هر دو دقیقه یک نوجوان 15 تا 19 ساله در جهان به ویروس HIV مبتلا می‌شود

کریستین ویگاند معاون دفتر نمایندگی صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز 2016 با بیان این که "هر دو دقیقه یک نوجوان 15 تا 19 ساله در جهان به ویروس HIV  مبتلا می‌شود"، تاکید کرد: پایان بخشیدن به ایدز بدون پاسخ به نیازهای نوجوانان و کودکان انجام پذیر نیست.

به گزارش ایسکانیوز، کریستین ویگاند در این پیام اشاره کرد: در سال 2016 وزارت بهداشت و یونیسف با همکاری هم مراکز «آل – این» را با عنوان باشگاه‌های سلامت و مشاوره نوجوانان و جوانان براساس طرح جهانی «آل – این» برای پاسخگویی به نوجوانان در زمینه مسائل مرتبط با اچ آی وی در ایران افتتاح کردند. این مراکز براساس نیازهای خاص نوجوانان برای دسترسی به این گروه سنی طراحی شده‌اند و قصد دارند تا در راستای تسریع تلاش‌های جهانی، همه‌گیری ایدز را تا سال 2030 پایان بخشند.

متن کامل معاون دفتر نمایندگی صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران به مناسبت روز جهانی ایدز به شرح زیر است:

باعث افتخار من است که امروز در جمع شما حاضر باشم و در همایشی که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی ایدز برگزار شده است صحبت کنم و بر تلاش و تعهد مشترکمان برای داشتن نسلی عاری از اچ آی وی تاکید نمایم.

در روز اول دسامبر سال 2016 مصادف با روز جهانی ایدز، دفتر جهانی یونیسف گزارشی را با عنوان «برای هر کودک، پایان ایدز: هفتمین گزارش ارزیابی وضعیت کودکان و ایدز » منتشر کرد. این گزارش عزم همگان را برای انجام پیشرفت‌های اساسی در پیشگیری، درمان و مراقبت از کودکان و نوجوانان می‌طلبد و خطر کاهش توجه و بودجه نسبت به اچ آی وی / ایدز را یادآور می‌شود.

اجازه می‌خواهم تا گزیده‌ای از یافته‌های هشدارآمیز این گزارش را برای شما بازگو نمایم. یافته‌هایی که همه‌ی ما را ملزم می‌کند تا به سرعت و مقتدرانه برای پایان دادن به همه‌گیری ایدز اقدام نماییم؛ به ویژه همه‌گیری ایدز در میان رده سنی کودکان و نوجوانان که تاحد زیادی از پیشرفت‌های این حوزه عقب مانده‌اند.

در سطح جهانی، یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌هایی که با بالاترین میزان خطر مرگ و میر به دلیل اچ آی وی رو به رو هستند، کودکان صفر تا 4 ساله‌اند. تشخیص و درمان در این کودکان یا خیلی دیر صورت می‌گیرد، یا هرگز تشخیصی صورت نمی‌گیرد. در صورت عدم درمان به موقع، نیمی از کودکانی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند تا سن دو سالگی میمیرند. باعث خرسندی است که پیشرفت‌های چشمگیری برای جلوگیری از انتقال ویروس اچ آی وی از مادر به فرزند در جهان انجام گرفته است. بین سال‌های 2000 تا 2015 از 1.6 میلیون مورد انتقال مادر به فرزند به موقع جلوگیری شد.

با وجود موفقیت‌های به دست آمده برای جلوگیری از همه‌گیری ایدز در میان گروه‌های جمعیتی مختلف در سطح جهان، پیشرفت‌ها برای کاهش ابتلای افراد جدید به اچ آی وی در میان نوجوانان محدود بوده است و سطح دانش آنها نسبت به این بیماری در دهه اخیر افزایشی نداشته است. تا پایان سال 2015، در جهان حدود 2 میلیون نوجوان در گروه سنی 10 تا 19 سال با اچ آی وی زندگی می‌کردند؛ این یعنی افزایشی 28 درصدی از سال 2005 آمار و ارقام نشان می‌دهد که هر دو دقیقه، تکرار می‌کنم، "هر دو دقیقه یک نوجوان 15 تا 19 ساله در جهان به این ویروس مبتلا می‌شود".

در جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت قدم‌های محکم و استواری را برای جلوگیری از شیوع اچ آی وی/ ایدز در میان کودکان و نوجوانان در راستای تعهدات جهانی‌اش به اهداف توسعه هزاره و در حال حاضر آرمان‌های توسعه پایدار، به خصوص آرمان شماره 3 درباره سلامت و رفاه برداشته است. بیش از یک دهه است که دفتر یونیسف از تلاش‌های وزارت بهداشت در حوزه برنامه‌های پیشگیری از ایدز در میان کودکان و نوجوانان پشتیبانی می‌کند و هم اکنون آماده است تا این همکاری‌ها را تقویت کرده و در چارچوب برنامه جدید مشترک کشوری برای سال‌های 2017 تا 2021 همکاری‌هایش را با این وزارتخانه در حوزه اچ آی وی و کودکان ادامه دهد.

یونیسف حمایت خود را از برنامه وزارت بهداشت برای پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به فرزند ادامه خواهد داد، موضوعی که در راستای سند تحول سلامت و اولویتی در برنامه ملی راهبردی ایران است. در سال 2016 وزارت بهداشت و یونیسف با همکاری هم مراکز «آل – این» را با عنوان باشگاه‌های سلامت و مشاوره نوجوانان و جوانان براساس طرح جهانی «آل – این» برای پاسخگویی به نوجوانان در زمینه مسائل مرتبط با اچ آی وی در ایران افتتاح کردند. این مراکز براساس نیازهای خاص نوجوانان برای دسترسی به این گروه سنی طراحی شده‌اند و قصد دارند تا در راستای تسریع تلاش‌های جهانی، همه‌گیری ایدز را تا سال 2030 پایان بخشند.

در حال حاضر، 5 باشگاه سلامت و مشاوره نوجوانان و جوانان در تهران، شیراز، اهواز و کرمانشاه هر روز پذیرای نوجوانان و جوانانی هستند که به این مرکز مراجعه می‌کنند. آنها در این مراکز خدمات مشاوره دریافت می‌کنند؛ درباره رفتارهای پرخطر مطلع می‌شوند و آگاهیشان در حوزه‌ی ابتلا به اچ آی وی از راه آموزش و فعالیت‌های تفریحی افزایش می‌یابد. در واقع خود نوجوانان و جوانان در روند تاسیس و طراحی این مراکز مشارکت کردند و نیازها و ویژگی‌های خاص شخصیتی‌شان در طراحی مرکز مورد تحلیل قرار گرفت. بسیار خرسندم که خود نوجوانان بخشی از این حرکتب رای پایان بخشیدن به همه‌گیری ایدز شده‌اند.

ما نیاز داریم تا با همکاری یکدیگر به نوجوانان و جوانان دسترسی پیدا کنیم و به آنها کمک کنیم تا سالم و ایمن بمانند. یکی از گروه‌های تاثیرگذار جامعه برای دسترسی به جوانان و افزایش آگاهی آنان از پدیده‌ها، افراد مشهور و نام آوران جامعه هستند. در اینجا می‌خواهم از سفیر حسن نیت یونیسف در ایران خانم مهتاب کرامتی که سهم به سزایی در حمایت از برنامه‌های پیشگیری از اچ آی وی در میان جوانان و نوجوانان دارد و همیشه همراه ما بوده است تشکر ویژه‌ای نمایم. همچنین مایلم از آقای علی کریمی فوتبالیست محبوب ایرانی که امروز در جمع ما حاضر شدند تا حمایت خودشان را از برنامه پیشگیری اچ آی وی نشان دهند سپاسگزارم.

این دقیقا همان کاری است که ما نیاز داریم انجام دهیم . دست در دست هم دهیم و تعهدمان را بار دیگر برای پیشگیری از اچ آی وی تجدید نماییم. پیمان نسلی عاری از اچ آی وی پیمانی است که باید به آن متعهد بمانیم. اما پایان بخشیدن به ایدز بدون پاسخ به نیازهای نوجوانان و کودکان انجام پذیر نیست.

700/701

کد خبر: 709762

وب گردی

وب گردی