تدوین طرح دو فوریتی برای مقابله با بدعهدی آمریکا در اجرای برجام

رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از تدوین طرح دو فوریتی برای مقابله با بدعهدی آمریکایی ها در اجرای برجام خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز، مجتبی ذوالنوری در گفت وگو با خانه ملت، در واکنش به تمدید قانون تحریم های 10 ساله علیه ایران در سنای آمریکا، گفت: قانون (ISA)، در واقع اصلاح شده قانون داماتو در سال 1996 در ایالات متحده است که این قانون در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در دوران ریاست جمهوری کلینتون به تصویب رسید، البته در گام نخست عنوان این قانون (ILSA) بود و تحریم های 10 ساله برای دو کشور ایران و لیبی عملیاتی شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از طرف دیگر در سال 2006 قانون (ILSA) مورد اصلاح قرار گرفت و کشور لیبی از این تحریم ها حذف شد و مدت اعتبار اجرایی آن تا سال 2016 بود.

وی با بیان اینکه تمدید قانون (ISA) مغایر با توافق هسته ای است، افزود: براساس بند 26 این توافق، آمریکا نباید تحریم های گذشته را تمدید کند و تحریم های هسته ای به کلی برداشته خواهد شد، همچنین در ضمیمه 2 برجام به صراحت نوع تحریم هایی که باید از سوی ایالات متحده برداشته شود، ذکر شده است، از این رو تمدید تحریم ها به معنای وضع تحریم های جدید علیه ایران است.

ذوالنوری ادامه داد: تمدید قانون (ISA) خلاف نص صریح برجام است، زیرا توافق هسته ای مانند یک معامله است و جمهوری اسلامی به تمام تعهدات خود در این راستا عمل کرده است، اما طرف مقابل با عدم لغو تحریم ها عملا این توافق را نقض کرده است. بنابر این دولت جمهوری اسلامی باید نسبت به این مسئله اقدام متقابل صورت دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، از تدوین طرح دو فوریتی برای مقابله با بدعهدی آمریکایی ها در اجرای برجام تأکید کرد و گفت: این طرح فردا با امضای نمایندگان به هیأت رئیسه تحویل داده می شود، که بر اساس آن دولت ملزم به اجرایی کردن قانون اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام شده، همچنین دولت مکلف است که تحریم های برجامی را کاملا نادیده گرفته و در جهت توسعه فناوری هسته ای بر اساس NPT اقدام کند.

رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: افزایش درصد غنی سازی به میزان مورد نظر کشور، افزایش سانتریفیوژهای منصوب و پیشرفته برای افزایش میزان غنی سازی و پایبند نبودن به ذخیره سازی اورانیوم تا 300 کیلو، افزایش ذخایر آب سنگین به میزان مورد نیاز کشور و برگرداندن راکتور آب سنگین اراک به حالت قبلی بخشی از محورهای این حوزه است.

302/300

کد خبر: 709245

وب گردی

وب گردی