موگرینی: باور داریم که نمی توان راه حل سیاسی را در سوریه کنار گذاشت

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد زمان گفت و گو میان قدرت های منطقه ای و بین المللی درباره آینده سوریه فرا رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر؛ فدریکا موگرینی در سخنان خود در کنفرانسی در رم پایتخت ایتالیا درباره اوضاع سوریه به ویژه شهر حلب گفت اتحادیه اروپا در این زمینه تلاش هایی دارد و ما از نزدیک با سازمان ملل همکاری می کنیم.اتحادیه اروپا براساس اصول خود واقع بینانه عمل می کند. شاید بین دیدگاه ما و دونالد ترامپ تفاوت هایی وجود داشته باشد. ما واقع بین هستیم و کمک رسانی انسانی مسئله ضروری است و اتحادیه اروپا به کمک های انسانی ادامه می دهد.
موگرینی افزود درباره روند سیاسی و دیپلماتیک باید بگویم در ماه سپتامبر در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل توانستیم نخستین بار چارچوبی را با مشارکت همه قدرت های منطقه ای و بین المللی ایجاد کنیم تا برای دستیابی به راه حل سیاسی تلاش کنیم. ما باور داریم که نمی توان راه حل سیاسی را در سوریه کنار گذاشت. نمی توانیم اجازه دهیم راه حل سیاسی در سوریه اسیر راه حل نظامی و تحولات میدانی شود. برای ایجاد فضای مناسب گفتگوهای سیاسی ابتدا باید عملیات نظامی متوقف شود. شاید زمان آن فرا رسیده است که با قدرت های منطقه ای و بازیگران بین المللی درباره آینده سوریه گفتگو کنیم. هر چند که همزمان درگیریها در حلب و دیگر مناطق سوریه ادامه دارد. مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت در بسیاری از کشمکش ها راه حل سیاسی مبتنی بر مذاکره حتی در زمان ادامه درگیری ها به دست آمده است. من به نمایندگی از اتحادیه اروپا رایزنی هایی با دوستان مان در منطقه داشتم. ما در موضع خوبی در منطقه هستیم، زیرا با همه طرف ها دوست هستیم. من سفرهایی به تهران و ریاض داشتم و گفتگوهایی با ترکیه، لبنان، مصر و اردن را هم پیگیری کردم. من همچنین تماس هایی با قطر و امارات داشتم. صرفنظر از آنچه در مسکو و واشنگتن رخ می دهد، این کشورها همسایه سوریه هستند و نمی توانند آنچه را که در کشور همسایه شان رخ می دهد، فراموش کنند. بین خاورمیانه (غرب آسیا) و اروپا یک دریای مشترک وجود دارد. من از چنین گفت و گویی حمایت می کنم و آن را زمینه مشترکی برای گفت و گو درباره بازسازی سوریه می دانم.


وی خاطر نشان کرد ما به شیوه محرمانه این گفتگوها را پیگیری می کنیم، و با همه کشورهای همسایه و کشورهای منطقه درباره سه سوال اساسی و ریشه ای گفت و گو کرده ایم. سئوال نخست آن است که آینده سوریه به گونه ای که همه کشورهای همسایه آن را پس از پایان جنگ بپذیرند، چگونه است؟ سوریها آینده کشورشان را تعیین می کنند و کشورهای همسایه باید به سوری ها اجازه بدهند تا در این باره تصمیم گیری کنند و مسئله ای را به سوری ها تحمیل نکنند. اما می توان درباره راه حلی که شاید همه طرف ها آن را قابل قبول بدانند، گفت و گو کرد. نوع دولت آینده سوریه چگونه خواهد بود؟ سوال دوم آن است که چگونه می توانیم به سوری ها برای آشتی کمک کنیم؟ ما باید به باقی مانده جامعه سوریه کمک کنیم تا پل هایی را برای فعالیت در کنار یکدیگر پیدا کند. پس از هر جنگی باید آشتی صورت گیرد. زندگی کردن مردمی که مدت طولانی با یکدیگر می جنگیده اند، در کنار یکدیگر مسئله ساده ای نیست. سوال سوم آن است که بازسازی سوریه چگونه خواهد بود؟ در مسکو و واشنگتن عده ای معتقدند بازسازی سوریه مشکل آنها نیست. البته تا زمانی که آشتی، تقسیم ثروت و انتقال سیاسی در سوریه صورت نگیرد، بازسازی در این کشور وجود نخواهد داشت. راه حل سیاسی و انتقال سیاسی در سوریه برای آغاز بازسازی در این کشور ضروری است. فقط در صورت استفاده از همه منابع می توانیم به بازسازی سوریه کمک کنیم، زیرا مبالغی که برای بازسازی سوریه ضروری است، فراتر از تصور است.
فدریکا موگرینی درباره امکان باقی ماندن بشار اسد رئیس جمهور سوریه در قدرت گفت پیش از نگاه به سوریه باید به کشمکش موجود در منطقه نگاه کنیم. آیا پیروزی نظامی در جنگ سوریه در حالی که این کشور شاهد حضور تروریست هاست و سلاح های زیادی در آن وجود دارد و در عمل تقسیم شده است و در اطراف آن هم کشورهایی با شرایط پیچیده که دچار ناامنی و درگیری هستند، مناسب است؟ ما دفترهای انسانی در دمشق داریم که همچنان فعالیت آن ادامه دارد. ما برای کمک رسانی به سازمان ملل و سازمان های غیردولتی در سوریه و نیز کشورهای همسایه آن کمک می کنیم. ما به آموزش کودکان سوری در لبنان، ترکیه و اردن کمک می کنیم. در ترکیه برای آموزش کودکان ما با مشکل زبان روبرو هستیم. آوارگان سوری می خواهند به کشورشان بازگردند و کشورشان را بازسازی کنند. ما باید تنش های اجتماعی را که در کشورهای میزبان آوارگان ایجاد می شود، برطرف کنیم.
موگرینی افزود درباره اوضاع لبنان باید بگویم که انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور تحول قابل توجهی است. انتخاب رئیس جمهور و دولت جدید در لبنان می تواند به جامعه جهانی کمک کند تا ماهیت عجیب الگوی این کشور را درک کنند. من فکر نمی کنم بتوان الگوی لبنان را در جای دیگری اجرا کرد. سوریه باید الگوی خاص خود را پیدا کند. الگویی که بدون شک، امکان بازگشت به عقب در آن وجود ندارد. ما در این باره با دوستان منطقه ای خود گفت و گو کردیم. همه طیف های ملت سوریه باید در اداره و حکومت کشورشان مشارکت داشته باشند. بنابراین نباید فقط به فکر حکومت اکثریت در سوریه باشیم، بلکه باید همه طیف های جامعه سوریه در بازسازی کشورشان همکاری کنند. کشورهای همسایه و بازیگران منطقه ای باید به ایجاد چنین شرایطی برای سوری ها کمک کنند.

300/300

کد خبر: 709447

وب گردی

وب گردی