برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در وین

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است برای دومین بار کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای را با محوریت تعهدات و اقدامات در این زمینه در هفته جاری در وین برگزار کند. رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این کنفرانس شرکت خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، جلوگیری از دزدی مواد هسته‌ای، حملات و خرابکاری‌های هسته‌ای چالشی است که دولت‌ها، اپراتورها و مسوولان هسته‌ای در سراسر جهان به طور روزافزون با آن مواجه‌اند. تروریسم یک تهدید واقعی در جهان است که می‌تواند بر امنیت هسته‌ای تاثیرگذار باشد.

بنابراین، فرهنگ امنیت هسته‌ای به ویژگی‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای افراد، سازمان‌ها و موسساتی که امنیت هسته‌ای را برقرار و از آن حمایت می‌کنند، باز می‌گردد. این مساله به معنی اهمیت نقش عوامل انسانی در امنیت هسته‌ای است.

سازمان‌ها موظفند که یک سیاست امنیت هسته‌ای، یک سیستم مدیریت موثر و تکنیک‌های آموزشی منظم و حساس برای کارکنان خود داشته باشند تا بتوانند خطرات علیه امنیت هسته‌ای را درک کنند. از این رو، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو پیشنهاد و کمک و حمایت در زمینه امنیت هسته‌ای داده است و در حال حاضر راهنمایی‌هایی را برای فرهنگ امنیت هسته‌ای و حفظ و توسعه آن در کشورها و سازمان‌های مسوول امنیت هسته‌ای ارائه می‌کند.

پس از برگزاری موفقیت‌آمیز اولین کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در ژوییه ۲۰۱۳ با هدف افزایش تلاش‌های جهانی در این زمینه، ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد برای دومین‌بار کنفرانس امنیت هسته‌ای را با عنوان تعهدات و اقدامات در مقر این سازمان در وین پایتخت اتریش برگزار کند که از پنج دسامبر (دوشنبه) تا نهم دسامبر (جمعه) به طول خواهد انجامید.

این کنفرانس در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۳۰۰ شرکت کننده رسمی از ۱۲۵ کشور عضو را به خود جلب کرد که ۳۴ تای آن در سطح وزیر و ۲۱ کشور در سطح سازمان‌های میان دولتی یا غیردولتی حضور داشتند.

اعلامیه وزیران در کنفرانس سال ۲۰۱۳ از آژانس خواست تا هر سه سال یک‌بار کنفرانس‌هایی بین‌المللی را در زمینه امنیت هسته‌ای برگزار کند. به طور مشابه، یک قطعنامه نیز در پنجاه و نهمین نشست کنفرانس عمومی آژانس در سپتامبر ۲۰۱۵ به تصویب رسید که در آن از دبیرخانه خواسته شده است که هر سه سال یک‌بار این کنفرانس‌ها را برگزار کند و تمام کشورها را ترغیب کرده است که در سطوج بالا در این کنفرانس‌ها شرکت کنند. از این رو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد که در کنفرانس ۲۰۱۶ نیز بخشی را در سطح وزیران با حضور سیاست‌گذاران و کارشناسان فنی و حقوقی برگزار کند.

کنفرانس سال ۲۰۱۶ بر دو بخش متمرکز است:

بخش وزیران که به وزیران شرکت کننده این فرصت را می‌دهد تا درباره دستاوردها، تعهدات و اقدامات انجام شده سخنرانی و یک اعلامیه وزیران تهیه کنند. این بخش در روز اول کنفرانس برگزار می‌شود.

بخش مربوط به برنامه فنی و علمی که شامل مباحث سطح بالا درباره شش موضوع گسترده متمرکز بر امنیت هسته‌ای و برگزاری هم‌زمان جلسات فنی در خصوص مسائل فنی، حقوقی و نظارتی با محوریت امنیت هسته‌ای است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از حوادث تاسف‌بار سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا، اولین طرح اقدام جامع را برای محافظت در برابر تروریسم هسته‌ای در شورای حکام در مارس ۲۰۰۲ تنظیم و تصویب کرد. پس از آن سه طرح امنیت هسته‌ای دیگر در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ به تصویب رسید.

اصلی‌ترین هدف طرح امنیت هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ را پوشش می‌دهد، کمک به تلاش‌های جهانی برای دستیابی به امنیت موثر در هر جایی است که در آن مواد هسته‌ای و رادیواکتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمک به ذخیره و یا انتقال امکانات مرتبط با حمایت دولت‌ها و به درخواست آن‌ها است تا بتوانند مسوولیت‌های ملی و تعهدات بین‌المللی‌شان را برای کاهش خطرات و پاسخ‌دهی مناسب به تهدیدات اجرا کنند.

این کنفرانس برای جذب نمایندگان جامعه مدنی و صنعت شامل سازمان‌های غیردولتی و موسسات دانشگاهی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این در این کنفرانس پنج روزه قرار است درباره ابزارهای قانونی بین‌المللی برای امنیت هسته‌ای و اجرایی کردن این ابزارهای الزام‌آور، نهادها و نوآوری‌های بین‌المللی برای امنیت هسته‌ای و نقش آژانس در همکاری‌های بین‌المللی، تاسیسات هسته‌ای و مواد هسته‌ای، مواد رادیواکتیو و تاسیسات مربوطه، مواد هسته‌ای و دیگر مواد رادیواکتیوی خارج از کنترل‌های نظارتی و رژیم‌های امنیت هسته‌ای ملی، شامل رویکردهای کنونی و تمایلات در حال ظهور بحث و گفت‌وگو شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با همکاری پلیس اروپا، اتحادیه اروپا، سازمان نوآوری‌های جهانی برای مقابله با تروریسم هسته‌ای موسسه مدیریت مواد هسته‌ای، دفتر امور خلع سلاح سازمان ملل، دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، کمیته ۱۵۴۰ شورای امنیت سازمان ملل و چند نهاد بین‌المللی دیگر این کنفرانس را برگزار خواهد کرد.

302/300

کد خبر: 709823

وب گردی

وب گردی