پیش بینی جذب هزار میلیارد ریال حجم ریالی قراردادهای امسال /پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی زیربنای اقتصاد مقاومتی است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی است گفت: پیش بینی می کنیم امسال بتوانیم هزار میلیارد ریال حجم ریالی جذب حوزه پژوهش کنیم .

به گزارش ایسکانیوز؛ وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به مناسبت هفته ملی پژوهش و فناوری صبح امروز در نشست خبری که در این وزارتخانه برگزار شد، مهمترین رسالت هفته پژوهش و فناوری را ایجاد و احیای تفکر پژوهش و فناوری در اذهان تمام اقشار جامعه خصوصا محققان، فناوران، دانشجویان و دانش آموزان عنوان کرد.

وی ادامه داد: هفته پژوهش یکی از رویدادهای بزرگ و مهم در کشور است بطوری که همه ساله برنامه های متعددی را با همکاری سازمانها، نهادها، دانشگاهها و مراکز مرتبط با پژوهش و فناوری صورت داده می شود و از 21 تا 27 آذرماه (که روز رسمی پژوهش را در 25 آذرماه دربرمی گیرد) بعنوان هفته پژوهش تعیین شده و برگزار خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه در خصوص برنامه های جامع هفته پژوهش بیان داشت: معرفی توانمندی های پژوهشی کشور و شناسایی برترینها، تشویق و توسعه فناوری ، تجاری سازی دستاوردها، ایجاد فضای سرمایه گذاری در پژوهش و فناوری و توسعه علمی، پشتیبانی همکاری صنعت و دانشگاه و حمایت از ایده های برتر در راستای فناوری های نوین از جمله اهداف برنامه های هفته پژوهش محسوب می شود.

وی تاکید کرد: سوق دادن پژوهش تقاضا محور و پایان نامه های دانشجویی به سمت نزدیکتر کردن دانشگاه به مراکز تولیدی و صنعتی به منظور کاربردی کردن علم و دانش به سمت نیازهای کشور از دیگر رسالت ها است.

احمدی با اشاره به شعار هفته پژوهش که پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری وفن بازار، جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش وفناوری، جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی، جشنواره برگزیدگان ایده های برتر، مراسم تشویق خیران و حامیان پژوهش و فناوری و انتخاب و معرفی استانهای برتر پژوهش و فناوری با هنکاری وزارت کشور از جمله برنامه های این هفته است.

وی یکی از کارهای جدیدی که در هفته پژوهش و فناوری سال گذشته انجام شد، طبقه بندی و استاندارد کردن فناوریهای عرضه شده (TRL) عنوان کرد و گفت: این شاخص که فناوری ها را از 1 تا9 رتبه بندی می کند برای امسال با دقت بیشتری تعیین می شود چراکه این رتبه بندی سطح فناوری را بعنوان تاییدیه و مجوزی از وزارت علوم برای ورود به صنعت مشخص می کند.

گفتنی است سامانه جامع سطح آمادگی فناوری یک سامانه تحت وب جهت ثبت، تصدیق، طبقه بندی،رتبه بندی تعیین سطح آمادگی و معرفی فناوری ها به سرمایه گذاران و مشتریان است که امسال تمام مراحلش به طور الکترونیکی برنامه ریزی شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به توزیع فراوانی قراردادها و تفاهم نامه ها در هفته پژوهش سال گذشته گفت: 48 قرار داد و تفاهم نامه به ارزش ریالی 414 میلیارد و 875 میلیون ریال و ارزش ارزی 310 هزار دلار بوده است.

احمدی در خصوص پیش بینی جذب هزار میلیارد ریال حجم ریالی قراردادهای امسال نیز اظهار داشت: حجم ریالی قراردادها در هفته پژوهش سال 93 حدود230 میلیارد ریال، سال94 حدود 414 میلیارد ریال بوده و برای سال 95 پیش بینی می شود این رقم به بالای 1هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کند.

وی همچنین افزود: امسال قراراست بالاتر از 120 کارگاه برگزار شود و بیش از 40 مورد رونمایی صورت گیرد.

وی با اعلام اینکه امسال از 21 گروه دانش آموزی پژوهشگر تقدیر خواهد شد افزود: در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی، پژوهشگران دانش آموزی سطوح ابتدایی از طریق طرح جابربن حیان و متوسطه اول و دوم از طریق پژوهش سراهای وزارت آموزش و پرورش انتخاب می شوند، که مقرر شده تا 21 گروه دانش آموزی پژوهشگر کشور پس از داوری با همکاری وزارت خانه های علوم و آموزش و پرورش تقدیر شوند.

احمدی در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره ایده های برتر گفت: تدوین شیوه نامه جشنواره تجلیل از ایده های برتر کشور، ثبت نام آنلاین و محاسبه امتیازات ایده های برتر از طریق سامانه نرم افزاری، غربالگری و انتخاب ایده های برتر از بین 3 هزار و 600 داوطلب و انتخاب 200 نفر از بین آنها و انتخاب و تشویق 50 نفر در فاز دوم داپری از بهترین ایده های سال 95 از برنامه های این جشنواره است

204/200

کد خبر: 709222

وب گردی

وب گردی