ساخت بیمارستان و همکاریهای دارویی و تحقیقاتی از زمینه های همکاری های ایران و سوئد

گابریل ویک استورم، وزیر بهداشت عمومی و ورزش پادشاهی سوئد صبح امروز با وزیر بهداشت کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید حسن هاشمی در این دیدار با اشاره به ملاقات نخست وزیر سوئد و رئیس جمهور ایران در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و نیز دیدار خود با وزیر بهداشت و ورزش سوئد در حاشیه برگزاری اجلاس سازمان جهانی بهداشت در ژنو بر اراده مقامات سیاسی دو کشور برای گسترش روابط تجاری و سیاسی اشاره کرد و گفت: سوئد کشوری است که از نظر خدمات حوزه سلامت و حمایت از هزینه های درمانی مردم یک الگو است و وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی و بیمه ها می توانند از تجارب و دستاوردهای نظام سلامت سوئد بهره مند شوند.

دکتر هاشمی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در دولت دکتر روحانی گفت: اجرای این طرح را از حدود سه سال پیش شروع کردیم که مورد استقبال مردم و نمایندگان مردم واقع شده است بنابر این با توجه به تجربه ای که کشور سوئد و شرکت های مهم مرتبط با خدمات سلامت در این حوزه دارند می توان در راستای تقویت این طرح روابط مستحکمی با شرکت های خصوصی ایران و سوئد داشته باشیم.

دکتر هاشمی با بیان این که در حوزه دارویی حدود ۹۵ درصد داروها در ایران تولید می شوند، افزود: 50 درصد مواد اولیه دارویی تولید داخل هستند و مابقی وارد می شود و البته برخی از تولیدات دارویی مان را نیز به خارج صادر می کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اشتراکات فرهنگی کشورمان با کشورهای منطقه گفت: 400میلیون نفر در منطقه از محصولات ما استفاده می کنند و در این راستا نیز می توانیم با کشور سوئد ارتباطاتی داشته باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به این که موظف هستیم ظرف 10 سال نزدیک به 100 هزار تخت بیمارستانی را در کشور تجهیز و راه اندازی کنیم، افزود: می توانیم در ساخت بیمارستان و تجهیز و راه اندازی آن نیز با کشور سوئد همکاری مشترک داشته باشیم.

دکتر هاشمی در زمینه نظام مراقبت های بهداشتی اولیه هم افزود: در این خصوص برای ۲۳ میلیون نفر ایرانی پزشک خانواده داریم و برای جمعیت هشتاد میلیون نفری به ازای هر ۳ هزار نفر یک مراقب سلامت داریم و برای 50 میلیون نفر نیز پرونده سلامت ایجاد شده است .

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به این که یک درصد از سوئدی ها ایرانی هستند که بیش از ۴ نسل در سوئد متولد شده اند، مشکلات بهداشتی مشترک را یکی از زمینه های همکاریهای دو کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد دو کشور بتوانند در زمینه های تحقیقاتی و اجرای کوهورت نیز همکاری کنند.

گفتی است : در پایان این دیدار دو تفاهم نامه در زمینه همکاریهای دارویی و خدمات بهداشتی، تحقیقات و نوآوری بین وزرای بهداشت دو کشور امضا شد.

700/701

کد خبر: 709679

وب گردی

وب گردی