استاد دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: افزایش قیمت نفت در پی تصمیمات اوپک

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پیش بینی می شود قیمت‌ نفت به بالای ۵۰ دلار  در بشکه برسد و نرخ آن بالای این عدد حفظ خواهد شد.

محمد محمدی فر، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز درباره تصمیمات اوپک طی چند روز گذشته گفت: توافق اخیر اعضای اوپک بر سر کاهش ۴.۵ درصدی تولید نفت در کنار کشورهایی که عضو اوپک نیستند و نیز اعلام کردند بخشی از تولید خود را کاهش می‌دهند، پیش بینی می شود قیمت‌ نفت به بالای ۵۰ دلار در بشکه برسد و نرخ آن بالای این عدد حفظ خواهد شد.

وی آثار اولیه نتیجه این اجلاس را افزایش قیمت نفت اعلام کرد و گفت: اثر فیزیکی تصمیمات اتخاذ شده اوپک از ژانویه مشخص می‌شود و لازم به ذکر است که نکته مهم این اجلاس کنار گذاشتن اختلافات سیاسی اعضای اوپک بود.

به گفته این استاد دانشگاه آزاد اسلامی عربستان که به دنبال حذف رقبا در بازار بود نیز رویه پیشین خود را تغییر داد.

محمدی فر خاطر نشان کرد: از یک سو با توجه به اینکه ایران و کشورهای حامی ایران به دنبال اعمال سیستم سهمیه بندی بازار و به تعادل رساندن قیمت از این طریق بودند و از سوی دیگر نیز کشورهای غیراوپک از جمله روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند که بخشی از تولید خود را کاهش دهند، می توان پیش بینی کرد قیمت‌ها به بالای ۵۰ دلار خواهد رسید.

وی در ادامه بیان کرد: اتفاق اخیر در نشست اوپک علاوه بر تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور و بودجه موجب افزایش درآمدهای نفتی در بودجه سنواتی می‌شو، نتایج حاصل از نشست اخیر اوپک در اقتصاد ایران و جهان اثر گذار است و‌ این اتفاق در سبد اقتصاد دنیا اثر خود را خواهد گذاشت و شاهد افزایش قیمت نفت در ماه‌های آتی خواهیم بود.

وی گفت: اوپک با توجه به تجربه‌های متفاوتی که داشته در بحث تصمیم‌سازی به عقلانیت نزدیک شده و تصمیماتی که می‌گیرد در جهت حفظ منافع ملی کشورهای تولید کننده است.

وی با اشاره به اینکه از طریق تلاش دولت و مجموعه وزارت نفت در اوپک اقدام خوبی رقم خورد، گفت: با توجه به تلاش های صورت گرفته به ایران اجازه داده شد تا تولید خود را 90 هزار بشکه در روز افزایش دهد و این یکی از نکات مثبتی بود که اعضای اوپک آن را پذیرفتند.

وی در پایان اذعان کرد: بخش قابل توجهی از بودجه کشور وابسته به نفت است و به نوعی اقتصاد و بودجه ما نفتی است البته این حرکت جدید اوپک در افزایش درآمدهای نفتی ما نقش خواهد داشت.

101/401

کد خبر: 709949

وب گردی

وب گردی