مراسم یادبود فیدل کاسترو با حضور رهبران آمریکای لاتین و چند شخصیت بین‌المللی

رئیس‌جمهوری کوبا در اولین حضور علنی خود از زمان مرگ فیدل کاسترو درخصوص میراث برادرش سخن گفت. با این حال او اشاره‌ای نکرد که کشور تک‌ حزبی‌اش از این پس در چه مسیری حرکت خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا به نوشته روزنامه دیلی میل، شامگاه سه‌شنبه ده‌ها هزار کوبایی در میدان انقلاب در هاوانا گردهم آمدند تا یاد فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا را گرامی بدارند. این مراسم با سخنرانی رائول کاسترو، برادر و رئیس‌جمهوری کنونی کوبا آغاز شد. در این مراسم، روسای جمهوری از آمریکای لاتین و رهبران زیمبابوه و آفریقای جنوبی حضور داشتند.

در مراسم سه‌شنبه شب حاضران شعار "زنده‌ باد انقلاب" و "فیدل فیدل" سر می‌دادند. رائول کاسترو در سخنرانی کوتاه خود گفت: فیدل تمام عمر خود را وقف همبستگی با فقرا کرد و برای فقرا به نماد مبارزات ضد استعماری و ضد امپریالیستی تبدیل شد. او حامی فقرا و دشمن قاطع امپریالیسم آمریکا بود.

در میان حضور گسترده مردمی، دانشجویان، نظامیان و ساکنان مسن این جزیره حوزه کارائیب به چشم می‌خوردند. قرار است مراسم تدفین رسمی صبح چهارم دسامبر در گورستان ایفیجنیا در سانتیاگو برگزار شود. کاسترو که سال ۱۹۵۹ با سازمان دادن انقلابی کمونیستی به قدرت رسید، جمعه شب گذشته به وقت محلی در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

روسای جمهوری ونزوئلا، بولیوی و مکزیک برای گرامیداشت یاد کاسترو به کوبا سفر کردند. جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری زیمبابوه هم در میان حاضران بود که سخنرانی هم کرد. او سیستم بهداشتی و آموزشی فیدل کاسترو را ستود و گفت که او را به عنوان یک "مبارز بزرگ در عرصه دفاع از عقیده می‌شناسد که معتقد بود فقرا هم حق دارند با شرافت زندگی کنند."

رائول کاسترو سال ۲۰۰۶ به دنبال بیماری فیدل به تدریج پست ریاست جمهوری را تحویل گرفت و نقشی اساسی در راستای بهبود روابط با آمریکا ایفا کرد.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا از دیگر سخنران‌ها بود. او پس از اعلام شدن درگذشت کاسترو در روز شنبه، سه روز عزای عمومی در کشورش اعلام کرد. او در سخنانش تاکید کرد که مبارزات کاسترو راه را برای آزادی آمریکای لاتین هموار کرد.

از دیگر حاضران این مراسم، اوو مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی و انریکه پنا نیتو، رئیس‌جمهوری مکزیک بودند. تمام این مقام‌ها قرار است در مراسم چهارم دسامبر هم حضور داشته باشند.

با این حال باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در این مراسم حاضر نمی‌شود. او جفری دلارنتیس، کاردار آمریکا در هاوانا و بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا را به مراسم روز سه‌شنبه فرستاد. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت:‌ گمان می‌کنیم این فرصتی برای آمریکاست تا تعهدش را در راستای روابط آتی با مردم کوبا نشان دهد.

رافائل کورآ، رئیس‌جمهوری اکوادور هم در مراسم یادبود کاسترو در هاوانا حاضر بود. الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر چپگرای یونان از جمله سخنرانان این مراسم بود اما بسیاری از رهبران کشورهای غربی از شرکت در این رویداد خودداری کردند.

306

کد خبر: 708743

وب گردی

وب گردی