طه هاشمی خبر داد: سامانه جدید نقل و انتقالات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی می شود

دکتر طه هاشمی، معاونت فرهنگی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی سامانه جدید نقل و انتقالات دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، طه هاشمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه عنوان کرد: اساس تاسیس دانشگاه آزاد برای این بود که مردم بتوانند به راحتی تحصیل کنند. در طول 34 سال گذشته حدود 5/5 میلیون نفر فارغ التحصیل داشته ایم که اگر دانشگاه نبود قطعاً کمتر از 500 هزار نفر میتوانستند این تحصیلات عالی را داشته باشند.
وی ادامه داد: در حقیقت دانشگاه آزاد اسلامی قرین و همراه عدالت آموزشی در کشور است. نکته ای که امروز جزء مهمترین رسالت دانشگاه محسوب می شود بومی گزینی که بحث نقل و انتقالات با آن در ارتباط است.
وی یادآور شد: سیاستی که دانشگاه اتخاذ کرده این است که در واحدهای مختلف خود سعی کرد که رشته های مورد نیاز به خصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی را تامین کند که دانشجویان این امکان را داشته باشند که در محل سکونت خود تحصیل کنند. براساس بررسی های انجام شده یک تفاوت معنادار میان کسانی که در شهر خود زندگی کردند و زیر نظر و هدایت خانواده هایشان هستند با کسانی که مجبور هستند برای ادامه تحصیل به شهرهای اطراف خود بروند از لحاظ معضلات اجتماعی وجود دارد.
وی ادامه داد: به اعتقاد من از میان پنجمین میلیون نفر بیش از 5/2 میلیون نفر فارغ التحصیل خانم بودند که در همین زمینه به این دلیل که خانواده های ما حتی کسانی که از تمکن مالی خوبی برخوردار بودند کمتر امکان اعزام فرزندان خود را به خارج از کشور داشتند.
بنابراین با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بیش از نیمی از فارغ التحصیلان مربوط به کسانی است که به هیچ وجه امکان تحصیل در حوزه آموزش عالی را پیدا نمی کردند.
وی افزود: امروز وسیاستهای دانشگاه بحث بومی گزینی که موجب می شود امکان بیشتری برای علاقه مندان علم و دانش فراهم شود. همواره در آموزش عالی که چه در دانشگاه های دولتی و چه غیر دولتی بحث نقل و انتقالات و مهمانی بوده است و این موضوع مساله ای نیست که منحصر به دانشگاه آزاد اسلامی باشد، اما اتفاقی که در دانشگاه آزاد افتاده این است که غیر از بحث بومی گزینی کسانی که حتی نتوانستند در محل زندگی خود قبول شده یا ادامه تحصیل می دهند، امکانات تحصیل داشته باشند که شاهد هستیم این امکان 8 ساله بهتر از گذشته شده است.
وی ادامه داد، در گذشته بیش از 120 هزار نفر برای نقل و انتقالات به دانشگاه مراجع حضوری داشتند تا بتوانند در محل زندگی خود ادامه تحصیل دهند. به همین خاطر با کار بر روی شیوه نامه نقل و انتقالات نقاط ضعیف این موضوع برطرف شد و شیوه نامه ای تنظیم گردید که حرکت و رفت و آمد برای نقل و انتقالات را کاهش دهد.
وی افزود: همزمان با انجام این شیوه نامه سامانه نرم افزاری آن نیز تشکیل شد که از روز 20 آذرماه فعالیت خود را آغاز میکند. به این ترتیب دیگر مراجعه حضوری نخواهیم داشت و همه افراد باید پس از مطالعه نکات مهم ثبت نامی از طریق سامانه monada.iau.ir نسبت به ثبت نام خود اقدام کند.
طه هاشمی عنوان کرد: به دو دلیل ثبت نام حضوری نخواهیم داشت، نخست برای اینکه ظرفیت مهمانی یا نقل و انتقال اندک بوده و دوم اینکه یک بازده زمانی داریم که از 20 آذرماه تا 5 دی ماه سال جاری است که در پایان این مدت دیگر تمدیدی نخواهیم داشت.
به همین خاطر، اگر مشکلی در ثبت نام به وجود آید داوطلبان امکان مهمانی یا نقل و انتقال را از دست می دهند. بنابراین، هرگونه درخواستی از طریق سامانه خواهد بود و نکته قابل اهمیت این است که افراد قبل از ثبت نام حتما راهنما و متن شیوه نامه را با دقت ملاحظه کرده و سپس اقدام به ثبت نام کنند. لازم به ذکر است دانشجویانی که معدل بالاتری دارند امتیاز بیشتری برای نقل و انتقالات نسبت به دانشجویان دیگر خواهند داشت.

هاشمی پیش بینی کرد حدود 17 هزار دانشجو برای مهمان شدن و یا انتقالی ثبت نام کنند.

وی با اشاره به تفاهم نامه میان وزارتخانه های علوم و بهداشت، ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه میان اعضای هیات علمی این وزارتخانه ها، می توانند از واحدهای آموزشی که تحصیل می کنند درصورت تمایل درخواست انتقالی و یا تغییر رشته دهند.
هاشمی توضیح داد: البته فرزندان اعضای هیات علمی وزارتخانه های علوم و بهداشت برای برخورداری از انتقالی و یا تغییر رشته باید 90 درصد امتیاز مربوط را کسب کرده باشند.
این مقام مسئول در دانشگاه آزاد اسلامی امکان مهمان شدن در واحدهای آموزشی دیگر برای زنان بار دار و شیرده را میسر دانست و تصریح کرد: امکان مهمان دائم برای بیماران صعب العلاج در واحدهای آموزشی مورد نظر آنان فراهم است.

دانشجویان بدون آزمون می توانند درخواست مهمان شدن بدهند
علیرضا صامت مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست گفت: دانشجویانی که بدون آزمون در واحدهای آموزشی این دانشگاه تحصیل می کنند فقط می تواتنند درخواست مهمان شدن در دیگر واحدهای آموزشی بدهند.
وی افزود: انتقال فرزندان شاهد و ازدواج دانشجویی با سهولت انجام می شود.
صامت تصریح کرد: 70 درصد درخواست برای مهمان شدن و یا انتقالی از سوی دانشجویانی ارایه می شود که شرایط مانند فرزندان شاهد و یا ازدواج های دانشجویی را ندارند.

200/202

کد خبر: 710092

وب گردی

وب گردی