولا اینگونه است که موسسات، شهرداری ها، سازمان ها و ارگان ها خودشان از هنرمندان برای اجرا دعوت می کنند و در سال مشخص است که چه برنامه هایی دارند. آنها در زمان های مختلف از هنرمندان دعوت می کنند و شرایط آنها را فراهم می کنند سالن های استاندارد و مخاطبشان هم در طول سال معلوم است.

وی ادامه داد: اما اینجا متاسفانه اینطور نیست یعنی هنرمندان خودشان باید درخواست بدهند. تعداد سالن های کنسرت بسیار کم است، یعنی ما در تهران شاید 3 یا 4 سالن استاندارد برای کنسرت داشته باشیم و در شهرستان ها اصلا نداریم! یکی از معضلات بزرگ همین است که مثلا ارکستر سمفونیک تهران تشکیل شد خیلی درموردش تبلیغات شد ولی از تهران نمی توانست خارج شود چون واقعا به غیر از تالار وحدت هیچ سالن دیگری در هیچ شهر دیگری وجود ندارد که این گروه بتواند در آنجا کنسرت برگزار کند و مهم ترین مسئله در مورد موسیقی در اغلب جاهای دنیا این است که ارگان ها و موسسات فرهنگی دولتی هستند که متولی برگزاری کنسرت ها هستند که با دعوت از هنرمندان، اختصاص دادن بودجه و کنسرت گذاشتن آنها را حمایت می کنند، اما اینجا اینطور نیست و مشکلات زیادی وجود دارد. هنر کلاسیک و موسیقی سنتی ما واقعا به سختی و با تلاش بسیار زیاد که شبیه جان کندن هنرمند شده است، چراغ را روشن نگاه می دارد.

این نوازنده با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در تالار وحدت اذعان کرد: مسئولان در تالار وحدت که زیر نظر بنیاد رودکی است باید برنامه سالانه خود را خودشان تنظیم کنند یا برنامه چندساله داشته باشند، باید یک هیات ژوری داشته باشند، خودشان برنامه ها را برحسب نیازشان و آن شورایی که وجود دارد برنامه ریزی کنند. از هنرمندان درجه یک و هنرمندان برجسته دعوت کنند و از آنها برنامه بخواهند و در طی سال جدولشان را مشخص کنند، اما الان برنامه ها پراکنده و نامنظم است گرچه نسبت به سال های گذشته تالار وحدت نظم بیشتری پیدا کرده است اما به نظر من باز هم می تواند منظم تر باشد و اجرا ها سروشکل بهتری داشته باشند.

دهقان با انتقاد از عملکرد بنیاد رودکی افزود: آنها خودشان نسبت به درخواست هایی که مطرح می شود انتخاب می کنند ولی من فکر میکنم بهتر است شورایی وجود داشته باشد که خود آن برای تالار وحدت برنامه ریزی کند و درواقع یک شانیت و کلاس بیشتری را به این تالار اختصاص دهند، در این صورت مخاطب موسیقی هم می داند برنامه هایی که در این تالار برگزار می شود همه از یک فیلتر عبور کرده اند و مثل شرکتی می ماند که شما می دانید این شرکت آثاری که منتشر می کند در این ژانر است و کار ها می تواند از یک سطح کیفی متناسبی برخوردار شود. البته اتفاقاتی در درجه بندی گروه ها وقتی که می خواهند در تالار وحدت درخواست بدهند افتاده است، ولی این امر به نظر من وقتی از طرف دفتر موسیقی اجرا می شود همیشه حرف و حدیثی همراه آن است، یعنی زمانی که می خواهند مجوز بدهند بر اساس یک درجه بندی این مجوز داده می شود و به طور مثال اگر اثری درجه یک باشد می تواند در تالار وحدت اجرا کند اگردرجه دوم باشد باید در تالار رودکی یا تالار هایی هم سطح آن اجرا کند و آثار درجه سوم باید در فرهنگسرا ها در معرض نمایش قرار بگیرند.

وی افزود: اما این مساله به دلیل این که در زمان اخذ مجوز اتفاق می افتد معمولا درگیری هایی را به وجود می آورد یعنی هرکس به نظرش می آید که موسیقی من درجه یک است و چرا اینها مجوز درجه دوم را به من دادند و در ادامه اعتراضات و حرف و حدیث هایی پیش می آید و شورا هم معمولا برای این که این اعتراضات زیاد نباشند ممکن است از نظر خودش کوتاه بیاید. همچنین در استان های دیگر مساله اماکن موضوع بسیار نامناسبی است و شما هنرمندتان را برای دریافت یک مجوز در سطح افراد خلاف کار و غیره قرار می دهید ودر آنجا از هنرمند هزینه ای گرفته می شود که من اصلا دلیل این را نمی دانم و این هزینه ها برهیچ اساسی طبقه بندی نشده است و چنین شرایطی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. پیشنهاد من در این رابطه این است که اگر قرار است به طور مثال برنامه ای در فرهنگسرای ارسباران برگزار شود و قرار است شهرداری یا ارگان خاصی هزینه ای دریافت کند همه اینها روی هزینه های قرار داد سالن پرداخت شود.

این هنرمند گفت: متاسفانه سیاست ها در راستای حمایت از هنرمندان نیست و تمام قوانینی که در این مملکت چه برای آلبوم منتشر کردن چه کنسرت گذاشتن وجود دارد، هیچکدام در راستای حمایت از هنرمند و هنر موسیقی نیست و تمام قوانینی که وضع می شود در جهت سخت کردن کار هنرمندان است.

دهقان در ادامه بیان کرد: خوشبختانه در دفتر موسیقی هنرمندانی حضور دارند که هنرمندان درجه یک کشور هستند و نظرات بسیار موثری دارند. برای مثال 15 سال پیش من اثری را برای دریافت مجوز به شورای ارشاد ارایه دادم و آنها اثر را رد کردند. با پیگیری هایی که انجام دادم توانستم جواز را دریافت کنم و امروز من واقعا معتقدم که ای کاش من آن کار را منتشر نمی کردم. یا در همین اواخر برای اجرایی به من مجوز ندادند و به من گفتند این کار در حد شما نیست، من حرف آنها را قبول کردم . به رغم تمام موضع گیری هایی که در طی این سال ها علیه شورای موسیقی اتفاق افتاده، معتقدم که اینگونه نیست و اگر هم تصمیم گیری هایی بوده بر اساس شرایط موجود بوده است ولی به نظر من مجوز اجرای این شورا به جای اینکه در ارشاد باشد باید در سالن ها و موسسات فرهنگی قرار بگیرد.

آلبوم "در آتش آوازها" توسط گروه قمر با صدای حمید نوربخش به همراه تکنوازی سه تار بهداد بابایی در اوایل بهمن آماده انتشار است. همچنین اثر جدیدی که با سالار عقیلی به تازگی منتشر کرده ایم به زودی در ، بوشهر، بهبهان و کاشان اجرا می شود.

504500

کد خبر: 708691

وب گردی

وب گردی