لاغرهایی که یا سر از بیمارستان در می آورند یا قبرستان

توصیه های نادرست از سوی افراد غیرمتخصص و سوء استفاده از باور عموم برای پرکردن جیب افرادی که جز منفعت به چیز دیگری فکر نمی کنند، نه تنها چاق ها را لاغر و لاغرها را چاق نمی کند بلکه ممکن است باعث شود آنها سر از بیمارستان و یا حتی قبرستان در بیاورند!

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبر جنوب به گفته متخصصان، استفاده از داروهای شیمیایی و چربی سوزها به توصیه افرادی که بدون هیچ مجوز و مدرکی در امور تغذیه ای و رژیم درمانی دخالت می کنند می تواند عوارض جبران ناپذیر کبدی، کلیوی و حتی قلبی به همراه داشته باشد به طوری که ایست قلبی ناشی از این توصیه ها در شیراز هم گزارش شده است.
عمل به توصیه های غیر متخصصانه در حوزه رژیم درمانی چه در مراکز ورزشی، چه توسط عطاری ها و چه در آرایشگاه ها می تواند فرد را روانه بیمارستان کند و رژیم های سخت فرد را از نظر جسمی ناتوان و از لحاظ روحی دچار اختلال و حتی افسردگی می کند. به همین دلیل توجه به بهره مندی از مشاوره متخصصان تغذیه و کارشناسانی که مجوز این نوع فعالیت ها را دارند ضروری است و در مقابل آن عمل به توصیه های شبکه های ماهواره ای و مواردی از این قبیل می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.
مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص می گوید: اطلاعات مربوط به تغذیه و رژیم ها از دید بیشتر مردم، امری آسان است به نحوی که آن ها تصور می کنند به راحتی می توانند برای دیگران برنامه رژیم غذایی بنویسند.
دکتر بابایی در گفت وگو با خبرنگار «خبرجنوب»، می افزاید: برخی افراد دچار این تصور هستند که با توصیه ها و حتی برنامه ریزی هایی که تنها در اثر تجربه کسب کرده اند می توانند افراد چاق را لاغر و لاغرها را چاق کنند، در حالی که آن ها فاقد صلاحیت های علمی و آکادمیک برای این نوع اظهار نظرها هستند.
این فوق تخصص قلب و عروق می گوید: این اظهار نظرها به جای اینکه به سود مردم تمام شود، می تواند آثار جسمی و روحی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و افراد باید هوشمندانه به این قضیه نگاه کنند.
دکتر بابایی می افزاید: اصول تغذیه علمی منطبق بر قوانین و منتج از پژوهش های دقیقی است که سالیان متوالی انجام گرفته و تنها افرادی که دارای مدارک لازم در این خصوص هستند مانند متخصصان تغذیه و پزشکان می توانند در این زمینه اظهار نظر کنند.
وی می گوید: افرادی که در این خصوص مشاوره می دهند قبل از تنظیم برنامه غذایی باید از شرایط و ویژگی های جسمی و روحی بیمار شناخت کافی داشته باشند و شرایط اقتصادی، شغلی، بیماری های زمینه ای، فشار خون و چربی خون او را نیز بررسی کنند.
مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز می افزاید: ویژگی های یک برنامه غذایی مطلوب به این صورت است که برای یک فرد خاص به شکل اختصاصی تنظیم شود به طوری که این برنامه منجر به بهبود شرایط جسمی و روحی فرد گردد و در طولانی مدت عوارض و تبعات منفی نداشته باشد.
دکتر بابایی یادآور می شود: رژیم های سخت گاهی طوری تنظیم می شود که مصرف مواد غذایی به کمتر از یک هزار و حتی 500 کیلوکالری در روز می رسد و این رژیم ها می تواند عوارض قلبی حاد در پی داشته و حتی گاهی به دلیل اختلال در سطح پتاسیم خون به ایست قلبی منجر شود و در این خصوص مواردی نیز در شیراز گزارش شده است.
او می گوید: افرادی که به دلیل اضافه وزن و چاقی اقدام به دریافت برنامه رژیم غذایی می کنند باید بدانند که در پروتکل های چاقی، تیم مشاوره شامل متخصص تغذیه، روانشناس، متخصص پزشکی ورزشی و برنامه نویس تمرینات بدنی، جراح ضد چاقی و پزشک است و این افراد با داروها و مکمل های کاهش وزن آشنایی کامل دارند و بهترین روش را در قالب مشاوره به فرد خاص ارایه می کنند.
دکتر بابایی می افزاید: افرادی که شاخص توده بدنی بین 25 تا 29 دارند می توانند توسط مشاور تغذیه، برنامه ریزی غذایی دریافت کنند اما آنهایی که دارای توده بدنی بالای 30 و به ویژه بیشتر از 35 هستند باید از سوی تیم مشاوره برای کاهش وزن شان برنامه ریزی شود.
او یادآور می شود: رژیم های غذایی که توسط واحدهای غیر پزشکی از جمله برخی مراکز ورزشی و شبکه های ماهواره ای ارائه می شود منطبق بر ضوابط علمی مورد قبول مجامع و انجمن های تغذیه و پزشکی نیست و توصیه می شود افراد برای تامین سلامت خود حتما به مراکزی که مجوز قانونی از وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی دارند، مراجعه کنند.
این فوق تخصص قلب و عروق می افزاید: در امر کاهش وزن، افراد نباید فکر کنند که به سرعت می توانند وزن خود را کم کنند و در این خصوص طوری باید برنامه ریزی شود که در یک فاصله زمانی قابل قبول، وزن فرد کاهش یابد. به طور مثال اگر کسی طی 10 سال 30 کیلو وزن اضافه کرده، الزاما نباید آن را طی 2 ماه کاهش دهد چرا که این امر باعث ناتوانی شدید جسمی و حتی افسردگی و مشکلات عصبی می شود.
دکتر بابایی می گوید: اولویت در کاهش وزن این است که یک فرد از نظر روحی و روانی برای این کار متقاعد شده باشد و مهمترین راهکار، کاهش کالری دریافتی است، به طور مثال کاهش یک سوم غذای مصرفی چاره ساز است و با همین شیوه می توان وزن خود را به تدریج کم کرد که به این منظور نیاز به داروهای شیمیایی، مکمل ها و چربی سوزها نیست.
او می افزاید: بدون کم کردن حجم غذای مصرفی نمی توان وزن را کاهش داد و استفاده از داروهای شیمیایی به این منظور می تواند عوارض کبدی، کلیوی و قلبی داشته باشد.
دکتر بابایی عنوان می کند: ورزش بدون کاهش حجم غذا نمی تواند باعث کاهش وزن شود و تعدیل حجم غذا در این خصوص در اولویت اول است.
دبیر انجمن تغذیه استان فارس نیز می گوید: تغذیه یک رکن تاثیرگذار در زندگی بشر است و به عنوان عامل اصلی در سلامت همه انسان ها به شمار می رود.
عبدالحمید مصلی نژاد می افزاید: الگوی ناصحیح تغذیه، بیماری های غیرواگیر را جایگزین مشکلات واگیردار کرده است و طبق تحقیقات موجود، 80 درصد علت مرگ ومیر در دنیا مربوط به بیماری های غیرواگیر شامل مشکلات قلبی- عروقی، دیابت، بیماری های مزمن ریوی و سرطان هاست.
این مشاور تغذیه و رژیم درمانی یادآور می شود: با توجه به وضعیت موجود در جامعه، بهترین کار، پیشگیری است که توجه به آن در احادیث هم مشاهده می شود.
مصلی نژاد با اشاره به یکی از آیات قرآن مبنی بر این که «بنگرید آن چیزی که می خورید چیست؟»، می گوید: پیشگیری یکی از اصول سلامتی بوده و باید به آن بیش از پیش توجه شود.
عضو هیات مدیره انجمن تغذیه کشور می گوید: معمولا دخالت افراد غیر متخصص و غیر مجاز و برخی عطاری های سطح شهر که در عرصه رژیم درمانی و پزشکی وارد می شوند، می تواند صدمات جبران ناپذیری به افراد وارد کند. وی عنوان می کند: از مردم خواستاریم برای مشاوره تغذیه و رژیم درمانی به اساتید دانشگاه علوم پزشکی و یا مراکز مشاوره که مورد تایید انجمن تغذیه فارس است، مراجعه کنند.
مصلی نژاد می گوید: همچنین دخالت های افراد غیر متخصص و غیر مجاز از جمله در برخی باشگاه ها در امور مشاوره تغذیه و رژیم درمانی باعث بروز خطرات و صدمات جبران ناپذیری به سلامت شخص می شود.
دبیر انجمن تغذیه فارس ادامه می دهد: معمولا شبکه های ماهواره ای برای درآمدزایی دست به هر کاری از جمله تبلیغ داروهایی که پایه علمی ندارد و گمراه کننده است، می زنند و همین موارد باعث به خطر افتادن سلامت افراد می شود و ماهانه بیماران بسیاری که دچار عوارض ناشی از این داروها شده اند به ما مراجعه می کنند.

704/700

کد خبر: 709170

وب گردی

وب گردی