وقتی اتوبان انقراض آهو را رقم می‌زند

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: توسعه اتوبان منجر به جزیره‌ای شدن و قطع کریدور آهوهای این منطقه شده و انقراض آنها را رقم زده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مظفری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، با تأکید بر اینکه منطقه شکار ممنوع دشت الله آباد زمانی زیستگاه آهو بود ولی در حال حاضر عملا این زیستگاه منقرض شده است، گفت: طبق سیاست‌های برنامه‌ریزی شده در اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین سعی در احیای جمعیت اینگونه در منطقه فوق داریم.

او با اشاره به دلایل انقراض آهو بیان داشت: توسعه اتوبان منجر به جزیره‌ای شدن و قطع کریدور مهاجرتی آهو شده و چالش‌هایی را برای حضور این گونه ارزشمند در منطقه شکار ممنوع دشت الله آباد فراهم ساخته است.

مظفری ادامه داد: عواملی چون کمبود منابع آبی به منظور تأمین حق‌آبه حیات وحش و حضور شترهایی که در منطقه به چَرا می‌پردازند از جمله عوامل دیگری است که زیستگاه آهو را تحت تاثیر قرار داده است.

او افزود: حضور شکارچی در منطقه معمولا آخرین عاملی است که در کاهش یک گونه دخالت دارد.

مظفری درباره دیگر حیات وحش منطقه شکار ممنوع دشت الله آباد، بیان داشت: می‌توان از هوبره یکی از پرندگان مهاجر و در خطر انقراض، به عنوان گونه شاخص منطقه شکار ممنوع دشت الله آباد نام برد که در گاهی اوقات مورد قاچاق قرار می‌گیرد و دلیل آن علاقه بسیار زیاد عرب‎ها به هوبره و تخم‌هایشان است.

او ادامه داد: گونه باقرقره از دیگر گونه‌های این منطقه محسوب می‌شود که بسیار ارزشمند است.

مظفری تصریح کرد: منطقه شکار ممنوع دشت الله آباد با وسعت 33 هزار هکتار زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر و کنار آبزی است. غاز خاکستری، آنقوت و پرکله سبز و غیره از جمله پرندگانی هستند که می‌توانیم به حضورشان در این منطقه اشاره کنیم.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: ماهی آپانیوس گونه بومی و اندمیک ایران یکی دیگر از گونه های حائز اهمیت موجود در منطقه شکار ممنوع دشت الله آباد است.

مظفری در پایان گفت: رودخانه خرو جزء مهم‌ترین سایت‌های سرشماری پرندگان مهاجر و آبزی است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین همزمان با سراسر کشور به انجام سرشماری در این منطقه می‌پردازد.

700/703

کد خبر: 709028

وب گردی

وب گردی