طرح شفاف سازی و رفع زرد شدگی و کدری طلق‌های چراغ جلو خودروهای سبک و سنگین

طرح شفاف سازی و رفع زرد شدگی و کدری طلق های چراغ جلو خودروهای سبک و سنگین توسط دکتر حمید رضا صفائی در مرکز رشد واحد فن آور دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز صورت گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، درحال حاضر دکتر حمید رضا صفائی، مدیر عامل هسته فن آور لایت کلینیک در مرکز رشد واحد فناور واحد شیراز می باشد و به همراه تعدادی از فارغ التحصیلان این دانشگاه در این هسته فن آور اقدام به ساخت و فرمولاسیون ماده شیمیایی جدیدی جهت شفاف سازی و رفع زرد شدگی طلق های چراغ جلو خودرو کرده است.

صفائی خلاصه‏ طرح و فعالیت‏ هسته فن آور لایت کلینیک را چنین بیان می کند: معمولا پس از گذشت چند سال از خرید خودرو بتدریج در طول زمان طلق های پلاستیکی چراغ‌های جلو خودروها که از جنس شفاف پلی کربناتی می باشند در اثر برخورد با گرد و خاک و اجرام معلق موجود در هوا ساییده می شوند و پس از آن نفوذ ذرات دود و چربی خروجی از اگزوز خودروهای سبک و سنگین، آلودگی‌های آلی موجود در شهرهای صنعتی ، بقایای ارگانیک حشرات و از همه مهمتر تابش اشعه ماورائ بنفش خورشید باعث اکسایش، تغییررنگ و کدر شدن طلق‌های پلاستیکی چراغ‌های جلو خودرومی‌شوند. این پدیده منجر به زرد شدگی و عدم شفافیت طلق های چراغ جلوی خودرو های سبک وسنگین می شود.

وی گفت: طلق‌های کثیف و مات علاوه بر اینکه منجر به کاهش توان نور دهی چراغ می شوند موجب زشت کردن ظاهر خودرو نیز می گردند، کاهش نور دهی چراغ‌ها در هنگام شب دید راننده را به میزان قابل توجهی کم کرده، رانندگی را خسته کننده و بدنبال آن احتمال بروز تصادفات را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

عضو هیأت علمی واحد شیراز افزود: رانندگان زیادی برای رها شدن از این مشکل راه حل تعویض چراغ های جلو را پیش می‌گیرند که هزینه های زیادی را بر دارندگان خودرو تحمیل می کند و این درحالیست که تعداد کثیری از رانندگان با همین وضعیت ادامه می دهند، غافل از اینکه بسیاری از سوانح وتصادفاتی که رخ می دهد می تواند مربوط به همین کاهش دید و خستگی های ناشی از آن باشد.

صفایی تصریح کرد: از این رو، هسته فنا ور لایت کلینیک در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در راستای ساخت و فرمولاسیون ماده شیمیایی جدید و بی‌خطر برای انسان و ارائه محلولی کارآمد در بسته بندی‌های قابل استفاده خانگی (شخصی) برای از بین بردن کدری و زرد شدگی طلق های چراغ‌های جلو خودرو به بازار فعالیت می کند و از آنجا که طلق های کدر عموماً دارای سطوح ناصاف در مقیاس بسیارریز می باشند که منجر به انباشت مواد شیمیایی ارگانیکی در ابعاد میکروسکوپی در روی این سطوح می‌شود، ماده شیمیایی ارائه شده توسط این تیم تحقیقاتی در سطح مولکولی عمل کرده و اکسیدهای بوجود آمده در روی سطح خارجی طلق چراغ جلو را بدون نیاز به سایش با انواع سنباده ها از بین می برد. این محصول درآیندهای نزدیک با مشارکت مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و معاونت اقتصادی این دانشگاه تجاری سازی شده و در مقیاس انبوه صنعتی و خانگی راهی بازار خواهد شد.

براساس این گزارش، دکتر حمید رضا صفائی، دانشیار گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز می باشد و بیش از 19 سال است که به عنوان عضو هیأت علمی در این گروه فعالیت می نماید و در این مدت بیش از 30 دانشجوی کارشناسی ارشد تحت راهنمایی ایشان از موضوع پایان نامه خود دفاع کرده اند، وی مقالات متعددی را در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسانده ودر کنفرانسهای ملی و بین المللی مختلفی در داخل و خارج کشور شرکت کرده است.

وی همچنین در زمینه بازیافت نانو ذرات فلزی دارای ثبت اختراع می باشد و دو کتاب در زمینه شیمی به رشته تحریر درآورده که هم اکنون در دانشگاه‌ها به عنوان مرجع درسی مورد استفاده دانشجویان قرارمی گیرد، بعلاوه وی مجری طرح‌های پژوهشی زیادی در داخل و خارج از دانشگاه بوده است.

دکتر حمید رضا صفائی درسالهای 1383 و 1389 به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برگزیده شده و امسال نیز از سوی دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به عنوان یکی از پژوهشگران برتر استان به هفدهمین جشنواره پژوهشگران برتر سازمان مرکزی دانشگاه معرفی شده است.

200

کد خبر: 709108

وب گردی

وب گردی