تیر 1452; دو راهی بین  حرم سالار شهیدان و حرم حضرت ابوالفضل العباس

حسین نظری*

زائرین اربعین حسینی هر ساله بیشتر از سالهای گذشته به کربلای معلی اعزام می شوند و امسال نیز علیرغم تبلیغات وسیعی که توسط داعش واستکبار جهانی جهت تضعیف روحیه شیعیان انجام شده بود، از همان ابتدا مشهود بود که استقبال چشمگیری از سوی مسلمانان جهان و حداقل ایرانیان از این همایش بزرگ(پیاده روی کربلا) به عمل می آید. زائران پس از ورود به کشور عراق و انجام تشریفات گمرکی که با ازدحام جمعیت صورت می­ گیرد ابتدا به شهر نجف مشرف می­ شوند. ناگفته نماند که امسال نیز زائران از سه نقطه مرزی شلمچه، مهران و چذابه به سوی عراق رهسپار ­شدند و امسال بر خلاف سال های گذشته کاروان ما متشکل از 250 نفر از دانشجویان بسیجی استان البرز بود که از کل دانشگاه های استان از مرز چذابه که نسبت به مرز مهران خلوت­ تر بود داخل کشور عراق شدیم. در مرز چذابه امکانات رفاهی مختلفی از سوی شهرداری تهران و دانشگاه های استان خوزستان مستقر شده بود و از زائران پذیرایی ویژه­ای به عمل آمده و از زیر قرآن کریم به همراه تشریفات خاصی اعم از صلوات و دود کردن اسپند زائران را رهسپار کشور عراق می­ کردند.

زائران پس از طی مسیر بعد از رسیدن به شهر نجف و زیارت قبر مطهر حضرت علی (ع) و مسجد کوفه و وادی السلام و سایر اماکن مذهبی با پای پیاده به سوی کربلا رهسپار شدند و بعد از عبور از وادی السلام به سمت کربلا راهی شدند. در وادی السلام نجف که به وادی رحمت معروف است و پیامبران الهی و بزرگانی از دین چهره درنقاب خاک آن دارند که خارج می ­شوی تازه همراه می ­شوی با سیل کاروان­ هایی که از هر گوشه و کناری به سوی کربلا سرازیر شده­ اند. برای رفتن به کربلا و همراه شدن با سیل جمعیت از زن و مرد و پیر و جوان، دختر و پسر و حتی بچه­ های کوچکتر و همه آنهایی که از سرزمینی دور و نزدیک خود را به آنجا رسانده ­اند تا کربلایی شوند، همه چیز آماده است. وقتی تصویری از این مسافت طولانی پیش روی انسان ترسیم می­ شود شاید احساس ناتوانی شود، اما وقتی نگاهت به کودکان خردسال در دامان مادران می­ افتد از خود خجالت می­ کشی و همراه قافله می­ شوی، قافله­ ای که از اربعین سال 61 هجری تا امروز دل به کربلا سپرده است و هنوز هم عاشقان آن در راه اند. وقتی از نجف جدا می­ شوی بغض گلو را می­ فشارد وقتی در مسیر، عشق و محبت مردم به زائران حسینی (ع) را می­ بینی که درهمه جا موج می­ زند و شعاع آسمان و حوالی آن را فرا می­ گیرد مبهوت می­ مانی که زائران حسینی نزد خلایق عجیب محبوبند.

هر کس به بضاعت خود پذیرای سیل این جمعیت است یکی چای آماده می­ کند، جماعتی با صبحانه از زائران پذیرایی می­ کنند، آن طرف تر با آب و میوه آماده پذیرایی­ اند یکی به زائران دستمال کاغذی و تسبیح می­ دهد، یکی شلغم داغ و خرما و نان می­ دهد. خیلی از افراد هم برای استراحت خانه­ های خود را مهیا کرده­ اند و با اصرار از زائرین دعوت می­ کنند که به منزلشان بروند خلاصه هر آن چیزی که احساس می­ کنی به آن نیاز داری فراهم است و این صحنه­ ها هزاران بار در جای جای این مسیر بیش از 80 کیلومتری تکرار می­ شود. وقتی به یاد مصیبت هایی که امام و یارانشان کشیدند می ­افتی بی­ اختیار اشک از چشمانت جاری می­ شود و سختی و مشکلات راه را فراموش می­ کنی و با انرژی و توان بیشتری به راه خود ادامه می­ دهی. در طول مسیر علاوه بر موکب­ ها و خیمه­ های کوچک و بزرگ درمانگاه هایی وجود دارد که توسط هلال احمر ایران مستقر شده ­اند و برای درمان بیماران پیش بینی شده است. این مسیر از خروجی شهر نجف تا حرم مطهر حضرت عباس (ع) توسط تیرهای روشنایی از 1تا1452 نشانه گذاری شده است. فواصل این تیرها از یکدیگر 50 متر است که شاخص خوبی برای زائرین پیاده به شمار می­ رود.

مسیر نجف تا کربلا، آسمانی­ ترین مسیر این کره خاکی است و قرن­ هاست علما و عاشقان امام حسین (ع) با پای پیاده خود را به کربلا و حرم سیدالشهداء می ­رسانند. علما و عرفا در جاده نجف تا کربلا، بارها این مسیر را پیاده طی کرده­اند و گاه به زیارت قلب عالم حضرت بقیه الله (عج) مشرف شده­ اند. مردمان قبایل و عشایر مختلف در این مسیرها خیمه و چادر برپا کرده و با تمام دارایی خود حتی به اندازه قرص نانی و یا با نشستن در پای زائرین و ماساژ دادن پاهای خسته و تاول­ زده زائرین به مردم خدمت می ­کنند و این خدمت را برای خود افتخاری می­ دانند. وجود گهواره ­های کوچک حضرت علی اصغر (ع) و پرچم­ های منقش به نام معصومین و بر پایی خیمه­ های مختلف و تعزیه خوانی در این مسیر و نیز نوحه خوانی هیأت­ های کشورهای مختلف که گاهی به زبان عربی نوحه می­ خوانند هرچند که مفهوم نوحه­ ها برای زائرین مشخص نیست ولی فضایی از حزن و اندوه به وجود می­ آورد. فضا، فضای حزن و اندوه و ماتم است.

حافظه دوربین­ های عکاسی و فیلم برداری توان ضبط این همه از خود گذشتگی و فداکاری را ندارد و نمی­ توان تمام نکات و لحظه­ ها را نقطه به نقطه ثبت نمود.

پس از طی کردن مسافت و گذشت 2شب از زمان حرکت که خاطرات زیبایی در موکب­ها (حسینیه­ها و خیمه­های اقامتی) از پذیرایی عرب­ها حک می­ شود که اتحاد مسلمین جهان در آن مشاهده می­ شود و نقطه تلاقی آن برگزاری نماز جماعت است که زائرین با شور و حال خاصی بعد از طی مسافت طولانی به اقامه نماز می پردازند و سپس بعد از صرف غذا و استراحت کوتاه و یا استراحت شبانه به ادامه مسیر خود می­پردازند.

تابلوهایی که مسافت مانده به کربلا را نشان می ­دهند در طول مسیر بسیارند و پس از طی مسافت زیادی در 5 کیلومتری کربلا آنجایی که بازرسی­ های زیادی از زائرین صورت می­ گیرد و بالگردهای زیادی جهت حفظ نظم و امنیت مراسم اربعین حسینی برفراز آسمان کربلا به پرواز در آمده اند شور و حال خاصی به زائرین می داد. بالاخره انتظار به سر می­ رسد و به تیر برق 1452 می­ رسی آنجا که حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) است و با مشاهده آن خستگی راه از تن هر زائری زدوده می شود و تازه اینجاست که بین دو راهی می­ مانی که به حرم سید و سالار شهیدان بروی یا به حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) و در بین الحرمین می­ مانی. تصور حضور میلیون­ ها نفر از زائران اربعین حسینی در شهر نسبتاً کوچکی مانند کربلا اندکی دشوار است اما تصاویر هوایی از این حضور میلیونی به همه شبهه­ ها پایان می­ دهد.

آئین زیارت کربلای معلی در اربعین شهادت امام حسین (ع) در حالی انجام شد که تأمین امنیت کامل در کنار افزایش چشمگیر جمعیت نسبت به سال­ های قبل، مهم­ترین ویژگی­ های امسال این مراسم بزرگ بود. اگرچه پیش از آغاز ایام اربعین مقامات ایران و عراق بر تأمین امنیت کامل امسال تاکیدی می­ کردند اما احتمال خرابکاری تکفیری­ ها باتوجه به شرایط منطقه و مخصوصاً عراق دور از ذهن نبود با این وجود این مراسم باشکوه بیشتر از سال های گذشته و در امنیت کامل برگزار شد. امنیت در شهرها و مسیرهای زیارتی، امسال به اندازه ای بالا بود که تعداد قابل توجهی از زائران موفق به زیارت سامرا هم شدند.

سردار قاسم سلیمانی در سفر امسال موضوع مشترک ایرانی­ ها و عراق­ی هایی بود که شاید نمی­ توانستند به خوبی ایرانی صحبت کنند اما همه حرفشان این بود که امنیت امسال در عراق را مدیون او هستند برای همین کم هم نبود موکب­ ها و هیات­ هایی در عراق که هنگام دعا همزمان برای «حشدالشعبی» و سردار سلیمانی آرزوی سلامتی و پیروزی می­ کردند و عکس­ هایی از مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی را بین زائرین توزیع می­ کردند.

شاید آمار منتشر نشده از بزرگ­ترین تجمع انسانی جهان که در حقیقت فرصت نمایش قدرت شیعه در فضایی صلح آمیز است بسیار دقیق نباشد اما آمارهای رسمی را حتی اگر کمی پائین تر هم در نظر بگیریم باز جمعیت امسال نسبت به سال قبل، افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود. فرمانداری شهرستان بدر آمار ایرانی ­های وارد شده به عراق را بیش از 3 میلیون نفر اعلام کرده و چندین مقام دولتی در این کشور، مجموع زائران را در ایام اربعین بیش از 26 میلیون نفر اعلام کردند و بزرگترین تجمع انسانی جهان همچنان اربعین حسینی است.

در این سفر معنوی توفیقی شد تا از حضور و منبرهای جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا دکتر صادق رزاقی مسئول محترم دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز استفاده و از همراهی ایشان نهایت استفاده و بهره برداری لازم را ببریم.

در پایان لازم می­ دانم از کلیه دست اندرکاران اردوی بسیج دانشجوی استان البرز از جمله آقایان سعید بهرامی، حمید دهقان، روح ­الله فضلی، روح ­الله طریقی و کلیه عزیزان که به صورت شبانه روزی کلیه امکانات رفاهی و زحمات این اردو را متقبل شدند صمیمانه تقدیر و تشکر نمود از خداوند متعال برایشان حسن عاقبت و طول عمر با عزت خواستارم.

*فعال رسانه ای و مدیر روابط عمومی سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

201

کد خبر: 709144

وب گردی

وب گردی