دانشگاه آزاد اسلامی منطقه کیش را نشانه گرفت/جزیره کیش پایگاهی  برای صادرات محصولات دانش بنیان  است

رئیس مرکز رشد کیش گفت: جزیره کیش پایگاهی  برای صادرات محصولات دانش بنیان حوزه سلامت  است.

به گزارش ایسکانیوز، این نشست با حضور فعالان و کارشناسان حوزه تولیدات تجهیزات و ملزومات پزشکی صبح روز شنبه 13 آذر در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

در این نشست علی علیزاده مدیر برنامه ریزی و سیاست گذاری فن آوری سلامت و رئیس مرکز رشد کیش با اشاره به پتانسیل های جزیره کیش در زمینه صادرات تجهیزات پزشکی گفت: مرکز رشد بین المللی فناوری سلامت کیش، به اموری از جمله ایجاد زیر ساخت های لازم با هدف حمایت از شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در مسیر صادرات محصولات، ارزیابی محصولات دانش بنیان حوزه سلامت در کشور و ارائه خدمات تخصصی با هدف توسعه صادرات محصولات، بازار سازی بین المللی برای محصولات دانش بنیان حوزه سلامت و تسهیل امکانات و خدمات لازم برای شرکت های حوزه سلامت مستقر در جزیره کیش می پردازد.

علیزاده ضمن اشاره به اینکه جزیره کیش پایگاهی برای صادرات محصولات دانش بنیان حوزه سلامت است در خصوص زمینه های مختلف فعالیت مرکز رشد بین المللی فناوری سلامت کیش گفت: این مرکز ضمن همکاری سازمان منطقه آزاد کیش با هدف تسهیل و حمایت از توسعه فعالیت های بین المللی، ارتباط با سندیکاهای تخصصی شرکت های حوزه سلامت، ارائه خدمات تخصصی و مشوق های ویژه در حوزه توسعه صادرات محصولات دانش بنیان جهت ثبت اختراعات بین المللی، مشاوره های تخصصی اقتصادی و صادراتی، برگزاری جلسات و نشست های کاربردی و هدفمند، دیدارها و ملاقات هیئت های خارجی فعالیت می کند.

وی افزود: فراهم نمودن بسته حمایتی ویژه، جهت توسعه صادرات محصولات دانش بنیان حوزه سلامت و حمایت از دریافت مجوزها و الزامات توسعه صادرات تولیدات داخلی از دیگر اقدامات این مرکز است.

علیزاده همچنین در خصوص وضعیت اقتصادی و توسعه فناوری در حوزه سلامت، قانون حمایت از شرکت های تولید کننده محصولات دانش بنیان و سایر قوانین مرتبط از جمله معافیت های مالیاتی، بیمه، قانون منع مداخله اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و امکان استفاده از فضای مسکونی برای کاربری شرکت های دانش بنیان، همچنین بسته حمایتی سیاستی افزایش ارتباط با صنعت از جمله حمایت های معاونت تحقیقات و فناوری و سازمان غذا و دارو مطالبی را ارائه کرد.

همچنین در این نشست تخصصی محمد فلاح مشاور سلامت دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص ظرفیت ها و شرایط موجود مناطق آزاد در پیشبرد اهداف سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر انزلی، ارس، ماکو، اروند، کیش، قشم و چابهار به عنوان هفت منطقه آزاد کشور معرفی شده اند که زیر نظر ریاست جمهوری اداره می شوند و هیچ بودجه ای از دولت دریافت نمی کنند. ممکن است هفت منطقه آزاد دیگر نیز در کشور ایجاد شود. علاوه بر آن مناطق ویژه اقتصادی دیگری در کشور وجود دارد که درآن ها با نظارت دولت بخش خصوصی فعالیت گسترده ای دارد.

وی منطقه آزاد کیش را پر ظرفیت ترین منطقه، بین سایر مناطق آزاد کشور خواند و گفت: قوانین وشرایط خاص واستقلال عملکرد مناطق آزاد سبب می شود شرایط صادرات در این مناطق تسهیل شود.

فلاح با بیان اینکه کمک به سلامت مناطق آزاد، این مناطق را به الگویی برای کشور تبدیل می کند، خاطر نشان کرد: یکی از ظرفیت هایی که در این مناطق ناشناخته مانده، اقتصاد سلامت است که این عامل می تواند به پویایی اقتصاد مناطق آزاد کمک کند.

وی از نمایشگاه ها به عنوان یکی از ظرفیت های خوب مناطق آزاد نام برد و افزود: با توجه به اینکه هر کدام از مناطق آزاد با کشورهای همجوار هم مرز هستند، لازم است تا نمایشگاه ها به صورت منطقه ای و هدفمند برگزار شود و باید برای برگزاری این نمایشگاه ها با کشور همجوار هماهنگی لازم ایجاد شود.

وی معافیت 20 ساله از مالیات و همچنین ارزش افزوده را مهمترین عامل رونق و توسعه فعالیت های تولید محصولات و تجهیزات پزشکی در مناطق آزاد دانست.

فلاح یاد آور شد: بعضی از مناطق آزاد آمادگی دارند تا به عنوان گمرک اصلی تجهیزات پزشکی کشور معرفی شوند. مناطق آزاد ماکو، کیش و اروند این ظرفیت را دارا هستند و می توان آزمایشگاه های مورد نیاز را در این مناطق راه اندازی و به اقتصاد مقاومتی کمک کرد.

لازم به ذکر است که دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اینکه به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی محسوب می شود و نیز به عنوان بیشترین دارنده شرکت دانش بنیان است تدابیر زیادی را جهت صادرات کلیه محصولات دانش بنیان به مناطق آزاد اتخاذ خواهد کرد.

101/401

کد خبر: 710075

وب گردی

وب گردی