ایران به تعهداتش در زمینه پسماندهای خطرناک مقید بوده است

دبیرکل کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام، گفت: ایران به تعهداتش در زمینه کنوانسیون های بازل بوده و می دانیم که این کار راحتی نبوده است.

به گزارش ایسکانیوز پایت دبیرکل کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام در مراسم امضای سند چارچوبی توافقنامه و تمدید استقرار مرکز منطقه ای کنوانسیون بازل در تهران بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه کنوانسیون بازل، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس ارزیابی شخصی من با کنوانسیون بسیار خوب همکاری می کند و به تعهدات خود به کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام مقید است.

وی افزود: می دانم این همکاری و التزام راحت نبوده و باید تبریک بگویم که مرکز منطقه ای کنوانسیون بازل توانسته از خود اثری مستقیم به جا بگذارد که این اثر فقط به محیط زیست محدود نیست و به سلامت انسان ها گسترش پیدا می کند و امید داریم که بتوانیم در این مسیر ادامه دهیم.

پایت ادامه داد: با امضای سند چارچوبی امروز با دو بحث اساسی مواجه ایم، نخست آنکه فعالیت بخش های اقتصادی در کشورهای منطقه غرب آسیا رو به افزایش است و بنابراین تلاش برای مدیریت یکپارچه انواع مواد خطرناک شیمیایی از اهمیت خاصی برخوردار است. دوم آنکه کنوانسیون بازل به واسطه ملزومات خود در شیوه های نقل و انتقال و دفن پسماندهای خطرناک از ویژگی چند وجهی برخوردار است و علاوه بر محیط زیست سلامتی شهروندان را هم مورد توجه قرار می دهد.

دبیر کل کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام افزود: امیدواریم تداوم اجرای مطلوب این موضوع از طریق سرمایه گذاری بخش های اقتصادی که تولیدکننده مواد خطرناک هستند، به دنبال داشته باشد.

پایت تاکید کرد: مایلم تاکید کنم که این مرکز باید فراتر از چارچوب های کنوانسیون های بازل فعالیت هایش را بسط دهد و ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی ایران که به کنوانسیون میناماتا مربوط به جیوه پیوسته امیدوارم این مرکز بتواند در همه این کنوانسیون ها تنها به بحث پسماندها محدود نماند و همه مباحث دیگر پیش بینی شده در اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار را هم مدنظر قرار دهد زیرا وقتی می گوییم پسماند ممکن است مردم فکر کنند مسئله ما نیست در حالی که هدف ما ورود و مشارکت همه بخش هاست و امیدواریم سند امروز بتواند فصل جدیدی را در این زمینه بگشاید.

منبع:مهر

706/700

کد خبر: 709761

وب گردی

وب گردی