اینترنت چگونه بر فرهنگ ما تاثیرمی گذارد ؟

مفاهیم زمان ، فضا و فاصله در حال از دست دادن معنی مرسوم و متداول خود هستند . اینجاست که جهانی شدن فرهنگی معنی پیدا می کند و فرایندهای فرهنگی در سطح جهانی رقم می خورد . استفاده از اینترنت و رسانه هایی که به صورت جهانی عمل می کنند به افراد اجازه می دهد تا با عناصر فرهنگی جدید آشنا شده و در کنار عناصر فرهنگی - ملی خود از آنها استفاده کنند. آشنایی و تداخل فرهنگ کشورها با یکدیگر به انواع خرده فرهنگ های جدید و پویایی آن ها زمینه ساز تعامل و توافق مردم دنیا ودرک آن ها از یکدیگر را فراهم کرده است .از سوی دیگر این مساله با ساختار شکنی هایی که ممکن است در این میان اتفاق بیافتد و نیز جریان تسلط بر فرهنگ های دیگر شکل دیگری به خود خواهد گرفت .

دهکده جهانی ، عبارتی است که امروزه به واسطه فناوری اطلاعات و در هم تنیده شدن مرزها بسیار استفاده می شود باید توجه داشت که در این دهکده اطالاعات ، کدخدایی از آن کسی است که اطالاعات بیشتری با تاثیر گذاری بیشتر و با استفاده از فناوری ها ی مدرن تر دارا باشد.دسترسی و اطلاع افراد از جلوه های فرهنگی در گوشه و کنار دنیا به سهولت اتفاق می افتد و کاربران به خصوص نوجوانان که از تاثیر پذیری و کنجکاوی بیشتری نسبت به سایر اقشار برخوردارند به میزان بیشتری در معرض پیامدهای آن قرار می گیرند و رواج اصطلاحات و کلمات جدید که اخیرا در میان نوجوانان بسیار متداول شده است و ..... نشان از تاثیر و میزان اهمیت اینترنت در ساخت فرهنگ نوجوانان جامعه دارد .

در نتیجه اینترنت به دو شیوه موجب تغییر فرهنگی می شود نخست ، فرهنگ خودش را عرضه می کند و دوم ، گذرگاهی برای سایر فرهنگ ها تدارک می کند . اینترنت علاوه بر آنکه محیطی برای تبادل فرهنگی مهیا و گذرگاهی برای دسترسی کاربران به فرهنگ های دیگر تدارک می کند و خود نوعی فرهنگ یا خرده فرهنگ است که همه فرهنگ ها را در بر می گیرد.

دنیایی که در آن زندگی می کنیم دنیای پیچیده ای است و هر روز شاهد هستیم که به سهولت اخبار و اطلاعات و فناوری ها و فرهنگ های مختلف از مرزهای جغرافیایی عبور می کند و فراگیر می شود.

* کارشناس ارشد علوم ارتباطات

705/700

کد خبر: 709913

وب گردی

وب گردی