هشدار وزارت بهداشت درباره آمار بالای مرگ و میر حوادثی در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: آمار مرگ و میرهای ناشی از حوادث به ویژه تصادفات در کشور از مجموع آمار مرگ‌های ناشی از سه بیماری ایدز، سل و مالاریا بیشتر است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری در خصوص اخرین امارها از حوادث ترافیکی اظهار کرد: ۹ درصد کل مرگ و میرها و ۱۲درصد بار بیماری‌ها به علت حوادث و به ویژه حوادث ترافیکی است. در گروه سنی ۱۵ تا ۴۴سال، بیش از ۵۰ درصد مرگ‌ها ناشی از حوادث است. مرگ ناشی از حوادث بیش از دو برابر مرگ‌های ناشی از حوادث بیش از دوبرابر مجموع مرگهای ناشی از سه بیماری ایدز، سل و مالاریا است.

وی افزود: علیرغم اینکه کشورهای توسعه یافته این را کاهش داده اند، ولی پیش بینی می شود که حوادث ترافیکی به عامل هفتم مرگ و میر تبدیل می شود. تقریبا بیشتر مرگ‌ها در کشورهای جهان سوم به دلیل همین حوادث است. همچنین مردان نیز به طور معنی داری بیش از دوبرابر از بین می روند به عنوان مثال در مورد خودکشی نیز با اینکه تعداد اقدام به آن توسط زنان بیشتر است، ولی مرگ ناشی از ان در مردان بیشتر است.

وی همچنین تصریح کرد: شایعترین علت مرگ ناشی از حوادث، مربوط به حوادث ترافیکی، ضربه، سقوط، خشونت و سایر موارد است. ۵۰درصد علت مرگ های غیرطبیعی ناشی از حوادث حمل و نقل است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه حوادث ترافیکی با توجه به شدت ان یکی از بیماریهای مهم محسوب می شود. ادامه داد: علت اصلی از دست رفتن سال‌های عمر در کشور، در درجه اول حوادث ترافیکی و سومین علت مرگ پس از سکته های مغزی و قلبی اعلام شده است.

به گفته حریرچی، ایران از نظر مرگ ناشی از حوادث ترافیکی، به نسبت جمعیت، در رتبه هشتم دنیا قرار دارد لیبی، تایلند و سایر کشور های افریقایی نیز در رتبه های اول هستند.

وی در عین حال از کاهش آمار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی طی یک دهه اخیر خبر داد و گفت: در سال ۸۴ این آمار برابر ۲۷هزار و ۷۵۵ نفر بودکه در سال ۹۳ به ۱۶ هزار و ۸۷۲ و در سال ۹۴ به ۱۶هزار و ۵۸۴ مورد رسید. به طور متوسط هر ۳۱ دقیقه، یک ایرانی به دلیل حوادث ترافیکی از بین می رود و هر چهار دقیقه، یک خانواده از تصادفات جان سالم به در می برد.

وی یکی از اهداف توسعه پایدار را کاهش ۵۰ درصدی مرگ ناشی از این حوادث و دسترسی به سیستم حمل و نقل ایمن و پایدار تا سال ۲۰۳۰ عنوان کرد و افزود: اگر در مجموع، یک کیلومتر سرعت ماشین‌ها در کشور کاهش یابد، چهار تا پنج درصد تصادفات کم می شود. استفاده از کمربند ایمنی ۴۰تا ۵۰ درصد صدمات و ۴۰تا ۶۰ درصد صدمات کشنده را کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از صندلی مخصوص کودک در ماشین تا ۷۱ درصد و کلاه ایمنی تا 70 درصد خطر صدمات را کاهش می دهد.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، شیوع نزاع‌های خیابانی در کشور بالاست و درصد زیادی از آنها نیز بدون قصدقبلی صورت می‌گیرد.

کاهش قابل توجه مشکلات تنفسی در اهواز به نسبت سال گذشته

حریرچی در ادامه، در خصوص چرایی مشکلات تنفسی هموطنان اهوازی نیز اظهارکرد: امسال مراجعات به علت مشکلات تنفسی در شهر اهواز بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. در عین حال یکی از عوامل، گرده‌افشانی نوعی درخت است که بعد از بارش باران، ذراتش در محیط پخش می شود و مشکلات تنفسی را به وجود می اورد.

پاسخی به مخالفان و منتقدان طرح تحول

وی همچنین در ادامه به برخی واکنش‌ها و اظهارات مخالفان طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: تلاش های زیادی شده است که طرح تحول را به یک دوره از وزارت بهداشت تقلیل دهند. درحالی که این طرح آرمان وزرای سابق و کمیسیون های بهداشت و درمان نیز بوده است. کسانی که مخالف طرح تحول هستند، بگویند کدام قسمت آن را می‌خواهند حذف کنند؟ آیا می‌خواهند کاهش پرداختی مردم و خدمت رسانی به حاشیه شهر متوقف شود یا بیمه شدگان جدید حذف شوند؟

وی در پاسخ به برخی انتقادها درباره طرح تحول نیز گفت: برخی از افرادی که انتقاد می کنند، در دوره مسئولیت خودشان شرایط به نحوی بود که بیمه شدگان سازمان خدمات درمانی و تامین اجتماعی برای خرید تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان می‌رفتند و تعدادی نیز به خاطر نداشتن پول نمی توانستند بستری شوند. ایا می خواهند به وضعیت قبل بازگردند؟

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به تلاش وزارت بهداشت برای کاهش زیرمیزی و پرداخت‌های غیرقانونی نیز اشاره کرد و افزود: زمان وزارت برخی از دوستان، میزان پرداخت‌های غیرقانونی هفت تا 10 هزار میلیارد تومان بود که در این دوره از وزارت بهداشت با اصلاح تعرفه ها و هزینه ۱۰ تا ۱۵ درصدی یک روال غیرقانونی را کاهش داد. چرا این اقدامات در دوره خودشان انجام نشده است؟

منبع: ایسنا

706/700

کد خبر: 710020

وب گردی

وب گردی