همایش سفال کلپورگان در واحد سراوان برگزار شد/مدرس دانشگاه: قدمت سفال‌سازی کلپورگان مربوط به پیش از عصر مکتوب است

همایش سفال کلپورگان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان برگزار شد. دکتر فریبا سرحدی در این همایش با بیان اینکه سفال کلپورگان باید در دانشگاه تدریس شود، گفت: با توجه به اسناد باستان شناسی سفال‌سازی کلپورگان قبل از عصر مکتوب بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، مدرس دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این سفال از مادرانمان به ما به ارث رسیده است، اظهار کرد: قوم باستان شناسی تخصص ناشناخته‌ای است و مهم ترین کاربرد آن ریشه‌یابی است. نقش و نگار سفال نشان دهنده فرهنگ ونوع معیشت مردم بوده است و نقش‌های روی سفال کلپورگان دارای معانی زیبایی است.
وی ساخت سفال کلپورگان از سوی زن‌ها، استفاده نکردن از چرخ سفالگری، نقش‌های هندسی و شیوه ساخت پنجه‌ای و فتیله‌ای را از ویژگی‌های خاص سفال کلپورگان دانست و گفت: رنگ سفال کلپورگان به دست نمی‌چسبد.

سرحدی تغییر در خطوط نقش سفال کلپورگان را یکی از خطرات نابودی این سفال دانست و اذعان کرد: سفال کلپورگان یک تکنولوژی پیچیده و تجلی‌گر فرهنگ بلوچ است.
همایش سفال کلپورگان با حضور دکتر احمدرضا طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان و خدارحمی معاون آموزش و دانشجویی و جمعی از مسئولان در سالن کنفرانس این واحد دانشگاهی برگزار شد.

200

کد خبر: 709086

وب گردی

وب گردی