ناگفته‌هایی از آلودگی خاک تهران به فلزات سنگین

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران همزمان با 14 آذر (روز جهانی خاک) گفت: در روزگاری نه چندان دور، تهران از آب و هوایی پاک و سالم و از خاکی بسیار حاصلخیز برخوردار بود اما امروز تهران، نه تنها از آب سالم و هوای پاک، بلکه از خاک حاصلخیز نیز محروم است.

به گزارش ایسکانیوز ، مهندس محمد حقانی افزود: متأسفانه با توجه به تمرکز بر موضوعات آلودگی هوا و کمبود آب، موضوع بحران خاک در تهران مورد بی توجهی قرار گرفته و در واقع آلودگی خاک زیر سایه آلودگی آب و هوا مغفول واقع شده اما واقعیت این است که آلودگی خاک تهران، مسأله بسیار نگران کننده‌ای است.


وی با اشاره به این که وجود آلاینده‌های زیانبار همچون فلزات سنگین در محیط زیست به ویژه خاک از جمله آثار توسعه بی‌رویه شهرها و دخالت نابخردانه در طبیعت است،گفت: این موضوع باعث از بین رفتن خاک و همچنین کاهش کیفیت خاک موجود می شود و متأسفانه تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست.


حقانی با بیان این که فلزات سنگین همچون سرب، نیکل و کروم وارد خاک و گیاهان شده و از آن طریق وارد زنجیره غذایی انسان و حیوانات می‌شوند، افزود: این آلاینده ها، آثار مخربی بر جاندارانی که در چنین مناطقی زندگی می کنند، بر جای می‌گذارند و این اثر در انسان ها به مراتب بیشتر است.


وی با اشاره به این که حداقل هفت منبع عمده در آلودگی خاک تهران نقش دارند، گفت: صنایع آلاینده کوچک و بزرگی که در اطراف تهران پراکنده شده‌اند، وجود شریان‌های فرسوده نفت و گازوییل و مخازن ذخیره آنها، جایگاه‌های عرضه سوخت که منابع فرسوده‌ای دارند، پالایشگاه یک و دو نفت تهران، مرکز دفن زباله کهریزک، اراضی کشاورزی جنوب تهران و ریزش باران های اسیدی، منابع هفت گانه آلودگی هوای تهران است.

منبع : ایسنا

700/705

کد خبر: 710044

وب گردی

وب گردی