برگزاری همایش مبارزه با فساد و اشرافی‌گری در حکومت علوی در واحد قائمشهر

معاون تعلیم و تربیت بسیج اساتید کشور در همایش مبارزه با فساد و اشرافی‌گری در حکومت علوی و در جمع قضات، وکلا، استادان و دانشجویان حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر گفت: با اشرافی‌گری باید بصورت اعتقادی مبارزه کرد، نه بصورت مکانیکی.

به گزارش ایسکانیوز، عباس نصیری‌فرد در این همایش به بررسی و تبیین عوامل مفهومی و ساختاری فساد در جمهوری اسلامی پرداخت و ابراز تأسف کرد از اینکه کشور ایران طبق گزارش سازمان شفافیت سازمان بین الملل در سال 2015 رتبه 27 فساد مالی در جهان را به خود اختصاص داده است.

وی اصلی ترین شاخصی که سازمان بین الملل شفافیت مطرح می کند را میزان فساد موجود بین دولت مردان و سیاست‌مردان عنوان کرد و استقرار، ثبوت، اثبات و مقابله را 4 مرحله عنصر فساد از زمان تولد تا مقابله با آن عنوان کرد و گفت: در بحث ثبوت و اثبات هر کدام علت و معلول دیگری هستند.

این مسئول با بیان این نکته که ما در بحث فساد به مرحله اثبات و مقابله تکیه کرده‌ و از بحث ثبوت و استقرار غافل شده‌ایم، گفت: اگر به دو مرحله اول دقت نشود دو مرحله بعدی اصلاً فایده ای ندارد و به نتیجه نخواهیم رسید.

نصیری فرد با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری که در پیام 8 ماده ای شان بیان کردند، ایراد کار را خوب تحلیل نکردن فرایند تولید و شکل گیری فساد عنوان کرد و با توجه به اندیشه و سیره امیرالمومنین (ع) در مورد فساد اظهار کرد: نکته ای که در بحث فساد مطرح می شود بحث استقرار است و به این نکته که چرا در حکومت اسلامی یک نفر جرأت به فساد می کند باید تکیه شود.

معاون تعلیم و تربیت بسیج اساتید کشور با بیان اینکه عمده نگاه‌ها در نظر سیاسیون و عامه مردم مرحله مقابله است، گفت: تمام امیدها به دستگاه قضایی است و دستگاه قضایی حلقه آخرش مقابله است.

نصیری فرد با مطرح کردن این سوال که علت فساد چیست و راهکار مقابله با آن چیست، ادامه داد: اگر در هر 4 مرحله به فساد نگاه کنیم می توان به یک نتیجه رسید و آن این است که در بحث اثبات و مقابله اصل شکل‌گیری فساد مورد قبول واقع شده و این در صورتی است که این نگاه یک نگاه مکانیکی به فساد است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص حقوق های نجومی که فرمودند نگذارید حقوق‌های نجومی به مرور زمان تبدیل و فراموش شوند و متخلفان باید عزل و در جای دیگر مسئولیت نداشته باشند در مورد تفاوت نگاه مقام معظم رهبری با دیگر دولت‌مردان در امر فساد گفت: معظم له به مسئله فساد نگاهی اعتقادی دارند و دیگر دولتمردان نگاه مکانیکی دارند.

نصیری فرد عوض شدن سیستم را بر اساس تغییر نگاه مکانیکی عنوان کرد و گفت: برخی می‌گویند باید بر اساس واقعیت های موجود یعنی بر اساس هست ها و نیست ها نه بر اساس بایدها و نبایدها موضوع را تحلیل کرد، در حالی که اسلام نگاهش به بایدها و نبایدهاست اما اقتصاد غربی نگاهش به هست ها و نیست هاست.

سید حسین ابراهیمیان سرپرست واحد قائم‌شهر با قدردانی از برگزارکنندگان این همایش گفت: حکومتی می تواند با فساد و اشرافی گری مبارزه کند که در اجرای عدالت، توزیع قدرت و توزیع ثروت بتواند عدالت را رعایت کند.

این همایش با همت بسیج حقوقدانان و وکلا و قضات سپاه کربلا استان مازندران، اداره کل دادگستری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، بسیج اساتید و دانشجویی و با حضور رئیس دادگستری استان، دادستان استان، رئیس دادگاه ویژه روحانیت، رئیس تعزیزات استان، رئیس صنعت و معدن و تجارت استان، رئیس سازمان نیروهای مسلح، رئیس دادگاه انقلاب اسلامی، وکلا، قضات، استادان و دانشجویان در تالار شهدا دانشکده علوم انسانی واحد قائم شهر برگزار شد.

200

کد خبر: 709067

وب گردی

وب گردی