نخستین دوره جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار می شود

نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی از 19 تا 24 آذرماه در سه بخش تکنوازی، ساز و آواز و گروه نوازی در تالار رودکی به روی صحنه می رود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی، نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی که از جمعه 19 آذر ماه تا چهارشنبه 23 آذرماه فعالیت خود را در تالار رودکی تهران آغاز می کند، قرار است محملی باشد برای گردهمایی نسل میانی موسیقی کلاسیک ایرانی کشورمان. این رویداد به گفته دبیر جشنواره از دوره آینده بخش رقابتی هم خواهد داشت که می تواند به رشد و اعتلای موسیقی کلاسیک ایرانی کمک کند.

نشست رسانه ای این جشنواره یکشنبه ۱۴ آذر با حضور امیر مردانه دبیر جشنواره و وصال عرب زاده و امیر شریفی اعضای شورای سیاستگذاری و هنری جشنواره در تالار وحدت برگزار شد تا برنامه های جشنواره تشریح شده و همچنین به سوالات رسانه ها درباره این جشنواره که در آستانه نخستین دوره برگزاری اش قرار دارد، پاسخ داده شود.

شریفی در ابتدای نشست به انگیزه های مختلفی که موجب برگزاری جشنواره شده اشاره کرد و گفت: اردیبهشت امسال با آقای عرب زاده طرحی را به مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای برگزاری این جشنواره ارائه دادیم که بر اساس آن در نظر داشتیم با توجه به ظرفیت های گسترده موسیقی کلاسیک ایرانی این امکان وجود دارد تا فستیوالی به طور مستقل در این حوزه برگزار شود.

او افزود: جشنواره فجر محملی است که بزرگان موسیقی ایرانی اغلب در آن به اجرا می پردازند اما چند سالی هم است که گروهی از نخبگان جوان موسیقی کشورمان با حضور در جشنواره موسیقی جوان فعالیت هایی را انجام می دهند و شاید این نسل میانه هستند که با در نظر داشتن بیشترین بار آموزشی، اجرا و جریان سازی از جشنواره مستقلی برخوردار نیستند، در واقع ما قصد داشتیم این خلا را پر کنیم و با برگزاری جشنواره ای مستقل برای این هنرمندان به آنها انگیزه بیشتری بدهیم.

شریفی توضیح داد: خوشبختانه با استقبالی که از سوی آقای طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای برگزاری این جشنواره انجام گرفت ما باید موسسه ای را به لحاظ حقوقی معرفی می کردیم که موسسه «ساز و آواز» به سرپرستی آقای امیر مردانه با توجه به سلامت نشر در حوزه موسیقی کلاسیک بهترین گزینه برای برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بود. ما بعد از این ماجرا بود که با انتخاب هیات موسس و انتخاب آقای امیر مردانه به عنوان دبیر تلاش کردیم تا کارها را آغاز کنیم تا شاهد برگزاری یک جشنواره مثبت و سازنده باشیم.

عضو هیات موسس نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با اشاره به عدم حضور پیشکسوتان در این جشنواره گفت: گرچه من همانطور که در ابتدای صحبت هایم اشاره کردم که این جشنواره برای نسل میانی موسیقی ایرانی طراحی شده اما ما با تعدادی از هنرمندان پیشکسوتان رایزنی کردیم که در این دوره حضور داشته باشند اما آنها به دلیل گرفتاری ها و حضوری که برخی از آنها در جشنواره موسیقی فجر داشته اند، ترجیح داده اند که در جشنواره ما حضور نداشته باشند.

امیر شریفی در بخش پایانی صحبت های با معرفی شورای هنری جشنواره گفت: سیامک جهانگیری، نگار بوبان، علی بهرامی فرد، احسان ذبیحی فرد، وصال عرب زاده، امیر مردانه و بنده از اعضای شورای هنری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی هستیم. این افراد همگی هنرمندان بی حاشیه هستند که سلامت گفتارشان به اثبات رسیده و اهل کار جمعی هستند که می خواهند با برگزاری یک جشنواره علمی و آکادمیک فضای موثری را در حوزه موسیقی ایرانی به وجود بیاورند.

در ادامه نشست، امیر مردانه درباره رقابتی نبودن جشنواره گفت: این جشنواره ظرفیت بسیار ارزشمندی است و می تواند به محمل مناسبی برای رقابت بین هنرمندان نسل میانی موسیقی ایران بدل شود. امیدواریم بتوانیم این اتفاق را در دوره های بعد رقم بزنیم. از آنجا که برای برنامه ریزی و برگزاری جشنواره 50 روز وقت داشتیم موفق به این کار نشدیم و به دلیل کمبود وقت نتوانستیم جشنواره را بطور رقابتی برگزار کنیم اما برای سال آینده برنامه ریزی های لازم را انجام می دهیم تا این بخش به جشنواره اضافه شود.

او درباره بخش جنبی جشنواره و مشکلاتی که در آن وجود دارد هم توضیحاتی ارائه کرده و گفت: قبول دارم در این بخش کمی سردرگمی وجود دارد اما این مشکل هم ناشی از کمبود وقت ماست. موضوع دیگر هم این است که بعد از بستن جدول جشنواره آقای غلامی به ما پیشنهاد اجرا در فرهنگسرای بهمن را دادند، واقعا پیشنهاد خوبی بود، اما فرصت کافی برای دعوت از گروه های مرتبط با این بخش نداشتیم و از سوی دیگر مدیریت موسیقی فرهنگسرای بهمن تمایل داشت از استاد بهرام ساعد تقدیری داشته باشد. بنابراین فضای کلی بخش جنبی را به فرهنگسرای بهمن بردیم اما به طور حتم در دوره های بعدی این بخش نیز به شکل منسجم تری میزبان هنرمندان شرکت کننده خواهد بود.

دبیر نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی درباره جزییات برگزاری این جشنواره هم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این دوره از جشنواره به ۳ بخش تقسیم شده که در هر اجرا یک گروه نوازی موسیقی ایرانی، یک بخش ساز و آواز با محوریت خواننده و بخش تک نوازی با محوریت موسیقی سازی برگزار می شود. قیمت بلیت هایی هم که برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده در طبقه همکف ۴۰ هزار تومان و بالکن ۳۰ هزار تومان قیمت بندی شده که دانشجویان دانشگاه های موسیقی می توانند با ارائه کارت دانشجویی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شوند.

عرب زاده یکی دیگر از اعضای هیات موسس نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی نیز در این نشست تاکید کرد: این فستیوال در برگیرنده ژانری از موسیقی ایرانی است که جدی تلقی می شود. چرا که این موسیقی به لحاظ مخاطب سنجی خاصیت هنری و جدی بودنش بسیار چشمگیرتر است بنابراین در انتخاب گروه های هنری شرکت کننده در جشنواره تمام تلاش خود را انجام دادیم تا تمامی افراد نخبه موسیقی ایرانی را برای شرکت در جشنواره جذب کنیم گرچه در این زمینه ادعایی نداریم و بر این باوریم به دلیل محدودیت های زمانی فقط توانسته ایم بخشی از توانایی های هنرمندان موسیقی کلاسیک ایرانی را در این جشنواره دعوت کنیم.

همچنین مسئولان جشنواره اعلام کردند خرید بلیت های جشنواره از طریق سایت تیوال امکانپذیر است و دانشجویان رشته موسیقی هم می توانند از تخفیفی 50 درصدی برای حضور در اجرا استفاده کنند.

نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با حمایت دفتر موسیقی، خانه موسیقی، انجمن موسیقی و بنیاد رودکی از روز جمعه ۱۹ آذرماه تا چهارشنبه ۲۴ آذرماه در تالار رودکی برگزار می شود.

502500

کد خبر: 709902

وب گردی

وب گردی