همایش نماز و کاهش آسیب های اجتماعی با حضور بهروز میرزا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ، و تنی چند از مسئولان و معاونین واحد کرج و با شرکت کارکنان ، استادان و دانشجویان علاقمند در سالن اجتماعات شهید مفتح این واحد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، بهروز میرزا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز میزبانی دانشگاه آزاد در بخش علمی بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که 18 آذرماه سال جاری در استان البرز برگزار می گردد را مایه افتخار این دانشگاه برشمرد.

در این همایش ابتدا بهروز میرزا ضمن عرض خیرمقدم به حاضران، میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در بخش علمی بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که 18 آذرماه سال جاری در استان البرز برگزار می گردد را مایه افتخار این واحد بزرگ دانشگاهی برشمرد و ابراز امیدواری کرد با برگزاری مناسب و در شان مرتبه نماز ، پیامدهای اجتماعی و علمی مناسبی نیز نصیب جامعه اسلامی بویژه دانشگاهیان و قشر دانشجو و جوان مملکت گردد و شاهد نهادینه شدن فرهنگ نماز و اقامه نماز در آموزش عالی کشور باشیم.

وی با تاکید بر اینکه زیباترین نوع پرستش و عبادت، نماز است گفت:«کم هزینه ترین و اثربخش ترین روش برای کاهش و پیشگیری معضلات و آسیب های اجتماعی نماز است».

میرزا با اشاره به مشکلاتی که در جامعه کنونی وجود دارد از قبیل میزان طلاق، اعتیاد، ناهنجاری های اجتماعی، آسیب های فضاهای مجازی و ... تصریح کرد: «این مشکلات باید آسیب شناسی شده و با بهره گیری از حضور اندیشمندانی که در دانشگاه ها وجود دارند در ارائه مقالات، برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای علمی پیرامون معنویات و نماز بتوانیم مثمر ثمر واقع شویم».

آیت الله رزاقی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز نیز ضمن ابراز خوشحالی به مناسبت احیاء نماز و اقامه آن در جمع فرهیخته دانشگاهی گفت:« طبق فرمایشات حضرت علی(ع) یکی از مهمترین و آخرین سفارشات حضرت رسول اکرم (ص) به ایشان نماز بوده است و سه مرتبه فرموده اند الصلاه الصلاه الصلاه و سفارش فرمودند مراقب نماز باشید و با مردم مراعات کنید و این نماز می تواند همان مراعات با مردم باشد».

وی افزود:« هرجا که چراغ نماز روشن باشد در آنجا تخلفات آن صنف و قشر از بین خواهد رفت همانطور که حضرت امام فرمودند اگر به زندان ها سر بزنید کسانی که مرتکب جرم شده اند بیشتر کسانی هستند که به نماز بی توجه بودند و آن را درست نمی خواندند و یا همان کسانی هستند که ایاک نعبد و ایاک نستعین می گویند اما متوجه معنا و مفهوم آن نیستند».

آیت الله رزاقی در بخش دیگری از سخنانش به شرایط برپایی نماز صحیح اعم از غصبی نبودن و ... اشاره کرد و افزود:«اگر حتی آبی که با آن وضو می گیرند غصبی باشد آن نماز باطل است».

وی ادامه داد:«در اسلام تلاش بر این است که معاش و معاد در کنار هم باشند و نماز یکی از مسائلی است که برای انسان انضباط مالی به همراه می آورد چرا که انسان مراقب آلوده نشدن اموالش به حرام خواهد بود».

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز افزود:« در دانشگاه آزاد اسلامی چهره های درخشانی داریم که می بایست به علم آنها بها دهیم و این جزء مسائل مطرح در اسلام است که به فرموده پیامبر اکرم(ص) به هرکسی به اندازه معرفتش بها دهید؛ که متاسفانه این امر در غرب بیشتر اجرا می شود و اگر یک نفر اکتشاف یا اختراعی کند به او بها می دهند و تشویق می کنند و او را به سمت جلو سوق می دهند».

وی ادامه داد:« تنهی عن الفحشا و المنکر در نماز فرادا نمایان نمی شود چون نماز فرادا به اندازه خودش برد دارد بلکه حتما در نماز های جماعت و در مسجد محقق می شود ».

او ضمن تاکید بر روایاتی که بر پاکسازی جامعه از آلودگی ها از هر نوع و صنف بوسیله نماز ، گفت:« نماز می تواند به صورت مسالمت آمیز و خودکار بسیاری از نواقص در جامعه را از بین ببرد و با توجه به مسجد و روحانیون و فضای مناسبی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج وجود دارد انشاءا... همه ما بتوانیم سرمایه نماز را بیش از پیش در این محیط معنوی دریابیم و از آثار و برکات آن بهره مند شویم».

حجت الاسلام موسوی رئیس ستاد اقامه نماز استان البرز نیز ضمن تشکر از دکتر میرزا و سایر مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ابراز امیدواری کرد این گونه همایش ها و نیز اجلاس سراسری نماز که در 18 آذرماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار خواهد شد خروجی خوب و مناسبی برای جامعه داشته باشد.

وی با اشاره به موقعیت استان البرز در نزدیکی با استان تهران ، به معضلات اجتماعی همچون حضور زندان ها ، حاشیه نشینان ، تعدد حضور فرهنگ های مختلف و ... ابراز امیدواری کرد که با بررسی بیشتر آثار نماز در کاهش آسیب های اجتماعی و رفع معضلات فرهنگی و اجتماعی در استان صورت بگیرد».

موسوی با اشاره به برگزاری مسابقات و اقدامات فرهنگی و معنوی و همچنین حضور چشمگیر جمعیت نمازگزار دانشگاهی در مسجد پیامبر اعظم(ص) واحد کرج تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج هرساله در برگزاری این گونه همایش ها پیشقدم بوده است و جزء دستگاه های برتر در اقامه نماز است.

وی افزود : امیدوارم باقیات و صالحات برای همه این عزیزان خواهد بود.»

در پایان این مراسم در بخش اساتید از زهرا عباسپور و حمیده شیخ زین الدین، دکتر معصومه ژیان باقری و دکتر منصوره ساسانی پور به عنوان نفرات اول تا سوم، در بخش دانشجویان از فاطمه حسینی حسین آباد، رضوان قوامی و حمیدرضا جاویدان داروگر رتبه اول تا سوم تقدیر شد.

همچنین از کتاب خاطرات نماز، که حاوی مجموعه خاطراتی در ارتباط با نماز و نقشی که نماز در بهبود سلامت جامعه دارد و نیز احادیث و شعرهایی در همین خصوص است، رونمایی شد.

205/200

کد خبر: 709716

وب گردی

وب گردی