جلسه فراکسیون مستقلین ولایی با حضور ترکان

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس محورهای جلسه با مشاور ارشد رئیس جمهور در خصوص حادثه قطار تبریز- مشهد را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به نشست امروز صبح( یکشنبه 14 آذرماه) با اکبر ترکان مسئول کمیته ویژه بررسی حادثه تصادف قطار، افشار رییس اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بازرس ویژه و استاداران حضور داشتند، اظهار داشت: بر اساس گزارشی که ارائه شد، مسئولان از کارخانجات اتوماسیون بازدید کردند، قرار دادهای اتوماسیون مرور شد و از محل حادثه بازدید میدانی صورت گرفت.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس گزارش ارائه شده مشخص شد که 50 ایستگاه از مرکز کنترل راه آهن تهران – مشهد CTC است و همچنین در گزارش عکسبرداری مسیر و حرکت آمده است که ساعت 6.12 دقیقه قطار تبریز به مشهد وارد ایستگاه گرداب شده و 6.14 دقیقه از ایستگاه خارج می شود و 6.32 دقیقه اطلاع می دهد که ترمزهایش یخ زده است و بعد از رفع نقص مجدد حرکت خواهد کرد.

وی گفت: اما نکته حائز اهمیت این است که متصدی CTC تعویض می شود و متصدی جدید از وضعیت قطار و ترمزهای آن بی اطلاع است و با وجود اینکه قطار با عبور از چراغ قرمز ترمز کرده بود به او اجازه حرکت می دهد و ظرف 4 دقیقه با قطار دیگر برخورد می کند. بر اساس گزارش ها قطار 7.18 دقیقه حرکت و 7.22 دقیقه تصادف می کند.

جعفرزاده ایمن آبادی عنوان کرد: بر اساس گزارشی که ارائه شد طبق قرار داد ATC با همان کنترل اتوماتیک قطار، هر قاعده ای در مسیر و حرکت رعایت نشود سیستم خود کار عمل می کند و خارج از اراده لوکوموتیوران ترمز می کند که چنین اتفاقی رخ نداد.

این نماینده به علل حادثه اشاره کرد و گفت: 5 عامل به عنوان علل حادثه مورد بررسی قرار گرفت، عملکرد مامورین قطار تبریز- مشهد بررسی شد و مبرا شدند چرا که از خرابی و یخ زدگی تمرزها بی اطلاع بودند، عملکرد ماموران قطار سمنان- مشهد نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که ماموران باید غیر از CTC از مرکز کنترل نیز دستور می گرفتند.اما بر اساس رویه جاری از CTC دستور گرفتند بنابراین مبرا هستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، افزود: در عملکرد ماموران کنترل سیستم شاهرود، از ایستگاه نقاب تا گرمسار نقشی در این حادثه نداشتند اما مقصر دوم هستند، چرا که افرادی در این مسیر مسئول هستند که آموزش لازم برای کار با سیستم اتوماسیون را ندیده اند.

عدم هماهنگی بین مرکز کنترل با CTC

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: همچنن مشخص شده مامور کنترل CTC شاهرود هیچ عمدی نداشته و اقدام مجرمانه نکرده بلکه خطای کاری رخ داده است. عملکرد مامور تعویض در مشهد نیز بررسی و مشخص شد که بین CTC و مرکز کنترل ترافیک هنوز هماهنگی نیست. تاکید شد که متصدی CTC مجاز به صدور مجوز نیست و باید از رده بالاتر کسب تکلیف کند.

سرعت قطار بیش از حدمجاز بود

وی افزود: از سوی دیگر تاکید شده است که وقتی کنترل قطار دستی می شود حداکثر سرعت قطار باید 30 کیلومتر در ساعت می شد اما 130 کیلومتر حرکت کرده است. با این حال حرکت قطار به صورت دستی در ایران بسیار کم اتفاق می افتد همچنین مشخص که حادثه در قوسی مسیر اتفاق افتاده که اگر در مسیر صاف به وجود می آمد لوکوموتیوران ها می توانستند یکدیگر را ببینند.

این نماینده که مامور دوم به دلیل تاخیر اطلاعات کامل در خصوص قطارها داشته و بی اطلاع از نقص در تمرز هدایت را بر عهده گرفته است، گفت: همچنین بخشنامه ای در خصوص روش هماهنگی صادر شده بود که اجرایی نشده و مامور باید از مرکز کنترل ترافیک دستور می گرفته اما بدون کسب تکلیف از مرکز ترافیک لوکوموتیوران را هدایت کرده است.

ساخت مدارک جعلی بعد از حادثه

جعفرزاده در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، تاکید کرد: براساس گفته های ترکان مشخص شد مدارک جعلی بعد از حادثه ساخته شده است از جمله دو تلفنگرام ها، این دو تلفنگرام ها بعد از حادثه و تقلبی است که جای تاسف دارد.

وی ادامه داد: همچنین مشخص شده در در 18 ماه گذشته سیستم 4 هزار خطا داشته است به عبارتی روزی هفت خطا سیستم CTCمی دهد بنابراین یا این سیستم مناسب ایران نیست یا آموزش ضمن خدمت به ماموران داده نمی شود و آنها با همان اطلاعات و آموزشها دستی سیستم جدید را کنترل می کنند.

این نماینده با تاکید بر اینکه فرسودگی قطار عامل حادثه نبوده است، گفت: مرکز کنترل ترافیک و مامور CTC مقصر هستند از سوی دیگر با وجود اینکه در سیستم CTC همه مسائل اکترونیکی است اما ثبت وقایع دستی صورت می گیرد که ظاهرا همین امر ضعف سیستم است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین مشخص شد سیستم کد گذاری در قطارها غلط و بی اثر است و باید این سیستم تغییر کند.

300/302

کد خبر: 709510

وب گردی

وب گردی