جهان متعهد به پایان بخشیدن همه‌گیری ایدز تا سال 2030

میشل سیدیبه مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز و معاون دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی ایدز 2016 پیامی صادر کرد.

به گزارش ایسکانیوز، میشل سیدیبه در این پیام با تاکید بر این که جهان متعهد به پایان بخشیدن همه‌گیری ایدز تا سال 2030 را در قالب اهداف توسعه پایدار اعلام کرده است ، تصریح کرد: اگر دنیا می‌خواهد به اهداف 2030 دست یابد، باید موضوع ایدز را از حالت انزوا به سرعت خارج کند.

متن کامل مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز و معاون دبیرکل سازمان ملل متحد به شرح زیر است:

امروز روز جهانی ایدز را با اعلام همبستگی با 78 میلیون انسانی که تا به امروز به ویروس اچ آی وی مبتلا شده و با به یاد آوردن خاطره 35 میلیون نفری که جان خود را در اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز باخته‌اند، گرامی می‌داریم.

جهان تعهد خود نسبت به پایان بخشیدن همه‌گیری ایدز تا سال 2030 را در قالب اهداف توسعه پایدار اعلام کرده است. ما شاهد شتاب روزافزون کشورها در پاسخ به این همه‌گیری هستیم. بیش از 18 میلیون انسان در حال حاضر تحت درمان حیات‌بخش با داروهای ضد اچ آی وی بوده و کشورهای زیادی در مسیر حذف تقریباً کامل انتقال اچ آی وی از مادر به کودک هستند.

ما در نبرد خود در برابر همه‌گیری ایدز در حال پیروز شدن هستیم ولی این پیشرفت در همه جا دیده نمی‌شود. موارد جدید عفونت اج آی وی در میان بزرگسالان رو به کاهش نبوده و به خصوص زنان جوان در معرض خطری مضاعف برای ابتلا به اچ آی وی هستند.

ما می‌دانیم که برای دختران ساکن در آفریقای جنوب صحرا، گذار به سن بزرگسالی دورانی بس خطرناک است. زنان جوان با چالش‌های بسیار مواجه‌اند. در ارتباط با اچ آی وی بیماری‌های همزمان در میان افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند، مانند سل، سرطان دهانه رحم و هپاتیت‌های ب و ث ، احتمال دستیابی به هدف کاهش تعداد مرگ‌های ناشی از ایدز به زیر 500 هزار مورد تا سال 2020 را به طور جدی تهدید می‌کند. بیماری سل به تنهایی مسئول یک سوم مرگ‌های ناشی از ایدز در سال 2015 بوده و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در میان زنانی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند، چهار تا پنج برابر بیشتر است. اگر دنیا می‌خواهد به اهداف 2020 دست یابد، باید موضوع ایدز را از حالت انزوا به سرعت خارج کند.

با دسترسی به درمان، افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند از عمر طولانی‌تری بهره‌مند شده‌اند. سرمایه‌گذاری روی درمان اچ‌آی وی جواب داده ولی افراد با سنین بیشتر از 50 سال که با اچ آی وی زندگی می‌کنند، شامل کسانی که تحت درمان ضد اچ آی وی هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با سن هستند، که خود روی روند پیشرفت بیماری اچ آی وی تاثیر منفی می‌گذارد.

صرف نظر از موقعیت فردی، ما همگی نیازمند اطلاعات و وسایلی هستیم که ما را در برابر اچ ‌آی وی محافظت و دسترسی‌مان به داروهای ضد اچ آی وی را در صورت نیاز میسر کند. بسیاری از پیچیدگی‌های اچ‌ آی وی را می‌توان با رویکردی که نیازهای هر فرد را در مراحل مختلف چرخه زندگی پاسخ می‌دهد، حل کرد. مخاطرات و چالش‌هایی که افراد با آن روبرو هستند در طول زندگی‌شان تغییر می‌کند و این نشانگر نیاز ما به تطبیق راهبردهای پیشگیری و درمان اچ‌ آی وی در مراحل مختلف زندگی از تولد تا کهنسالی است.

موفقیت‌هایی که تا به حال به دست آورده‌ایم ما را به آینده امیدوار می‌کند ولی نگاه ما به جلو نباید همراه با خوشنودی بیش از حد باشد. ایدز به پایان نرسیده هرچند که می‌تواند برسد. چالش‌های اساسی اجرایی، مالی و سیاسی کماکان موجود است، اما اینها نباید ما را باز دارند. اینک وقت حرکت دست جمعی ما رو به جلو است تا همه کودکان زندگی خود را عاری از اچ آی وی شروع کنند، جوانان و بزرگسالان در شرایط عاری از اچ‌آی وی به رشد و زندگی ادامه دهند و دسترسی به درمان ضد اچ‌آی وی هر روز بیشتر شود تا همه ما در شرایطی عاری از اچ آی وی زندگی کنیم.

700/701

کد خبر: 709766

وب گردی

وب گردی