تهران-ایسکانیوز: کتاب «آیین زرتشت» نوشته ی مری بویس، استاد مطالعات ایرانی دانشگاه لندن، با ترجمه‌ی ابوالحسن تهامی به چاپ پنجم رسید.


آئین زرتشت


كیش زرتشت دین رسمىِ ایرانیان باستان بود و هنوز نیز جوامع زرتشتى ساكن ایران، هندوستان، اروپا، ایالات متحده، كانادا، استرالیا و دیگر نقاط جهان به آن ایمان دارند. این كیش در سده‌هاى بسیار نمادِ خُلق و خوىِ ایرانى بود و ارزش‌هاى سیاسى و اجتماعى و روحانى وى را در برمى‌گرفت، از این‌رو به جامعه انسجام و ثبات مى‌داد. گرچه ایرانیان دستاوردهاى درخشان در هنر و ادب در كارنامه‌ى خود دارند اما می توان كیش زرتشت را یکی از بزرگ‌ترین دستاورد فرهنگى و روحانى آن دوره دانست.


این کتاب از رشته سخن‌رانى‌هاى درسى در زمینه‌ى ایران‌شناسى است كه در دانشگاه كلمبیا آغاز شد و پروفسور مرى‌بویس، در جایگاه استاد صاحب‌نظر آیین زرتشتى و سنت‌هایش، اجراى آن‌ها را در 1988 به عهده داشت. در این سخنرانى‌ها؛ مرى‌بویس با برخوردارى از سرچشمه‌هاى دانشى عظیم به طرح جزئیاتى مى‌پردازد كه ریشه‌هاى آیین زرتشت، اصول بنیادى و ردّپاى رشد و تحول آن را تا به امروز شامل مى‌شود، و از این راه‌آگاهى‌هاى نوین و تعبیراتى تازه به دست مى‌دهد.


مترجم درباره‌ی این کتاب چنین می نویسد:


این كتاب سومین اثرى است كه از خانم مرى بویس به فارسى ترجمه مى‌كنم؛ و باور دارم نوشته‌هاى این بانوى دانشمند، كه همه در میدان زبان و فرهنگ و كیشِ ایرانى مى‌كاوند و نورى رخشان‌تر بر تاریكى‌هاى تاریخى اقوام ایرانى مى‌افشانند، باید بارها به فارسى ترجمه و چاپ شوند تا یادگارهاى فرهنگ و تاریخ این سرزمین، كه ریشه‌هاى كیستى و هستى مایند، بیشتر و گسترده‌تر در دسترس باشند و شناخته شوند.


مرى بویس كه با كتاب و دانشگاه از كیش زرتشت آموخته بود، به ایران آمد و چند زمانى از ارزش‌بارترین روزگار خود را در روستاهاى غبارآلود و دورافتاده‌ى كویر یزد و در میان زرتشتیان گذراند.


کتاب «آیین زرتشت» شامل نه فصل زیر می شود:


زمان و زادبوم فرضى زرتشت


زمان و زادبوم واقعى زرتشت


ریشه‌هاى كهن آیین زرتشت


آموزه‌هاى زرتشت (باورهاى به ارث برده و اصول نو)


بنیادگذارى جامعه‌ى زرتشتى


گسترش آیین زرتشت در دوران نو اوستایى


دین امپراتورى‌ها


آیین زرتشت زیر سیطره‌ى اسلام


وفادارى و تحمل


«آیین زرتشت؛ کهن روزگار و قدرت ماندگارش» با 347 صفحه در قطع وزیری و با قیمت 18000 تومان عرضه شده است.

کد خبر: 70872

وب گردی

وب گردی