اسانس، فرصت تخلف را برای تولیدکنندگان فراهم ساخته است

یک دکترای بهداشت مواد غذایی گفت: اسانس فرصت تقلب و تخلف را برای بسیاری از تولیدکنندگان فراهم می کند که ارزشی برای سلامت مصرف کننده قائل نیستند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر فروزنده ملکوتی فر دکترای بهداشت مواد غذایی و کارشناس مسؤل صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با برنامه غذا، سلامت، زندگی شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: اسانس ها مواد معطر و پیچیده ای هستند که در گیاهان وجود دارند و استفاده از آن به حداقل 4500 سال پیش بازمی گردد که در مناسک مذهبی و نگهداری مواد غذایی کاربرد داشت.
ملکوتی فر با اشاره به این که تولید اسانس در ایران بسیار کم است و تحت عنوان عصاره به دست مصرف کننده می رسد، ادامه داد: به عنوان مثال، اسانس گلاب ارزش افزوده بالایی دارد و در صورتی که موفق به این کار شویم، ارزش ریالی آن در بازار داخل معادل 8-6 میلیون تومان و در بازارهای خارجی به 3-2 برابر این مبلغ به فروش می رسد.
وی با اشاره به مزایای اسانس ها گفت: البته این امر به معنای وارد نبودن اشکال نیست. اسانس ها در صنایع غذایی مورد استفاده است و در صورتی که به تولید و مبدأ، کیفیت و اندازه آن توجه کافی داشته باشیم می توان انتظار داشت به نتایج قابل قبول دست یافت.
ملکوتی فر در ادامه بیان کرد: مانند هر ماده غذایی، امکان تقلب در اسانس نیز وجود دارد؛ به این صورت که اگر از ماده ناشناخته ای تولید و یا از ترکیبات آن اطلاعی نداشته باشیم، با مصرف آن سلامت مصرف کننده را تهدید کرده ایم.
این کارشناس مسؤل صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه نباید با هدف سودجویی از اسانس استفاده کرد، گفت: به عنوان مثال، اگر تولید آبمیوه از کنستانتره نامرغوب و میوه با کیفیت پایین باشد، برای فروش از اسانس رنگ و طعم استفاده و در بازارعرضه شود، مصرف کننده از این موضوع آگاهی ندارد و با مصرف آن خطر ابتلا به بیماری در سنین مختلف افزایش می یابد. بنابراین مراکز نظارتی و سازمان های کنترل سلامت غذا باید توجه ویژه به این مساله داشته باشند.
وی ادامه داد: اسانس فرصت تقلب و تخلف را برای بسیاری از تولیدکنندگان فراهم می کند که ارزشی برای سلامت مصرف کننده قائل نیستند.
وی در توضیح کنترل کیفی اسانس ها نیز تصریح کرد: در تعریف اسانس می بینیم که ماندگاری بالایی دارد و چون در ترکیب آنها اسید چرب نیست، مزه آن تند نمی شود. تنها مشخصه اسانس، فرار بودن آن است که در دمای بالا قابلیت تبخیر دارند و عطر و طعم آن کاهش می یابد.
ملکوتی فر در ادامه بیان کرد: کنتترل کیفیت در زمان تولید به این صورت است که ماده غذایی با توجه به در فرمولاسیون تعیین شده است، اسانس به آن افزوده، فرآوری و بسته بندی می شود. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که آیا گواهینامه بهداشت برای اسانس صادر شده است یا خیر!
کارشناس مسؤل صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پایان این برنامه رادیویی اظهارداشت: در دنیا سه هزار اسانس شناخته شده که 300 نوع آن کاربرد تجاری دارد و در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

700/701

کد خبر: 709451

وب گردی

وب گردی