اجرای تئاتر عاشورایی دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع فرهنگى و هنرى بوشهر

یک کارگردان تئاتر با بیان اینکه  تئاتر به عنوان کالای فرهنگى باید در سبد خانوار قرار گیرد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی هنرمندان فاخری به جامعه هنری معرفی کرده است.

به گزارش ایسکانیوز،جواد صداقت، فیلمنامه‌نویس و کارگردان بوشهری گفت: «تئاتر دانشگاهی در سطح علمی موجب پیشرفت های مهمی شده است که این مهم به دید بسیار روشن روسای دانشگاه آزاد اسلامی بر می گردد.»

این کارگردان بوشهری در مورد سوابق فعالیت هنری خود اظهار داشت: مدرس و عضو هیات علمی گروه هنرهای نمایشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر. نویسنده، دراماتورژ و کارگردان هستم. مدیر آموزشگاه تخصصی هنرهای نمایشی آسوریک و پژوهش در ادبیات نمایشی ایران و جهان نیز هستم. در جشنواره های استانی منطقه ای ملی و بین المللی و کسب جوائز ملی و بین المللی دانشگاهی و فجر و اجراهای عمومی در شهر های مختلف کشور شرکت کرده ام.

صداقت در مورد لزوم هنر تئاتر گفت: از دیرباز در تمام نقاط جهان، تئاتر از دیدگاه اندیشمندان این حوزه به عنوان یک عنصر حیاتی بشر مورد بحث و پژوهش انسان بوده است و تئاتر توانسته درمانگر بیماری های روحی و روانی انسان های آسیب دیده در جنگ و روابط انسانی واقع شود. بدینسان تئاتر می تواند انسان ها را به آرامش دعوت کند و چون یک روانشناس مخاطبین خود را با معضلات اجتماعی آشنا کرده و آنها را دعوت به گفتمان کند، چه بسا تئاتر می تواند یک اجتماع را از تهاجم فرهنگى در یک جامعه یا در جهان بشری در امان نگه داشته و هر جامعه ای نیازمند این هنر غنی بوده و باید تئاتر به عنوان یک کالای فرهنگى در سبد خانوار قرار گیرد.

این کارگردان در خصوص وضعیت تئاتر در حال حاضر عنوان کرد: بودجه دقیقی برای تئاتر تعیین نمی شود تمام هنرمندان این عرصه با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند و حمایت اجتماعی را از سوی ارگان های مربوط به این هنر دریافت نمی کنند. اما دانشگاه آزاد اسلامی با تأسیس رشته تئاتر در بعضی از واحدهای دانشگاهی و حمایت همه جانبه خود توانسته است هنرمندان فاخری را به جامعه هنری ایران معرفی کند. واحد بوشهر در سالیان متمادی توانسته است با اختصاص بودجه مناسب به این هنر، نقش بسزایی در پویایی تئاتر استان ایفا کند.

وی در خصوص وضعیت تئاتر در دانشگاه و تئاترهای دانشجویی گفت: تئاتر دانشجویى یا بهتر بگویم تئاتر دانشگاهی در سطح علمی موجبات پیشرفت های مهمی در سطح ایران و جهان شده است که این مهم به دید بسیار روشن روسای دانشگاه آزاد اسلامی بر می گردد. وجود رشته های هنری دانشگاهی و جشنواره ها و حمایت ها در تولید آثار، مزید بر این علت است.

صداقت در مورد ورود دین به تئاتر خاطرنشان کرد: تئاتر با آیین و مذهب آغاز شده است. این مهم به نیم قرن قبل از میلاد مسیح بر می گردد که از آن زمان تاکنون آیین و مذهب در آثار نمایشی پیشرفت و جایگاهی ویژه را به دست آورده است و در کشور عزیزمان اجراهای عموم و جشنواره های دینی و مذهبی با رویکردهای گوناگون باعث شکوفایی نویینی در این عرصه شده است. دین می تواند با تئاتر از مهد کودک ها تا دانشگاه ها مورد بحث واقع شده و دریچه روشنی را ارائه دهد،چه بسا دین می تواند با آثار نمایشی بهتر با فهمی بیشتر و عمیق جوانان و نوجوانان و حتی بزرگسالان را هدایت کند و انبوهی از سؤالات آنها را پاسخ دهد.

این کارگردان تئاتر در مورد چگونگی نگارش متن نمایش توضیح داد: نگارش متن سه ماه طول کشید چراکه این اثر به لحاظ محتوی آن باید پژوهش های مهمی را دنبال می کرد، در تاریخ نام مادر حرّ نادر بود و تنها اشاراتی اندک به این شخصیت شده بود و اینجانب با مشاوره گرفتن از علمای دینی و مذهبی به نتایج بسیار مهمی دست یافتم که توانستم شخصیت والای حر بن یزید ریاحی را از زبان مادر ایشان روایت کنم. چهار ماه روند تمرینات به طول انجامید، هیچ الهامی را از جایی نگرفتم و تنها زاویه دید جدیدی را با روایت نوینی ارائه کردم.

در این خصوص روح اله ارشادی معاون دانشجویی و فرهنگی واحد بوشهر با بیان اینکه آیین های عاشورایی در فرهنگ بومی مردم بوشهر، ریشه دوانیده، بیان کرد: «عاشورا و ایام محرم و صفر، رنگ و بویی خاص در این استان دارد.»

وی بوشهر را یکی از پیشتازان تعزیه در کشور معرفی و خاطرنشان کرد:‌ «در بسیاری از شهرهای استان بوشهر، خانواده هایی هستند که چندین نسل تعزیه‌خوان و تعزیه‌گردان بوده‌اند.»

معاون دانشجویی و فرهنگی واحد بوشهر با بیان اینکه امسال، در راستای رسالت دانشگاه و به منظور توجه به مسائل فرهنگی، اقدامات مناسبی صورت گرفته است، تشریح کرد: «در سال جاری با استفاده مناسب از بودجه فرهنگی و برنامه ریزی های دقیق، سعی بر آن کرده ایم تا اکثریت برنامه های فرهنگی علاوه بر در دانشگاه، در سطح شهر و بعضا کشور به اجرا در آورده شود.»

وی اجرای تئاتر مناسبتی این واحد در حوزه فرهنگی هنری شهرستان بوشهر را از این قبیل معرفی و اظهار کرد: «با تلاش عضو هیأت علمی و جمعی از دانش آموختگان واحدبوشهر، تئاتری با محوریت عاشوری تهیه و اجرا شد.»

ارشادی ادامه داد: «این اثر در باره زندگى مادر حر ابن الریاحى و انقلاب درونى شخصیت والاى ایشان بود که از زبان مادر گرامیشان روایت شد.»

گفتنی است، این اثر از ٢٩ آبان الى ٨ آذر جاری ٩٥ در بندر بوشهر و در مجتمع فرهنگى و هنرى به روى صحنه رفت.

205/200

کد خبر: 709370

وب گردی

وب گردی