ایران و روسیه گام بلندی در بازار نفت برداشتند

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری نوشت: گفت‎وگوی مفصل تلفنی روحانی و پوتین، یک روز پیش از نشست ١٧١ اوپک در وین، نشان داد زمانی که قدرت‎های بزرگ توافق می کنند، می‎توان شاهد تحولات بزرگی بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شانا، حمید ابوطالبی، دیروز (پنجشنبه، ١١ آذرماه) در صفحه توئیتر خود به تشریح تحولات حاصل از توافق اوپک برای کاهش سقف تولید اعضا و همراهی کشورهای نفتی غیراوپک با آن پرداخت و نوشت: نخستین نماد این تحول در یکصدوهفتاد و یکمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اتفاق افتاد و ایران و روسیه توانستند با توافق منصفانه بر میزان تولید، و رضایت اعضا، گام بلندی در بازار نفت بردارند.

دومین تحول در زمینه حل و فصل معضلات منطقه ای خواهد بود، چرا که ایران و و روسیه مصمم هستند پیش از آن که واقعاً دیر شود، از عراق و سوریه تا یمن، منطقه را سامان دهند، بنابراین پس از سفر اخیر وزیر خارجه و مقامات امنیتی ترکیه، پوتین هم به‎زودی نماینده ای ویژه به تهران خواهد فرستاد که این موضوع گامی بلند در هماهنگی سیاسی -امنیتی منطقه خواهد بود.

سومین تحول باید در سیاست و امنیت در خلیج فارس صورت پذیرد؛ که درایت در اجلاس هفته آینده کشورهای جنوب خلیج فارس می تواند راهگشای آن باشد. این نشست می تواند پس از توافق نفتی، گام بعدی را در عرصه سیاسی با پذیرش اصل گفتگو، دیپلماسی دوجانبه و اعزام هیئت بردارد؛ این واقع بینی مبارکی خواهد بود.

یکصد و هفتاد و یکمین نشست اوپک با توافق اعضا برای کاهش تولید تا سقف ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز همراه بود و به دنبال آن روسیه نیز به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان اعلام کرد که برای همراهی با اوپک ٣٠٠ هزار بشکه از تولید خود می کاهد.

ایران تنها کشوری است که نه تنها تولید نفت آن در ٦ ماه نخست سال آینده میلادی کاهش نمی یابد، بلکه مجاز به افزایش تولید تا ٩٠ هزار بشکه در روز است.

به دنبال اعلام خبر توافق اوپکی‎ها، قیمت نفت در بازارهای جهانی ١٠ درصد رشد کرد.

تحلیلگران بازار انرژی امیدوارند با اجرای تصمیم اوپک و همراهی غیراوپکی‎ها قیمت نفت به حدود ٥٠ تا ٥٥ دلار در هر بشکه افزایش یابد؛ قیمت سبد نفتی اوپک اکنون در محدوده ٤٣ دلار و ٨٣ سنت قرار دارد.

101/402

کد خبر: 709036

وب گردی

وب گردی