نحوه عملکرد سیستم ایمنی در طول خواب

محققان در مطالعه اخیر خود دریافته اند که چگونه سیستم ایمنی در طول مدت خواب خود را احیاء می کند.

به گزارش ایسکانیوز، محققان دریافته اند برخی از زیرمجموعه های سلول های T در طول مدت خواب که ریسک عفونت پایین است، در جریان خون کاهش می یابند.

سلول های T نوعی از سلول های سفید خون هستند و اساس و مبنای سیستم ایمنی بدن انسان را تشکیل می دهند. میزان بالای سلول های T در جریان خون وجود دارد و آماده حمله به ویروس ها و سایر پاتوژن های حمله کننده به بدن هستند.

حتی در طول مدت فاز استراحت عمیق، بدن قادر به آزادکردن سلول های T، هورمون های رشد و اپی نفرین به جریان خون است تا در صورت نیاز با پاتوژن ها مقابله کند. محققان برای تعیین نحوه تاثیر کمبود خواب بر سیستم ایمنی، مطالعه «خواب-بیدار» را اجرا کردند.

چهارده داوطلب جوان مرد با میانگین سنی ۲۵ سال در دو مطالعه ۲۴ ساعته (۸ شب تا ۸ شب) شرکت کردند. در یک مطالعه، به شرکت کنندگان اجازه داده شد که بین ۱۱ شب تا ۷ صبح بخوابند. در طول مطالعه دیگر، مردان برای ۲۴ ساعت بیدار نگه داشته شدند. نمونه خون هر داوطلب در فواصل مختلف (۹۰ دقیقه تا ۳ ساعت) در طول یک دوره ۲۴ ساعتی گرفته شد.

در بین گروه خواب، تمامی زیرمجوعه های سلول T در مدت ۳ ساعت اول خواب کاهش یافت. با این حال تعداد سلول های Tدر افرادی که اجازه خواب نداشتند بالا باقی ماند.

با اینکه تحقیق نشان می دهد سلول های T جریان خون را ترک کردند اما مشخص نیست که این سلول ها به کجا رفتند.

به گفته محققان، در برخی مطالعات قلبی عنوان شده که این سلول های T در طول خواب در گره های لنفاوی تجمع می کنند.

اُفت سریع سلول های T در طول خواب بدین معناست که حتی یک شب بدون خواب می تواند بر سیستم ایمنی تاثیر گذارد.

منبع: مهر

701

کد خبر: 708829

وب گردی

وب گردی