امیری: نقض برجام آمریکا را در جهان بی اعتبار می کند

معاون رییس جمهوری در امور مجلس می گوید: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یک سند حقوقی و بین المللی است و نقض آن توسط آمریکا، این کشور را نزد جامعه جهانی بی اعتبار می کند.

به گزارش ایسکانیوز، حسینعلی امیری در واکنش به مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد تمدید قانون تحریم های ایران (ایسا)، اظهارداشت: از آنجا که دولت از ابتدا به رفتارهای آمریکا اعتماد نداشته، تحرکات هیات حاکمه این کشور اعم از دولت و کنگره را در قبال جمهوری اسلامی ایران بدقت رصد می کند و پیش بینی های لازم را برای مواجهه با بدعهدی های واشنگتن انجام داده است.

وی تاکید کرد: از نظر حقوقی برجام یک سند حقوقی چند جانبه است که با تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد به یک سند بین المللی تبدیل شده است. علاوه بر ایران و آمریکا، اتحادیه اروپا، چین و روسیه نیز از طرف های اصلی این سند حقوقی بین المللی هستند.
' درباره اینکه برجام یک سند دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست در بین اکثر حقوقدانان و سیاستمداران جهان اجماع وجود دارد، چرا که این توافق بین ایران و 1+5 و اتحادیه اروپا حاصل شده و شورای امنیت نیز در قطعنامه شماره 2231 خود این موضوع را تایید کرده است.'
معاون رییس جمهوری در امور مجلس به ضرورت واکنش قاطع و کارشناسی کشورمان به اقدامات اخیر آمریکا اشاره کرد و گفت: قاعدتا باید اتحادیه اروپا، چین و روسیه و حتی سازمان ملل متحد به عنوان تصویب و تایید کننده برجام نیز واکنش قاطعی را در قبال کارشکنی ها و بدعهدی های آمریکا نشان دهند.
امیری افزود: نقض برجام توسط آمریکا، علاوه بر بی اعتبار کردن خود در عرصه بین المللی، به اعتبار و حیثیت اتحادیه اروپا، چین و روسیه نیز که برجام را تایید کرده اند، لطمه می زند و مطمئنا هیچ کس حاضر نیست این موضوع را تحمل کند.
وی اضافه کرد: از نظر حقوقی و کارشناسی حداقل واکنش علیه نقض برجام در عرصه بین المللی، اعتراض همه طرف های دخیل در برنامه جامع اقدام مشترک به آمریکا است تا دولتمردان و قانونگذاران این کشور را وادار کند که به تعهدات بین المللی خود پایبند باشند.
معاون پارلمانی رییس جمهوری اظهارداشت: مصوبه اخیر کنگره آمریکا، باید فرآیندهایی را طی کند که از جمله آنها امضا و یا وتوی رئیس جمهوری آن کشور است ولی در هر صورت این موضوعات مربوط به خود آمریکا است و مهم برای ما این است که دولتمردان آمریکا از هرحزبی که باشند برای پا بر جا ماندن برجام باید از هرگونه اقدامی که ناقض آن باشد، پرهیز کنند.
امیری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با قدرت گزینه های مختلفی را که برای تامین منافع ملی خود در چنین شرایطی در نظر گرفته است، اجرا می کند و مطمئنا در این فرآیند این آمریکا است که بیشترین ضرر را متحمل خواهد شد.
وی گفت: هر اتفاقی برای برجام بیفتد، رژیم تحریم ها فروپاشیده و قابل بازگشت نمی باشد و آمریکا هیچ گونه اعتباری برای ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران نخواهد داشت.
معاون پارلمانی رییس جمهوری در مورد طرح های مختلفی که در روزهای اخیر از سوی نمایندگان مجلس برای مقابله با اقدامات آمریکا مطرح شده است، اظهارداشت: دولت و مجلس در برخورد با عهد شکنی های آمریکا متحد و هم نظر هستند و پس از بررسی های دقیق جنبه های مختلف رفتارهای آمریکا، تصمیمات لازم را در برخورد با آمریکا اتخاذ خواهند کرد.
مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا هفته گذشته قانون تحریم های ایران (ایسا) را که در پایان ماه دسامبر(10 دی) پایان می یافت، به مدت 10 سال دیگر تمدید کردند. این مصوبه اکنون در انتظار امضای باراک اوباما است.
اکثر مقامات و کارشناسان داخلی و بین المللی با اشاره به بندهای مختلف برجام این مصوبه را ناقض آن خواندند و جمهوری اسلامی ایران نیز بر واکنش قاطع در صورت اجرایی شدن این مصوبه تاکید کرده است.
امیری افزود: دیپلمات های ما از ابتدا هم با مدنظر قرار دادن رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید به آمریکا اعتماد کرد، وارد مذاکرات شدند و به همین دلیل اکنون هم ضمن اجرای تعهدات خود آمادگی لازم در زمینه های فنی، حقوقی و سیاسی برای مقابله با بدعهدی های آمریکا را داریم.

302/300

کد خبر: 709701

وب گردی

وب گردی