تغییر اقلیم قاتل بی‌سروصدای جانوران/ منقرض می‌شوند چون نمی‌توانند منطبق شوند

مطالعات اخیر محققان نشان می دهد، تغییرات اقلیمی آنچنان با سرعت طی می شوند که بسیاری از گونه های زیستی قدرت تطبیق با شرایط جدید را نداشته و محکوم به انقراض هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر مطالعاتی که در ۱۵۰ سال گذشته انجام شده بود، نشان می داد که گونه های جانوری با استفاده از فرآیند آزمون و خطای طبیعت خود را با تغییرات اقلیمی تطبیق داده تا زنده بمانند. اما مطالعه جدیدی نشان می دهد، تغییرات اقلیمی آنچنان با سرعت به وقوع می پیوندند که بسیاری از گونه های زیستی قادر به تطبیق خود با شرایط جدید نیستند و در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.

محققان دانشگاه آریزونا پس از بررسی ۲۵۰ گونه گیاهی و جانوری به این نتیجه رسیدند که دوزیستان، خزندگان و گیاهان بیش از سایر گونه ها در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند. بسیاری از گونه های حیوانی قدرت تطبیق خود برای مقابله با تغییرات اقلیمی جدید مانند افزایش دما، تغییرات بارشی یا بیابان زدایی را ندارند.

محققان معتقدند بسیاری از حیوانات با تغییر و افزایش دمای هوا مهاجرت می کنند اما بسیاری دیگر از گونه های زیستی در مناطق ایزوله زندگی کرده و قادر به ترک محل زندگی خود نیستند.
نتایج این مطالعه نشان می دهد، حیواناتی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند، در معرض خطر بیشتری نسبت به سایرین هستند. اما برخی از پستانداران و پرندگان به دلیل داشتن قدرت تطبیق دمای بدنشان با دمای بیرونی از شرایط بهتری نسبت به سایر گونه های زیستی برخوردارند. این مطالعه نشان می دهد، بسیاری از گونه ها زمان لازم برای تطبیق خود با شرایط جدید را نداشته و محکوم به نابودی هستند.

این موضوع در حالی است که چندی پیش نیز در گزارشی در مجله سیاره زنده Living Planet Report (هر ۶ ماه یکبار توسط بنیاد جهانی طبیعت منتشر می شود) آمده بود: «بین سال های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ میلادی، جمعیت حیوانات روی کره زمین به طور کلی در حدود ۵۸ درصد کاهش یافته و اگر این روند ادامه پیدا کند، پیش بینی می شود این روند انقراض تا سال ۲۰۲۰ میلادی باعث منقرض شدن بیش از ۶۷ درصد از جمعیت حیوانات شود.»

700700

کد خبر: 709022

وب گردی

وب گردی