پژوهش‌ها نباید صرفاً به ‌صورت تئوری باقی بماند/ یکی از مبانی اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا بودن آن است

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار با حضور استاندار خراسان شمالی و جمعی از مسئولان و مدیران استانی در محل سالن ورزشی شهید فقیهی فر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا صالحی استاندار خراسان شمالی در آیین افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فناوری و فن بازار گفت: در پازلی به نام ایران اسلامی که هر استانی قسمتی از این پازل را تشکیل می دهد باید ببینم در مسیر پژوهش چه اقداماتی را انجام داده ایم و ارزیابی کنیم که اقدامات انجام شده در سال جدید نسبت به سال قبل بر مبنای علمی استوار بوده یا فقط بر اساس روزمرگی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش به‌ تنهایی کافی نیست بلکه پژوهش باید به مرحله اجرایی شدن و تولید برسد.

استاندار خراسان شمالی افزود: پژوهش‌ها نباید صرفاً به ‌صورت تئوری باقی بماند بلکه ایده ها و نوآوری ها باید به تولید و محصول جدید تبدیل شود.

صالحی خاطرنشان کرد: یکی از مبانی اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا بودن آن است؛ درون‌زا بودن بدان معنی است که بر اساس دانش داخلی کار را پیش ببریم و برون‌گرا نیز به معنای قابل رقابت بودن محصولات تولیدی با بازار جهانی است که محصول تولید شده باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و همچنین به لحاظ قیمتی نیز مناسب باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای اقدامات پژوهشی باید از هم‌اکنون هدف‌گذاری کنیم حتی اگر موفقیتی حاصل نشود؛ بنابراین لازم است تا پایان هفته پژوهش علاوه بر ارائه گزارش عملکرد از اقدامات انجام شده هدف گذاری سال آینده به لحاظ تولیدات پژوهشی نیز مشخص شود

صالحی با اشاره به شعار هفته پژوهش "پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری"اظهار کرد: دستاوردهای پژوهشی باید تبدیل به فناوری شود و فناوری را تبدیل به محصول و محصول را به ثروت تبدیل کنیم تا بتوانم مجدد از طریق ثروت در مسیر تولیدعلم و دانش قرار گیریم.

استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پژوهش صرفاً مختص به دانشگاه‌ها نیست بلکه معلمان، دانش آموزان، بخش‌های خصوصی و صنعتی و دستگاه‌های مختلف اجرایی نیز وظیفه ‌دارند اقدامات موثری را در این زمینه انجام دهند.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ۵۱ درصد صندوق نوآوری و شکوفایی متعلق به بخش خصوصی و ۴۹ درصد آن به بخش دولتی تعلق دارد و انتظار می رود این صندوق که محرک و پشتیبانی برای نوآوران، صاحبان ایده، مبتکران و تبدیل ایده به تولید است به زودی شکل گیرد.

دکتر علی فیروزنیا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی و دبیر نمایشگاه دستانوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار گفت: هفته پژوهش برای روسا و مسئولین دانشگاهی و استانی فرصتی است تا بعد از 1سال عملکرد پژوهشی استانی را مورد کنکاش قرار دهند.

دبیر نمایشگاه اظهار کرد: در این نمایشگاه 63 غرفه به دانشگاه های استان، مراکز علمی، ادارات، صنایع و شرکت های دانش بنیان اختصاص داده شده که علاوه بر معرفی دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی ارگان ها، دانشگاه و موسسات مختلف استانی، 25 کارگاه آموزشی و سخنرانی در طول برپایی نمایشگاه برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی ضمن ارائه آماری از دانشگاه های نسل چهارم آمریکا در حوزه پژوهش و منابع اعتباری خاطرنشان کرد: دانشگاه استنفورد و دانشگاه MITآمریکا جایگاه دهم و یازدهم را در اقتصاد جهانی دارند که ما نیز باید تلاش کنیم تا با توجه به منویات مقام معظم رهبری در عرصه پژوهش، تحقیق و فناوری بیش از پیش اقدامات موثری را انجام دهیم و موفقیت های چشمگیری را در زمینه های مختلف علمی و پژوهشی کسب کنیم.

دکتر احمد محقر رئیس دانشگاه بجنورد و دبیرکل ستاد هفته پژوهش خراسان شمالی: هفته پژوهش فرصتی است تا مسئولان با نقاط ضعف و قوت و نیز توانمندی های موجود در مباحث علمی و پژوهشی آشنا شوند و فعالیت های یک ساله این حوزه را مورد ارزیابی قرار دهند.

رئیس دانشگاه بجنورد با بیان اینکه کمیته علمی ستاد هفته پژوهش بر عهده دانشگاه بجنورد بوده است از ارزیابی پژوهش های علمی با حضور متخصصان اهل فن خبر داد و گفت: پژوهش های برتر در یک رویداد فرهنگی دیگر معرفی و تقدیر می شوند.

محقر، برگزاری جشنواره ایده های برتر از سوی پارک علم و فناوری را از دیگر فعالیت علمی در هفته پژوهش خواند و افزود: جشنواره ایده های برتر توسط پارک علم و فناوری مورد ارزیابی قرار می گیرد و امید است این رویداد مهم در امر پژوهش و مدیریت کشور در تمامی حوزه ها بتواند نقش موثری را ایفا کند.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار 13 آذرماه به مدت ۵روز در محل سالن ورزشی شهید فقیهی فر دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد دایر است و علاقه مندان می توانند از ساعت 9 الی 18 از این نمایشگاه بازدید کنند.

200

کد خبر: 709440

وب گردی

وب گردی