مردم ازبکستان فردا جانشین کریم‌اف را انتخاب می‌کنند

ازبکستان برای برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری بدون حضور اسلام‌ کریم‌اف که از زمان سقوط شوروی در سال ۱۹۸۹ تا زمان مرگش در اوایل امسال بر این کشور حکومت می‌کرد، آماده می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته پایگاه نیوزویک، رای‌دهندگان ازبک فردا (یکشنبه) برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به پای صندوق‌های رای می‌روند. اسلام کریم‌اف در طول ۲۷ سال گذشته در تمامی رای‌گیری‌ها که شفافیت آن زیر سوال بود، پیروز می‌شد. کمیسیون انتخاباتی ازبکستان جمعه وعده داد که حقوق رای‌دهندگان محفوظ بماند؛ مردمی که تاکنون حکومت کسی غیر از اسلام‌ کریم‌اف را ندیده‌اند.

فردی که انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آتی شود، شوکت میرضیایف، نخست‌وزیر دوران کریم‌اف است. میرضیایف پس از مرگ کریم‌اف به عنوان رئیس‌جمهوری موقت منصوب شد. سنجار اوماروف، از منتقدان کریم‌اف می‌گوید: پیروزی میرضیایف به عنوان رئیس‌جمهوری ازبکستان یک نتیجه مشخص است. انتخابات همان روز هشتم سپتامبر که او به عنوان رئیس‌جمهوری موقت تعیین شد، برگزار شد. آنچه اکنون می‌بینیم چیزی شبیه به انتخابات است.

میرضیایف بیش از دو ماه است که همانند جانشین کریم‌اف رفتار می‌کند و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم دیدار کرده و این نشانه‌ای حاکی از آن است که میرضیایف قرار است از این پس ازبکستان را رهبری کند.

300/300

کد خبر: 709372

وب گردی

وب گردی